Citat:
Ursprungligen postat av
Reverend.Camden
Kan det vara så att olika folkslags hjärnor även mognar på annat sätt eller faktiskt inte når till mognadsgrader andra folkslag uppnår. Dvs några folkslag får leva med en tonårshjärna hela vuxna livet då den inte kan utvecklas mer jämfört med folkslag där hjärnan når högre nivåer.
Är det inte viktigt att undersöka detta mer för att hitta rätt handlingar. Att behandla någon på fel nivå kan ju knappast ge bäst resultat, inte sant?
Folkslag? ras? Jag tror nog att man kan träna hjärnan. Dagens ungdom sägs ju vara "dummare" än tidigare generationer på grund av skärmtid. Men att hjärnan skulle stanna upp i en hel grupp tror jag inte. Däremot kan vissa kulturer vara under och överrepresenterade. Men om det har med hjärnans utveckling i sig eller vad kulturen lär ut - Ex Romersk kultur var extremt brutal. Ska vi tro Gibbon så fördummade kristendomen oss - Jag och ingen normal historiker tror på det längre.
Det finns idéer om varför svarta i Karribien och USA är ofta fysiskt bättre (snabbare och starkare) än vita. Det ska bero på att bara de starkaste överlevde redan över Atlanten.
Jag tillhör dock de som tror på mer geografin styr vår civilisations och samhällsutveckling.
Om din ide skulle stämma skulle brottsligheten vara högre inom vissa grupper, då tonåringar är mer brottsbenägna ägna än äldre. Och vi har inte kunnat mäta det, då det är för komplicerat.