Citat:
Ursprungligen postat av
henrik983
Jeg fant ingen norske forum der denne saken blir særlig diskutert så fant ut at jeg skulle legge inn det jeg tenker her.
Jeg har siden dommen tenkt svært mye på denne saken og klarer ikke helt å la den ligge. Det ble skrevet så mye om hvor riktig dette var og alle skrøt av rettsikkerheten og politiet fikk kraftig kritikk. Selv ble jeg mildt sagt sjokkert og forbannet.
Det er jo helt åpenbart at tiltalte var den som drepte Birgitte og likevel blir rettsystemet hyllet når de klarer å frikjenne han. Helt ufattelig.
Han var i Haugesund, han var åpenbart en moduskandidat ettersom han hadde forsøkt å drepe tidligere. Og ikke minst man har hans DNA på den dreptes strømpebukse. Hvordan er det i hele tatt mulig å frikjenne med DNA ?
Hvor mange lignende saker i Norge/Skandinavia/Europa der gjerningsmannens DNA er avsatt på offeret på denne måten samtidig som vedkommende har vært i nærheten har endt med frifinnelse ? Er ikke dette en ganske oppsiktsvekkende avgjørelse ? Jeg synes det er svært merkelig at så få jounalister har stilt noen spørsmål rundt dette. Tør de ikke ? Og hva skags predens vil dette ha i lignende saker i fremtiden ?
Muligheten for at gjerningsmanns DNA skulle være smittet slik det ble fremlagt er jo NULL.
"DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne." Seriøst ?????
Jeg leste meg litt opp på Emilie Meng saken idag og den har jo faktisk flere likheter. Emilies DNA er avsatt på en teiprull hjemme hos gjerningsmann. Og han er vel observert ved stasjonen i Korsør. Rettsvesenet i Danmark har gjort sin jobb og dømt han skyldig. Det er jo ingen tvil. Men i moldbo-Norge klarer vi alså å frifinne med DNA bevis/tilstedeværelse i Haugesund. Skulle man brukt samme tankegang i Danmark kunne man jo mene at Emilie Meng kan ha vært i samme butikk som teiprullen ble kjøpt og dermed avsatt sitt DNA...
Skulle likt å se reaksjonene i Danmark på en slik konklusjon.
Etter min mening er denne frifinnelsen en komplett skandale for norsk rettsvesen. Og hvorfor er det ingen som reagerer ? Skal dette være greit ? Ja det er vel bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig dømmes men her er det så mange elementer som faller sammen at det ikke er noen tvil.
Jeg er helt sikker på at om ikke Viggo Kristiansen saken var under opprulling samtidig så hadde dette endt med domfellelse igjen. Han ble jo faktisk dømt i første runde og man hadde vel flere DNS bevis i runde to. Det skal jo også sies at advokatene hans har gjort en kjempejobb med å få en skyldig mann frikjent.
Jeg vet ikke om det er mulig å få denne saken gjenopptatt på nytt, men jeg håper virkelig at den fortsatt jobbes med og at man finner ytterlige DNA bevis. Og skulle de finne ytterlige fellende bevis håper jeg virkelig de dom som stemte uskyldig blir tiltalt for grov tjenesteforsømmelse og mister mulighet til å bedrivet domeryrket for alltid.. Selvfølgelig blir de ikke det men dette skal virkelig ikke gå ann...
Det er klart at det er 99% sikkert at det var riktig mann som var tiltalt denne gangen.
Dette har vært en Politi-skandale fra første sekund. Orker ikke nevne 10% av det engang. De kastet bort alt fra start ved sin ensporede og udugelige etterforskning.
Tid, vitners hukommelse og minst hundre viktige observasjoner borte!
Stakkars familier.
Må heller ikke glemme at Advokat Sjødin lot denne stakkars fetteren (Sjødins klient) den første siktede avhøres alene i månedsvis opptil 48 timer sammenhengende av Stian Elle. Vi vet hvordan metoder han brukte.
Ref A. Racklew, P.H.D. Tale om avhørs-teknikker i FN, New York osv.
Er dessverre redd for at dette var siste sjanse til ta faenskapet.
Påtalemyndighetene misbrukte denne muligheten også.
Den totalt skandaløse jobben politiadvokatene på merkelig vis klarte å prestere både på kontoret og i retten er jo en gresk tragedie alene. Hoveddommeren var mild sagt lite imponert over påtalemyndigheten, og han ga tydelig utrykk for det!
ENSPORET og dårlig etterforsket var vel hovedbudskapet hans.
Nei, DNA på en strømpebukse, som er uforsvarlig oppbevart og flyttet hundre ganger til og med ut av Norge flere ganger av idioter holder ikke som bevis alene for å dømme noen til drap! Det må støttes av andre konkrete (støtte) beviser, vitner, tekniske beviser, bilen og bla bla.
Om, du i mørket på vei hjem fra byen slår lens i en busk og det tilfeldigvis ligger et lik der som du treffer med ditt DNA. Er du morderen da?
DNA smitter over, det forflytter seg og fester seg meget lett til det meste.
Politiet fucka det opp enda engang. Tragisk!