2024-08-31, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Byta landmassor motsvarande storleken av ett land mot staden Sudzha i Kursk oblast samt några byar och åkrar låter inte riktigt i proportion till vad som är rimligt. Ukraina har haft sitt roliga med utflykt till Ryssland, det kommer inte upprepas på övriga frontavsnitt. När tiden är mogen kommer de bli utkörda från Sudzha också.

Men du gör antagandet att kriget slutar redan inom några månader? Tänk dig istället att kriget fortsätter i 10 år till. Var någonstans tror du Ukraina är då med sin nuvarande takt?

Men jag tror inte att avsikten är att ha land att byta med, avsikten är att vinna kriget och det gör man genom att slå mot ryssarnas infrastruktur och försörjningslinjer långt inne i Ryssland. När Putin står där och inte kan stoppa det så kanske även ryssarna tröttnar på Putins fasoner.

Jag tror själv att kriget varar i åtminstone 3-4 år till. Ryssarna ger inte upp så lätt utan först när det inte längre finns något krigsmaterial, ingen ammunition, inget bränsle. NOLL ZERO, då ger ryssen upp.

Hur långt har Ukraina då kommit med sina erövringar? De belägrar såklart Moskva och St Petersburg och släpper bara in konvojer med amerikanska hamburgare och cola samt kanske en och annan svensk surströmming.
Citera
2024-08-31, 11:50
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
kalle dussin lär ju ha sagt att enda sättet att göra slut på ryssen är att tåga mot moskva

även norrbaggen hävdar att anfall är bästa försvar

"Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg säger att Ukrainas intåg i ryska Kursk är rimligt och att det ingår i landets rätt att försvara sig.

-Enligt internationell lag slutar inte den rätten vid gränsen, säger Stoltenberg om rätten att försvara sig till den tyska tidningen Die Welt."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/stoltenberg-ukrainas-intag-i-kursk-ar-okej

så om ryssarna fortsätter att hota sverige med kärnvapen så kanske en specialoperation är av nöden?
Hota Sverige med kärnvapen? Har kreml gjort det?
Citera
2024-08-31, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumpkorven
Hota Sverige med kärnvapen? Har kreml gjort det?

Mer eller mindre regelbundet sedan 2013.
Citera
2024-08-31, 12:36
Medlem
Ja det går ju inte alls bra det här för Ukraina, undrar hur länge det dröjer innan allt rasar.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-bryter-igenom-i-donetsk-zelenskyjs-offensiv-i-kursk-far-skulden/
Citera
2024-08-31, 12:39
Medlem
Africagonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
kalle dussin lär ju ha sagt att enda sättet att göra slut på ryssen är att tåga mot moskva

även norrbaggen hävdar att anfall är bästa försvar

"Natos generalsekreterare Jens Stoltenberg säger att Ukrainas intåg i ryska Kursk är rimligt och att det ingår i landets rätt att försvara sig.

-Enligt internationell lag slutar inte den rätten vid gränsen, säger Stoltenberg om rätten att försvara sig till den tyska tidningen Die Welt."

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/stoltenberg-ukrainas-intag-i-kursk-ar-okej

så om ryssarna fortsätter att hota sverige med kärnvapen så kanske en specialoperation är av nöden?

Superbra idé! Kristersson längst fram i marsch mot Moskva. Det blir lyckat.

När har Ryssland hotat Sverige med kärnvapen btw?

Förövrigt är väl målsättningen med Ukrainas marsch fortfarande oklar, min högst ovetenskapliga teori är att det är för att höja moralen i Ukraina och få uppmärksamhet internationellt.
Vad gör Ukraina härefter? Fortsätter österut?
Citera
2024-08-31, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Superbra idé! Kristersson längst fram i marsch mot Moskva. Det blir lyckat.

När har Ryssland hotat Sverige med kärnvapen btw?

Förövrigt är väl målsättningen med Ukrainas marsch fortfarande oklar, min högst ovetenskapliga teori är att det är för att höja moralen i Ukraina och få uppmärksamhet internationellt.
Vad gör Ukraina härefter? Fortsätter österut?
Många andra gissar att kärnkraftverket var målet med kursk. Men att man nu inte kan erkänna misslyckandet och dra sig ur.
Citera
2024-08-31, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zansibal
Många andra gissar att kärnkraftverket var målet med kursk. Men att man nu inte kan erkänna misslyckandet och dra sig ur.

Ryssarna påstår kärnkraftsverket var målet, men ukraina har aldrig haft för avsikt att attackera kärnkraftsverket eftersom det strider mot internationella lagar. Men det är bekvämt för ryssen att påstå det eftersom man då inte kan misslyckas med att försvara kärnkraftsverket.
Citera
2024-08-31, 14:48
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
För att det ska kunna bli någon form av krigsskadestånd så måste Ryssland besegras även i Ryssland. Det är nog inte så troligt. Även om Ukraina gör landvinningar i Ryssland så är de hittills inte avgörande.

Man kan skapa en skatt på alla ryska naturtillgångar, man tar in det den vägen istället. Finns många lösningar gällande skadestånd. En sak de har gjort nyligen är att belåna ryska tillgångar och ge till Ukraina, det är smart, sen kan "bankerna" konfiskera dessa ryska tillgångar om inte avbetalningar genomförs.
Citera
2024-08-31, 15:04
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Men du gör antagandet att kriget slutar redan inom några månader? Tänk dig istället att kriget fortsätter i 10 år till. Var någonstans tror du Ukraina är då med sin nuvarande takt?

Men jag tror inte att avsikten är att ha land att byta med, avsikten är att vinna kriget och det gör man genom att slå mot ryssarnas infrastruktur och försörjningslinjer långt inne i Ryssland. När Putin står där och inte kan stoppa det så kanske även ryssarna tröttnar på Putins fasoner.

Jag tror själv att kriget varar i åtminstone 3-4 år till. Ryssarna ger inte upp så lätt utan först när det inte längre finns något krigsmaterial, ingen ammunition, inget bränsle. NOLL ZERO, då ger ryssen upp.

Hur långt har Ukraina då kommit med sina erövringar? De belägrar såklart Moskva och St Petersburg och släpper bara in konvojer med amerikanska hamburgare och cola samt kanske en och annan svensk surströmming.

Jag tror också att det skulle ta ca 3 år att helt nöta ner Ryzzland ekonomiskt och vad gäller militärt material, dvs om Ukraina skulle kriga på ryska villkor och dessutom få en massa städer jämnade med marken, och civila massakrerade.

Men i och med Kusk-operationen så har man valt en annan väg. Har man bara tillräckligt med välutbildade soldater och krigsmateriel av god kvalitet så kan, istället, striden komma att föras på, ukrainska, villkor. Jag vet inte hur lång tid det kommer att ta, och jag kommer inte att avslöja vad jag tror kommer att utspela sig, steg för steg. Men jag tror att kriget kan vara slut innan 2025 är till ända, eller senast första halvåret 2026. Detta kommer att, i längden, ha sparat Ukrainska liv och städer.

Har Ukraina extra mycket soldater och material så kan man, redan innan "den övergripande strategiska planen börjat rulla på ordentligt", även ställa till med en katastrof för den ryZZka Prokrovs-riktningen. Men det är så självklart militärstrategiskt, så jag inte ens behöver nämna det här. Men viktigast är "den övergripande strategiska planen". Den har förtur t. o.m över den viktiga ukrainska knytpunkten Prokovsk. Dessutom kan Ryzzland redan nu beskjutna den med artilleri, så den har, i praktiken, redan förlorat sin logistiska betydelse.
Senast redigerad av Ola Schubert 2024-08-31 kl. 15:32.
Citera
2024-08-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ryssarna påstår kärnkraftsverket var målet, men ukraina har aldrig haft för avsikt att attackera kärnkraftsverket eftersom det strider mot internationella lagar. Men det är bekvämt för ryssen att påstå det eftersom man då inte kan misslyckas med att försvara kärnkraftsverket.
Det strider inte emot några avtal att ockupera ett landområde där ett kärnkraftverk ligger.
Citera
2024-08-31, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja det går ju inte alls bra det här för Ukraina, undrar hur länge det dröjer innan allt rasar.
https://www.expressen.se/nyheter/varlden/ryssland-bryter-igenom-i-donetsk-zelenskyjs-offensiv-i-kursk-far-skulden/

Hade det på känn att det bara skulle bli kattskit av alltihopa och nu skruvar ryssen upp det och pulveriserar hela östra ukraina.

https://liveuamap.com/
Citera
2024-08-31, 16:56
Medlem
Talas om att Ukrainia har fått rotera bort personal från Kursk, från offensiv till defensiv. Soldater med mindre vana och träning.
För att skicka mer erfarenhet mot Pokrovsk fronten.

Den ryska offensiven i Donbass området tror jag helt naturligt kommer börja bromsa in ju närmare Pokrovsk man kommer.
Sedan kommer det troligen ta månader att inta staden.
Men mål 1 för ryssarna är att komma inom artilleri avstånd från staden. Bara det kommer kraftigt begränsa staden som en försörjningspunkt för Donbass.

Till och med Aftonbladet skriver om misslyckandet

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/alGBbE/tredubblad-hastighet-pa-ryska-framryckningen-i-donetsk-omradet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in