VG kan i dag avsløre at politiet brukte undercover-agenter i et forsøk på å gjøre seg til venns og fortrolig med Johny Vassbakk. Denne hemmelige operasjonen startet høsten 2019.
Kilde:
https://www.vg.no/spesial/2024/politiagenten/del2/
Dette mislyktes.
Artikkelen er del 2 i en serie VG har laget om
politiagenten. Del 1 avslørte at undercover
politiagent ble "venn" med hemmelig mistenkt og siktet i uløst drapssak fra Ørje i 2000. Operasjonen startet i 2015, varte i åtte måneder, og svekket mistanken mot hemmelig siktet. Den hemmelige siktelsen ble ikke henlagt på korrekt måte, den mistenkte ble aldri informert om at han var utsatt for forsøk på infiltrering.
I arbeidet med denne saken fikk VG innsyn i dekknavn og telefonnummer til politiagent "Tom". Denne samme "Tom", med samme dekknavn og samme telefonnummer, var involvert i forsøk på infiltrering av Johny Vassbakk i 2019. Derav avsløringen.
Johny Vassbakk hadde tatt vare på tekst-meldinger fra undercover-Tom, fordi han trodde det var forfatter Bjørn Olav Jahr som forsøkte å lure ham i en felle. Vassbakk viste tekstmeldingene til forsvarerne sine, som øyeblikkelig forsto at det var politiagenter som hadde forsøkt å etablere kontakt med Vassbakk. Så har vel de tatt kontakt med VG.
Så vidt jeg husker var Vassbakk også utsatt for hemmelige ransakninger. Uten at noe inkriminerende ble funnet.
Det blir jo interessant å se om dette forsøket på infiltrering kan slå positivt ut for Vassbakks erstatsningssøksmål. Jeg tror det er lite erfaring med denne type saker i Norge.
Ellers, hele den opprinnelige etterforskningen av drapet på Birgitte Tengs er en skandale, fra A til Å. Det er skremmende lesning, for dette skjedde i forholdsvis nær fortid.
Men jeg trodde at dna-beviset mot Vassbakk ville felle han. Ser at noen her mener at oppbevaringen av strømpebuksen ikke har vært etterviselig og kontrollerbar. At det svekker dna-beviset mot Vassbakk slik at han må frikjennes.
Saken står nå slik den står nå. Med lite håp om noen oppklaring.