2024-08-31, 00:08
Medlem
Hej!

Vet att det finns hundra trådar om att skatta krypto, känner att min fråga är lite annorlunda dock.

2017 gick jag in med ca 70k i krypto, tradeade höger och vänster mellan dussintals olika valutor, steg till kanske 700k, sjönk sedan till kanske 300-400k?

Plockat ut lite i cash, använt lite i butiker, nu har jag kanske 20k kvar och dessa ligger på Binance.
När jag tradeade så använde jag mig av en annan platform, kommer inte ihåg vilken överhuvudtaget och försökt logga in på olika men kan ha använta olika emails/användarnamn...

Tror att jag köpte mina initiella kryptovalutor via coinbase så kan säkert få åtkomst till det kontot på något vis... Hursomhelst.. hur skall jag skatta på detta?

Kan inte få tag i alla byten jag gjort, kan endast visa upp insättningar till binance på totalt ca 200k, kan EVENTUELLT visa mitt första inköpspris för 70k. Allt därimellan är borta, får inte tag på dessa trades och upp/nedgångar.

Vad gör jag nu?
Citera
2024-08-31, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sanktas
Hej!

Vet att det finns hundra trådar om att skatta krypto, känner att min fråga är lite annorlunda dock.

2017 gick jag in med ca 70k i krypto, tradeade höger och vänster mellan dussintals olika valutor, steg till kanske 700k, sjönk sedan till kanske 300-400k?

Plockat ut lite i cash, använt lite i butiker, nu har jag kanske 20k kvar och dessa ligger på Binance.
När jag tradeade så använde jag mig av en annan platform, kommer inte ihåg vilken överhuvudtaget och försökt logga in på olika men kan ha använta olika emails/användarnamn...

Tror att jag köpte mina initiella kryptovalutor via coinbase så kan säkert få åtkomst till det kontot på något vis... Hursomhelst.. hur skall jag skatta på detta?

Kan inte få tag i alla byten jag gjort, kan endast visa upp insättningar till binance på totalt ca 200k, kan EVENTUELLT visa mitt första inköpspris för 70k. Allt därimellan är borta, får inte tag på dessa trades och upp/nedgångar.

Vad gör jag nu?

Nej du skattar bara för upskattad mängd per valuta.

Men gör det rätt annars kommer skattemyndigheten och slå dig för det.

Men i dina summor så är det nog lugngt, upskatta det och släng in det.
Citera
2024-08-31, 01:32
Medlem
Menar du uppskattad vinst per valuta?
Citera
2024-08-31, 02:35
Medlem
Citat:
Hej!

Vad gör jag nu?
Eftersom du inte har dokumentation på inköpen vet du heller inte vinsten eller vad du ska betala i skatt. Men du vet att du borde ha betalat skatt. Skatteverket kan eventuellt godkänna att du sätter inköpspriset till 0. Det innebär att du ska betala 30% i skatt på allt som du har sålt, även tidigare. Om de granskar dig godkänner de inte att du gissar din vinst. Du kan så klart gissa vad du tror att du ska betala i skatt. Deklarera det och betala in det. Men om du blir granskad och du inte har dokumentation kan skatteverket hitta på ungefär vad som helst och påstå att din skatt är mycket mer och då är det du som måste motbevisa dem. Ja, det är ganska sjukt men det är så det fungerar.
Citera
2024-08-31, 09:58
Medlem
Flaskhanks avatar
2017 är ändå snart 8 år sedan.
Finns det inte någon preskriptionstid på transaktionerna 2017, som gör att man i detta fall sätter inköpspris på 0 och skattar 30% på vinsten den dagen man säljer?
Citera
2024-08-31, 15:29
Medlem
Citat:
Hej!

Vad gör jag nu?

Det är preskriptionstid på fem år för skatteförseelse.

https://lawline.se/answers/nar-startar-preskriptionstiden-for-skatteskulder

Det säkraste är nog att göra ingenting.
Citera
2024-09-04, 20:10
Medlem
Citat:
Hej!

Vad gör jag nu?

2026 kommer både Binance och Coinbase börja bli tvungna att rapportera till myndigheterna om dig.

Jag tolkar det som att du missat att skatta varenda år och just nu har du c.a 20k kvar?

Det du kan göra är att få tag på Coinbase + Binance kontorna och plånisarna, titta på transaktionerna och identifiera dina egna wallets. För in alla wallets i t.e.x Divly eller Coinly. Sedan gör du självrättelser för tidigare år.
Du behöver inte ha åtkomst till walletsen för detta.

Kom ihåg att det alltid finns ett spår. Får du tag på Binance walleten, kan du spåra ned dina andra wallets(och det kan Skatteverket också göra efter Coinbase/Kraken börjar rapportera).

Riktigt illa sits då man ska betala skatt för varenda trade plus staking rewards, men det går att plöja igenom. Det enda du behöver är starten som sagt och sedan kan du vandra bakåt i transaktionshistoriken, den är öppen för alla.
Citera
2024-09-04, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
2026 kommer både Binance och Coinbase börja bli tvungna att rapportera till myndigheterna om dig.

Jag tolkar det som att du missat att skatta varenda år och just nu har du c.a 20k kvar?

Det du kan göra är att få tag på Coinbase + Binance kontorna och plånisarna, titta på transaktionerna och identifiera dina egna wallets. För in alla wallets i t.e.x Divly eller Coinly. Sedan gör du självrättelser för tidigare år.
Du behöver inte ha åtkomst till walletsen för detta.

Kom ihåg att det alltid finns ett spår. Får du tag på Binance walleten, kan du spåra ned dina andra wallets(och det kan Skatteverket också göra efter Coinbase/Kraken börjar rapportera).

Riktigt illa sits då man ska betala skatt för varenda trade plus staking rewards, men det går att plöja igenom. Det enda du behöver är starten som sagt och sedan kan du vandra bakåt i transaktionshistoriken, den är öppen för alla.
Nej, Binance sitter fan inte och skickar rapporter för varje användare frivilligt, varken manuellt eller automatiskt. Dom skickar bara om SKV kräver historiken för en viss användare. Risken är alltså extremt låg.

Det du syftar på händer 2026 gäller IRS, alltså USA, inte Sverige.
Senast redigerad av david-taxi 2024-09-04 kl. 20:35.
Citera
2024-09-04, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Nej, Binance sitter fan inte och skickar rapporter för varje användare frivilligt, varken manuellt eller automatiskt. Dom skickar bara om SKV kräver historiken för en viss användare. Risken är alltså extremt låg.

Jo det kommer hända.
Citera
2024-09-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Det du syftar på händer 2026 gäller IRS, alltså USA, inte Sverige.

Nej, DAC8 är inom EU. Vi har haft trådar om detta på Flashback till och med.

https://www.europarl.europa.eu/thinktank/en/document/EPRS_BRI(2023)739310

Så det är bara att börja självrätta om ni inte vill riskera granskning och åtal.

Detta exempel är varför det är viktigt att sätta sig in i saker och ting.
Citera
2024-09-10, 14:24
Medlem
Om man inte in bevisa pengars ursprung så åker man nog dit på penningtvätt eller skattebrott.

Annars kulle ju kriminella bara kunna skatta 30% på sina krypto och sen var dom vita
Citera
2024-09-10, 14:40
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlinkersAerBra
Riktigt illa sits då man ska betala skatt för varenda trade plus staking rewards

Här kan man alltså gå in med 100kr, förlora 50kr första traden, göra 10 trades för att komma upp till 90kr. Ta ut pengarna. Behöva skatta på "vinsterna" på tradesen från 50kr upp till 90kr trots att man förlorat 10kr?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in