2024-08-31, 09:05
Medlem
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 mars 2025.

- Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag som
syftar till att motverka riskfylld kreditgivning och att enskilda blir
överskuldsatta genom att beviljas lån som de inte kan betala tillbaka.
– Svenskar är alldeles för högt skuldsatta, och under de senaste 15 åren har lån till vardagsköp mer än fördubblats.
Unga är överrepresenterade bland de som får betalningsproblem på grund av dessa lån, vilket kan vara en ingång till långvarig skuldsättning. Nu under sommaren kunde vi ta del av siffror om att en av åtta unga hade lånat pengar till sin semester.
Med förslagen som vi presenterar kan vi vända utvecklingen, säger civilminister Erik Slottner.
https://www.regeringen.se/pressmedde...kreditgivning/

För att konsumentskyddet på området ska bli starkare och mer heltäckande
föreslås ändringar i konsumentkreditlagen som bland annat innebär att:

- Regleringen om räntetak utvidgas till att omfatta alla krediter enligt lagen utom bostadskrediter,
och att räntetaket sänks från 40 till 20 procentenheter utöver referensräntan.

- Regleringen om kostnadstak utvidgas till att omfatta alla konsumentkrediter utom
bostadskrediter, kontokrediter som huvudsakligen avser kreditköp och kreditköp där
lånebeloppet inte överstiger två procent av prisbasbeloppet. Ett nytt särskilt kostnadstak
för uppläggningsavgifter föreslås, som ska gälla för alla krediter utom bostadskrediter.

- Regleringen som begränsar möjligheten att förlänga löptiden för en kredit
utvidgas till att gälla för alla krediter enligt lagen utom bostadskrediter.

- Regleringen om vilken information som ska lämnas vid marknadsföring av krediter
utsträcks till alla konsumentkrediter (utom bostadskrediter och räntefria lån).

Kommentera gärna om att motverka överskuldsättningen.
Är lånefesten slut nu för alla shopaholics?
Senast redigerad av AI-Genererade 2024-08-31 kl. 09:13.
Citera
2024-08-31, 09:09
Medlem
Kan ju hoppas, men när räntetaket sänks, för dom värsta krediterna, så täcker det upp "förlusten" av ränteavdraget.
Citera
2024-08-31, 09:37
Medlem
Bra förslag, men jag vet inte om 20% + referens ränta är tillräckligt lågt för att förhindra överskuldsättning.

Jag menar, 25% ränta är fortfarande en otroligt otroligt hög ränta!!! Vilket de flesta människor inte begriper för det är inte på något sätt omedelbart uppenbart.

Jag tror 80% av befolkningen inte ens begriper sig på ränta...
Citera
2024-08-31, 12:30
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Bra förslag, men jag vet inte om 20% + referens ränta är tillräckligt lågt för att förhindra överskuldsättning.

Jag menar, 25% ränta är fortfarande en otroligt otroligt hög ränta!!! Vilket de flesta människor inte begriper för det är inte på något sätt omedelbart uppenbart.

Jag tror 80% av befolkningen inte ens begriper sig på ränta...
Ränta vet jag inte men det är väl ungefär 10% som förstår exponentiell förändring (ränta-på-ränta).

Sedan ifrågasätter jag en regering som trycker upp 100 milliarder och ger till ukraina skall mästra sin befokning om ekonomiskt ansvarstagande?
Citera
2024-08-31, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Ränta vet jag inte men det är väl ungefär 10% som förstår exponentiell förändring (ränta-på-ränta).

Sedan ifrågasätter jag en regering som trycker upp 100 milliarder och ger till ukraina skall mästra sin befokning om ekonomiskt ansvarstagande?

Fast Ukraina har inte med skuldsättning att göra. Utan handlar om att stödja en allierad i dess krig mot Sveriges gamla och enda fiende (Ryssland har tidigare satt sina soldater på svensk mark, vilka dödades ganska snabbt).

Mästra tycker jag låter negativt. Syftet är ju att värna om och skydda människor som uppenbarligen behöver hjälp, och att värna om deras anhöriga som tar skada av självmord. Jag tycker ett bra samhälle tar hand om sina medborgare.
Citera
2024-08-31, 12:40
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aPOCC
Fast Ukraina har inte med skuldsättning att göra. Utan handlar om att stödja en allierad i dess krig mot Sveriges gamla och enda fiende (Ryssland har tidigare satt sina soldater på svensk mark, vilka dödades ganska snabbt).

Mästra tycker jag låter negativt. Syftet är ju att värna om och skydda människor som uppenbarligen behöver hjälp, och att värna om deras anhöriga som tar skada av självmord. Jag tycker ett bra samhälle tar hand om sina medborgare.
Naturligtvis har det med skukdsättning att göra oavsett vad man gör för pengarna.

Du är väl snarare en av idioterna man skriver om i tråden?
Citera
2024-08-31, 14:51
Medlem
holmiums avatar
Detta är ytterligare ett bivis på den så kallade "utvecklingen" i Sverige går bakåt och till det sämre.
För sjuttio år sedan ansågs gränsen för ocker att gå vi 7% ränta. Den som ockrade kunde hamna i fängelse vilket givetvis var både rätt och riktigt.

2025 vill den korrupta regimen i Sverige begränsa ockerräntorna till 25%.

Detta slag i luften handlar om skydda och att hålla ockrarna om ryggen.
Samtidigt förespeglar man dumt folk och alla andra som inte kan räkna, att dessa köpta politiker har gjort något "bra" för gemene man.

Denna "reform" är värd lika mycket eller lite som fisjummen luft, men fåren som går till valurnorna förstår nog inte det...
Citera
2024-08-31, 15:35
Medlem
barkenarots avatar
Hur funkar detta om någon vill låna 100.000 kr av sin bank i en månad för att klara en tillfällig likviditetsbrist? 25% ränta i en månad blir (0,25/12)*100.000 = 2.083 kr att betala utöver kapitalbeloppet. Det kan väl vara rimligt?
Enligt Finansbolagens Förening och Svensk Inkasso, som avstyrker
förslaget, riskerar ett sänkt räntetak att leda till att konsumenter med lägre
inkomster exkluderas från kreditmarknaden, trots att de är kreditvärdiga.
— sida 15.
Men varför inte sänka riktmärket för Riksbanken till 1,5 %/år inflation, så SEK blir värd något igen? Är det islamiseringen som har gjort att västvärlden har haft så låga räntor så länge?
Citera
2024-08-31, 15:51
Medlem
Regeringen kom under fredagen med nya
förslag för att minska risken att dra på sig
skulder som man sen inte kan betala.

"Kronofogden: Skuldavskrivning borde utredas"
https://sverigesradio.se/artikel/kro...-borde-utredas
Citat:
”Om man tänker sig att en skuld lever i 15 år och sen skrivs av, så får företag incitament att snabbare få in skulden”, säger Fredrik Rosengren till Ekonomiekot Extra.
"Nytt åtgärdspaket mot överskuldsättning"
https://sverigesradio.se/artikel/reg...rskuldsattning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in