2024-07-03, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Åklagaren och polisen kritiserades hårt av domstolen. Jag förstår kritiken angående att det inte går att säga om hans dna på BTs strumpbyxor kom dit före eller efter mordet, men har svårare att förstå rättens resonemang om att det fanns fyra andra dna på klädesplagget.

Jeg la også merke til testresultatet som viste dna fra fire andre personer i tillegg til Johny Vassbakks dna.

Hvor følsomme er disse nye testene. Kan det finnes dna fra mennesker som har produsert, pakket, distribuert og til slutt kanskje solgt strømpebuksen til Birgitte.

Har strømpebuksen ligget sammen med andre strømpebukser i butikken, slik at kunder kan ha tatt de opp for å kikke på de. Uten at hver enkelt strømpebukse har vært innpakket for seg.

Jeg vet ikke. Det er rart med dna fra så mange forskjellige mennesker på en strømpebukse.
Citera
2024-07-10, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik983
Jeg fant ingen norske forum der denne saken blir særlig diskutert så fant ut at jeg skulle legge inn det jeg tenker her.
Jeg har siden dommen tenkt svært mye på denne saken og klarer ikke helt å la den ligge. Det ble skrevet så mye om hvor riktig dette var og alle skrøt av rettsikkerheten og politiet fikk kraftig kritikk. Selv ble jeg mildt sagt sjokkert og forbannet.
Det er jo helt åpenbart at tiltalte var den som drepte Birgitte og likevel blir rettsystemet hyllet når de klarer å frikjenne han. Helt ufattelig.
Han var i Haugesund, han var åpenbart en moduskandidat ettersom han hadde forsøkt å drepe tidligere. Og ikke minst man har hans DNA på den dreptes strømpebukse. Hvordan er det i hele tatt mulig å frikjenne med DNA ?

Hvor mange lignende saker i Norge/Skandinavia/Europa der gjerningsmannens DNA er avsatt på offeret på denne måten samtidig som vedkommende har vært i nærheten har endt med frifinnelse ? Er ikke dette en ganske oppsiktsvekkende avgjørelse ? Jeg synes det er svært merkelig at så få jounalister har stilt noen spørsmål rundt dette. Tør de ikke ? Og hva skags predens vil dette ha i lignende saker i fremtiden ?
Muligheten for at gjerningsmanns DNA skulle være smittet slik det ble fremlagt er jo NULL.
"DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne." Seriøst ?????

Jeg leste meg litt opp på Emilie Meng saken idag og den har jo faktisk flere likheter. Emilies DNA er avsatt på en teiprull hjemme hos gjerningsmann. Og han er vel observert ved stasjonen i Korsør. Rettsvesenet i Danmark har gjort sin jobb og dømt han skyldig. Det er jo ingen tvil. Men i moldbo-Norge klarer vi alså å frifinne med DNA bevis/tilstedeværelse i Haugesund. Skulle man brukt samme tankegang i Danmark kunne man jo mene at Emilie Meng kan ha vært i samme butikk som teiprullen ble kjøpt og dermed avsatt sitt DNA...
Skulle likt å se reaksjonene i Danmark på en slik konklusjon.

Etter min mening er denne frifinnelsen en komplett skandale for norsk rettsvesen. Og hvorfor er det ingen som reagerer ? Skal dette være greit ? Ja det er vel bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig dømmes men her er det så mange elementer som faller sammen at det ikke er noen tvil.
Jeg er helt sikker på at om ikke Viggo Kristiansen saken var under opprulling samtidig så hadde dette endt med domfellelse igjen. Han ble jo faktisk dømt i første runde og man hadde vel flere DNS bevis i runde to. Det skal jo også sies at advokatene hans har gjort en kjempejobb med å få en skyldig mann frikjent.

Jeg vet ikke om det er mulig å få denne saken gjenopptatt på nytt, men jeg håper virkelig at den fortsatt jobbes med og at man finner ytterlige DNA bevis. Og skulle de finne ytterlige fellende bevis håper jeg virkelig de dom som stemte uskyldig blir tiltalt for grov tjenesteforsømmelse og mister mulighet til å bedrivet domeryrket for alltid.. Selvfølgelig blir de ikke det men dette skal virkelig ikke gå ann...

Det er klart at det er 99% sikkert at det var riktig mann som var tiltalt denne gangen.

Dette har vært en Politi-skandale fra første sekund. Orker ikke nevne 10% av det engang. De kastet bort alt fra start ved sin ensporede og udugelige etterforskning.
Tid, vitners hukommelse og minst hundre viktige observasjoner borte!
Stakkars familier.

Må heller ikke glemme at Advokat Sjødin lot denne stakkars fetteren (Sjødins klient) den første siktede avhøres alene i månedsvis opptil 48 timer sammenhengende av Stian Elle. Vi vet hvordan metoder han brukte.
Ref A. Racklew, P.H.D. Tale om avhørs-teknikker i FN, New York osv.

Er dessverre redd for at dette var siste sjanse til ta faenskapet.

Påtalemyndighetene misbrukte denne muligheten også.

Den totalt skandaløse jobben politiadvokatene på merkelig vis klarte å prestere både på kontoret og i retten er jo en gresk tragedie alene. Hoveddommeren var mild sagt lite imponert over påtalemyndigheten, og han ga tydelig utrykk for det!
ENSPORET og dårlig etterforsket var vel hovedbudskapet hans.

Nei, DNA på en strømpebukse, som er uforsvarlig oppbevart og flyttet hundre ganger til og med ut av Norge flere ganger av idioter holder ikke som bevis alene for å dømme noen til drap! Det må støttes av andre konkrete (støtte) beviser, vitner, tekniske beviser, bilen og bla bla.

Om, du i mørket på vei hjem fra byen slår lens i en busk og det tilfeldigvis ligger et lik der som du treffer med ditt DNA. Er du morderen da?
DNA smitter over, det forflytter seg og fester seg meget lett til det meste.
Politiet fucka det opp enda engang. Tragisk!
Senast redigerad av Tew87 2024-07-10 kl. 01:25.
Citera
2024-07-10, 05:38
Medlem
Det ene DNA-treffet fra JV ble jo svekket som bevis av funn fra flere ukjente. Pluss at det bare var ett treff fra JV. Selv om treffet selvsagt har bevisverdi ble det for svakt alene. Er vel en frykt for å dømme noen ut ifra ett eneste bevis, og det er forståelig og egentlig bra. At JV brukte å kjøre rundt på Karmøy og ta opp haikere er jo temmelig interessant. Problemet er bare den lange tiden som har gått. Det blir håpløst vanskelig å følge opp med vitneavhør og tekniske undersøkelser av klær, bil, og hus. Siste sjanse for oppklaring ligger vel enten i flere DNA-treff på klær eller i en tilståelse.

I saken i Danmark er det sterkere bevis og indisier. Kanskje er den største likheten at etterforskningen mildt sagt kom skjevt ut. Han psychoen der borte beholdt teipen som "trofe". Igjen er jo tiden det viktige. Hvis de hadde undersøkt huset hans 27 år etterpå istedet for 7, så hadde vel han også sluppet unna.

Hva om disse jævlene kunne tilstå for en gangs skyld.
Senast redigerad av Jegvetikke 2024-07-10 kl. 05:55.
Citera
2024-07-12, 13:02
Medlem
Nottelitens avatar
Vg rapporterar att Johny vassbakk kräver 20 miljoner i ersättning efter den friande domen...
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/i/mPPgeL/krever-20-millioner-i-erstatning-etter-tengs-tiltale
Citera
2024-07-22, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
Vg rapporterar att Johny vassbakk kräver 20 miljoner i ersättning efter den friande domen...
länk till artikeln :
https://www.vg.no/nyheter/i/mPPgeL/krever-20-millioner-i-erstatning-etter-tengs-tiltale

5 millioner for lidt tap og fremtidig tap. Og 15 millioner for tort og svie.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan og hvorfor Johny Vassbakk skulle bli tilkjent erstatning. Dna'et hans er jo blitt funnet på strømpebuksen til Birgitte.
Citera
2024-07-22, 23:27
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
5 millioner for lidt tap og fremtidig tap. Og 15 millioner for tort og svie.

Jeg skjønner egentlig ikke hvordan og hvorfor Johny Vassbakk skulle bli tilkjent erstatning. Dna'et hans er jo blitt funnet på strømpebuksen til Birgitte.
nej, han får ersättning för att polisen och åklagaren gjorde ett sämre jobb än hans egna advokater...
Citera
2024-07-23, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten
nej, han får ersättning för att polisen och åklagaren gjorde ett sämre jobb än hans egna advokater...

Nei jeg vet ikke helt hvordan dette vil gå. Det er da helt utrolig om Johny Vassbakk skulle få en kjempeerstatning. Den eneste identifiserte mistenkte som politiet har funnet dna-bevis mot.

Tror standard erstatning for urettmessig varetektsfengsling er kr 1500 per døgn. Det tror jeg han vil få.
Ca 2 år med 1500 kr dagen blir litt over en million.

Så er det tapt inntekt i de to årene, pluss fremtidig tap av inntekt. Der vil man ta hensyn til Vassbakks inntekt i årene før han ble pågrepet og varetektsfengslet.

Tort og svie. Nei jeg vet ikke hva reglene sier. Det er vel Statens Sivilrettsforvaltning som beregner erstatningen.

Det vil jo stride sterkt mot allmennhetens rettsfølelse om Johny Vassbakk skulle få en kjempeerstatning.

De aller fleste tror jo at han er skyldig. Eller, forstår at han er skyldig.
Citera
2024-08-08, 09:30
Medlem
Citat:
Nei jeg vet ikke helt hvordan dette vil gå. Det er da helt utrolig om Johny Vassbakk skulle få en kjempeerstatning. Den eneste identifiserte mistenkte som politiet har funnet dna-bevis mot.

Tror standard erstatning for urettmessig varetektsfengsling er kr 1500 per døgn. Det tror jeg han vil få.
Ca 2 år med 1500 kr dagen blir litt over en million.

Så er det tapt inntekt i de to årene, pluss fremtidig tap av inntekt. Der vil man ta hensyn til Vassbakks inntekt i årene før han ble pågrepet og varetektsfengslet.

Tort og svie. Nei jeg vet ikke hva reglene sier. Det er vel Statens Sivilrettsforvaltning som beregner erstatningen.

Det vil jo stride sterkt mot allmennhetens rettsfølelse om Johny Vassbakk skulle få en kjempeerstatning.

De aller fleste tror jo at han er skyldig. Eller, forstår at han er skyldig.

Folks rettsfølelse spiller ingen rolle. Man må forholde seg til frikjennelsen. Uansett. Da er han uskyldig. Selv om jeg - som mange andre - mener han er skyldig i både Birgitte T og Tina J-drapene.
Citera
2024-08-09, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antiviken
Folks rettsfølelse spiller ingen rolle. Man må forholde seg til frikjennelsen. Uansett. Da er han uskyldig. Selv om jeg - som mange andre - mener han er skyldig i både Birgitte T og Tina J-drapene.

Ja men ... da fetteren ble frikjent for drapet i lagmannsretten tilbake på 90-tallet, så ble han allikevel dømt til å betale en symbolsk erstatning til foreldrene til Birgitte. Fordi det er lavere beviskrav i sivilsaker, som erstatningssaker er, enn i straffesaker.

Jeg er usikker på om noe lignende kan skje om igjen?

Eller, vil foreldrenes bistandsadvokater slå seg til ro med denne frifinnelsen?

Jeg vet ikke om jeg ville ha akseptert dommen, om jeg hadde vært Birgittes pårørende. Jeg tror det ville ha vært tungt for meg.

Jeg mener å huske at JC Elden, bistandsadvokat for Birgittes mor eller far eller begge, mente at politiet "måtte snu bunken og starte etterforskningen på nytt".

Men det er vel flere bistandsadvokater involvert her.

Jeg synes frikjennelsen er merkelig. Det er som om retten "hevner seg" på politi og påtalemyndighet, fordi retten tidligere har opplevd å bli villedet og har derfor begått justismord mot fetteren. Baneheia-saken og Silje-saken oppe i Trondheim er andre grove justismord fra omtrent samme tidsperiode.

Men det som om retten liksom vakler fra ene grøften, å dømme uskyldige pga ugyldige og manipulerte beviser, til å vakle ned i andre grøften, å frikjenne skyldige fordi retten ikke aksepterer gyldige beviser.
Citera
2024-08-10, 20:55
Medlem
Citat:
Ja men ... da fetteren ble frikjent for drapet i lagmannsretten tilbake på 90-tallet, så ble han allikevel dømt til å betale en symbolsk erstatning til foreldrene til Birgitte. Fordi det er lavere beviskrav i sivilsaker, som erstatningssaker er, enn i straffesaker.

Jeg er usikker på om noe lignende kan skje om igjen?

Eller, vil foreldrenes bistandsadvokater slå seg til ro med denne frifinnelsen?

Jeg vet ikke om jeg ville ha akseptert dommen, om jeg hadde vært Birgittes pårørende. Jeg tror det ville ha vært tungt for meg.

Jeg mener å huske at JC Elden, bistandsadvokat for Birgittes mor eller far eller begge, mente at politiet "måtte snu bunken og starte etterforskningen på nytt".

Men det er vel flere bistandsadvokater involvert her.

Jeg synes frikjennelsen er merkelig. Det er som om retten "hevner seg" på politi og påtalemyndighet, fordi retten tidligere har opplevd å bli villedet og har derfor begått justismord mot fetteren. Baneheia-saken og Silje-saken oppe i Trondheim er andre grove justismord fra omtrent samme tidsperiode.

Men det som om retten liksom vakler fra ene grøften, å dømme uskyldige pga ugyldige og manipulerte beviser, til å vakle ned i andre grøften, å frikjenne skyldige fordi retten ikke aksepterer gyldige beviser.

Kan bare støtte deg i dette!
Citera
2024-08-29, 22:55
Medlem
Jag hittar bara låsta artiklar . Hur kom de på vem mördaren var efter så många år ?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ab45y7/johnny-vassbekk-domdes-for-mordet-pa-birgitte-teng

https://www.tv.nu/program/norska-fall/sasong/4
Senast redigerad av Tezz-l 2024-08-29 kl. 23:08.
Citera
2024-08-29, 23:05
Medlem
Såg nyss på Norska fall angående detta.. Enda jag var att säga; Norskar måste vara helt dumma i huvudet, och poliser är grisar som inte vill ha reda på sanningen, bara sätta dit någon för statistik, skyldig eller ej.. Detta visste man dock innan. Men att det norska rättsväsendet är såhär pinsamt patetiskt och dåligt kunde jag inte tro. Det är Norge men man skulle kunna tro att det är Ryssland eller Nordkorea.

Tycker otroligt synd om kusinen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in