2024-08-30, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b00b00
Inte hört att någon skulle fått någon påföljd förutom skjuts till psykakuten.
Verkar vara nån dåre som syns på bron kolla på bilden från 9:19.
Citera
2024-08-30, 14:17
Avslutad
Brukar väl ske någon gång varje sommar det ultimata mandomstestet för studenter. Gissar på att nollningen är igång.
Citera
2024-08-30, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Finns på vacker väder: https://www.vackertvader.se/webbkamera/%C3%A4lvsborgsbron-norra-s%C3%B6derut

Ah, stort tack!!!
Ska kolla bilderna mer ingående när det blivit kväll och jag är klar med staketet för dagen..
kl 09 flyter det på, men det är totalstopp kl 09:20!

EDIT;

Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Verkar vara nån dåre som syns på bron kolla på bilden från 9:19.

Ja, bilden är ju från kl 09:19. Såg det nu.
Senast redigerad av Skivadbanan 2024-08-30 kl. 16:28.
Citera
2024-08-30, 20:08
Medlem
Jag satt fast i kön i över en timma. Jag hade god tid att studera händelseförloppet. Dock så är jag inte helt säker på vad som hände. Såg minst 3 personer allra högst upp på södra brofästet. Såg även 2 civilpolisbilar (en grå och en svart) som spärrade av trafiken ifrån Torslanda hållet. Stod en stegbil och spärrade av i den andra riktningen. Såg inga assistans bilar eller ambulanser. Såg en vanlig polisbil som kom lite senare. Jag såg ingen som hoppade ej heller att dom lagade nånting.
Citera
2024-08-30, 21:58
Medlem
Lord.Hells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wiruzz.
Jag satt fast i kön i över en timma. Jag hade god tid att studera händelseförloppet. Dock så är jag inte helt säker på vad som hände. Såg minst 3 personer allra högst upp på södra brofästet. Såg även 2 civilpolisbilar (en grå och en svart) som spärrade av trafiken ifrån Torslanda hållet. Stod en stegbil och spärrade av i den andra riktningen. Såg inga assistans bilar eller ambulanser. Såg en vanlig polisbil som kom lite senare. Jag såg ingen som hoppade ej heller att dom lagade nånting.

Så vad hände? Någon som säger någon har hoppat och någon som säger en reperationen?!
Citera
2024-08-30, 22:06
Medlem
Tabell II. Broar med ≥ 2 konstaterade suicid under åren 2008-2020
Västerbron ……………………………………………………………………………………………. 23
Älvsborgsbron ………………………………………………………………………………………. 23
Götaälvbron …………………………………………………………………………………………. 10
Angeredsbron ……………………………………………………………………………………….. 10
Tjörnbron …………………………………………………………………………………………….. 9
Ölandsbron …………………………………………………………………………………………… 7
Skanstullsbron ……………………………………………………………………………………… 6
Tranebergsbron …………………………………………………………………………………….. 6
Årstabron ……………………………………………………………………………………………… 6
Öresundsbron ………………………………………………………………………………………. 4
Oskarsbron …………………………………………………………………………………………… 4

Som ni kan se stämmer ryktet att det sker en del självmordshopp från broarna i Göteborg. Kanske en anledning till att Götaälvsbron revs och ersattes med en lågbro.

De övriga två broarna Angeredsbron och Älsborgsbron ska ha hoppskydd som ska ha minskat antalet självmordsförsök från broarna. Men det blir nog ändå någon om året som försöker / lyckas.
Citera
2024-08-31, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Som ni kan se stämmer ryktet att det sker en del självmordshopp från broarna i Göteborg. Kanske en anledning till att Götaälvsbron revs och ersattes med en lågbro.

Götaälvbron revs för att den var tvärslut.
Nya Hisingsbron projekterade som lågbro för att det skulle bli enklare att cykla.

Riksintresset "sjöfart" struntade den före detta hamn- och sjöfartsstaden i.

Citat:
I maj 2021 öppnades nya Hisingsbron för trafik. Från Göteborgs sida fanns stora önskemål om en låg bro, medan sjöfarten och kommunerna längs Göta Älv och runt Vänern önskade en högre bro.

Ett argument för en låg bro var att underlätta för cyklister. Den lägre brohöjden ställer dock till det för kollektivtrafiken, då varje öppning ger kraftiga förseningar. Till sist fick sjöfarten ge vika mot löfte att bron öppnas regelbundet.För cyklisterna har nya bron inneburit rejäla förbättringar. Hisingsbron är som sagt lägre än Göta Älvbron och har dubbelriktade cykelbanor på båda sidor.

https://www.gp.se/ledare/gastkronika/storre-klimatavtryck-med-nya-cykelbron.fb75ed1f-2ea8-4bb9-914e-c2697e74a6c5

Att folk vill dö var inget som togs upp i projekteringen, och förmodligen hittar folk andra sätt att checka ut på ändå. Man tar ju liksom inte livet av sig bara för att det finns en bro...

Citat:
Ursprungligen postat av Lord.Hell
Så vad hände? Någon som säger någon har hoppat och någon som säger en reperationen?!

INGEN säger "en reperationen".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in