Citat:
Ursprungligen postat av
Sanktas
Hej!
Vet att det finns hundra trådar om att skatta krypto, känner att min fråga är lite annorlunda dock.
2017 gick jag in med ca 70k i krypto, tradeade höger och vänster mellan dussintals olika valutor, steg till kanske 700k, sjönk sedan till kanske 300-400k?
Plockat ut lite i cash, använt lite i butiker, nu har jag kanske 20k kvar och dessa ligger på Binance.
När jag tradeade så använde jag mig av en annan platform, kommer inte ihåg vilken överhuvudtaget och försökt logga in på olika men kan ha använta olika emails/användarnamn...
Tror att jag köpte mina initiella kryptovalutor via coinbase så kan säkert få åtkomst till det kontot på något vis... Hursomhelst.. hur skall jag skatta på detta?
Kan inte få tag i alla byten jag gjort, kan endast visa upp insättningar till binance på totalt ca 200k, kan EVENTUELLT visa mitt första inköpspris för 70k. Allt därimellan är borta, får inte tag på dessa trades och upp/nedgångar.
Vad gör jag nu?
2026 kommer både Binance och Coinbase börja bli tvungna att rapportera till myndigheterna om dig.
Jag tolkar det som att du missat att skatta varenda år och just nu har du c.a 20k kvar?
Det du kan göra är att få tag på Coinbase + Binance kontorna och plånisarna, titta på transaktionerna och identifiera dina egna wallets. För in alla wallets i t.e.x Divly eller Coinly. Sedan gör du självrättelser för tidigare år.
Du behöver inte ha åtkomst till walletsen för detta.
Kom ihåg att det alltid finns ett spår. Får du tag på Binance walleten, kan du spåra ned dina andra wallets(och det kan Skatteverket också göra efter Coinbase/Kraken börjar rapportera).
Riktigt illa sits då man ska betala skatt för varenda trade plus staking rewards, men det går att plöja igenom. Det enda du behöver är starten som sagt och sedan kan du vandra bakåt i transaktionshistoriken, den är öppen för alla.