2024-08-30, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Jag behöver inte hjälp. Men de som knarkar behöver oftast hjälp. Frågan är om de gjort sig förtjänta av det. Ett nackskott hade kanske varit humanare för alla inblandande.
Citat:
Finns det inget stopp i dig där du slutar vara så lättprovocerad? Kanske det ändå är bäst trots allt att du röker ihjäl dig..
Uppenbart med din aktivitet i tråden, tycker du verkligen att cannabis är väldigt skrämmande. Att förespråka hårdare tag och strängare straff är också typiskt er som är rädda för knark och knarkare. Hur kommer det sig att ni eller i alla fall du, har en sådan sjuklig rädsla att du även önskar livet ur dem som brukar? Sedan är det inte cannabis, utan halten THC som faktiskt oroar dig.

Skulle t.ex. cannabis legaliseras hade det inte förändrat ditt liv. Inte heller hade det blivit i sämre samhället. Tvärtom hade en del blivit bättre. Bland annat hade det inte skapats brottslighet och brottslingar som polis och rättsväsende minsann lägger oproportionerliga resurser på. Helt enkelt hade omgärdande problem kunna göras mindre.

Det är ju inte så att himlen föll ner i Kanada för att cannabis legaliserades. Knappast är Nederländerna ett sämre land än Sverige pga. av deras coffee shops. Tyskland går inte under för att cannabis helt och hållet avkriminaliseras. Thailand insåg att legalisering var rätt väg att gå osv.
Citera
2024-08-30, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Har du någon källa på att majoriteten av alla drogbrukare skulle vara i behov av hjälp?
Du måste ju rimligen basera detta på något konkret?

Vi ska alltså mörda människor som tar droger (om det inte är vissa godtyckligt utvalda droger som just du anser är okej).
Är du säker på att det inte är du som behöver hjälp ändå?

Ja. Min erfarenhet är att de allra flesta som knarkar förr eller senare får problem i livet pga det. Och den erfarenheten har alla som någonsin känt en knarkare. Visst, det finns undantag, säkert men ändå, för de flesta kommer det att bli ett problem att knarka. Eller tror du att just du är så unik?

Nej jag tycker inte det men det var det enda som fanns kvar att skriva när vettet aldrig lyckas penetrera en knarkarhjärna med pundarlogik. T o m jag tröttnar på den rådande dumheten i tråden till slut.
Citera
2024-08-30, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Det är typ 5% av alla som använder cannabis som gör det på ett problematiskt sätt.

Och vad spelar det för roll? Om det hade varit 100% så hade det ju varit ännu viktigare att vi inte spär på denna problematik genom att dessutom kriminalisera de här personerna (och betala många miljoner för att göra det)? Eller hur? Vad är ditt mål liksom? Det är ju dom som är mest emot knark som borde vara mest för ett förhållningssätt som syftar till att minimera skadorna - dvs legalisera cannabis och avkriminalisera alla övriga droger.

Poängen är ju att det är en idiotisk idé att se drogbruk som något kriminellt. Du och en del andra verkar försöka få det här till att vara för eller emot droger. Liksom hallå farfar.. Tror du att alla forskare och alla som är kapabla att ta till sig faktuell information är "för droger?" Tror du att FN och WHO är "för droger" när de rekommenderar oss att sluta betrakta drogbruk som en kriminell fråga?

Jag vet inte var du får dessa påstådda 5% från men cannabis har alltid en problematisk inverkan på hjärnan och livet. Det är dock inte alltid det är så lätt att se kopplingen. Ibland finns många sammanbindande faktorer men bara en röd tråd - knarket.

Man kan diskutera om det bör vara kriminellt att knarka eller ej men det spelar mindre roll, jag vill ändå inte ha knarkare fritt ute i samhället. Det är alltigenom en dålig idé för alla.
Citera
2024-08-30, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Dessutom, definera knark. Vad är knark? En grupp godtyckligt utvalda droger helt utan gemensamma nämnare. Om det legaliseras är det ju inte knark längre.

Cannabis är knark, vilket tråden handlar om.
Citera
2024-08-30, 12:19
Medlem
Man ska inte mata troll men denna tråd handlar om cannabis och det är rätt uppenbart att din erfarenhet kommer från ANT-dagarna i skolan på 80-90 -talet.

Känns också som du inte förstår eller vill förstå skillnaden mellan missbruk och bruk.

Att du tvångsmässigt måste svara alla med dina fakta-resistenta åsikter gör det också svårt att föra en vuxen diskussion. Du kan väl höja nivån på inläggen i alla fall?
Citera
2024-08-30, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Uppenbart med din aktivitet i tråden, tycker du verkligen att cannabis är väldigt skrämmande. Att förespråka hårdare tag och strängare straff är också typiskt er som är rädda för knark och knarkare. Hur kommer det sig att ni eller i alla fall du, har en sådan sjuklig rädsla att du även önskar livet ur dem som brukar? Sedan är det inte cannabis, utan halten THC som faktiskt oroar dig.

Skulle t.ex. cannabis legaliseras hade det inte förändrat ditt liv. Inte heller hade det blivit i sämre samhället. Tvärtom hade en del blivit bättre. Bland annat hade det inte skapats brottslighet och brottslingar som polis och rättsväsende minsann lägger oproportionerliga resurser på. Helt enkelt hade omgärdande problem kunna göras mindre.

Det är ju inte så att himlen föll ner i Kanada för att cannabis legaliserades. Knappast är Nederländerna ett sämre land än Sverige pga. av deras coffee shops. Tyskland går inte under för att cannabis helt och hållet avkriminaliseras. Thailand insåg att legalisering var rätt väg att gå osv.

Cannabis är farligt. Det hör inte hemma i samhället. De som använder sig av det hör inte hemma i samhället.
Allt du skriver är helt fel. Din övertygelse kommer inte att rädda dig.

Vi kan möjligtvis diskutera på vilket sätt man kan implementera hårdare tag och strängare straff för att bäst bekämpa cannabis i samhället. Fokus bör vara att det inte ska finns ute i samhället och att det inte ska gå omkring påverkade personer fritt i samhället.
Själv anser jag att det måste till hårdare tag mot gängen som langar. På individnivå vill jag låsa in knarkare. Inte i fängelse och inte åtala dem men de ska inte få kunna röra sig fritt när de är påverkade. Bra för alla.

Och framförallt så anser jag att en polischef som uttalar som den i trådens topic ska på sparken!
Senast redigerad av Myror-Elefanter 2024-08-30 kl. 12:29.
Citera
2024-08-30, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-stand
Man ska inte mata troll men denna tråd handlar om cannabis och det är rätt uppenbart att din erfarenhet kommer från ANT-dagarna i skolan på 80-90 -talet.

Känns också som du inte förstår eller vill förstå skillnaden mellan missbruk och bruk.

Att du tvångsmässigt måste svara alla med dina fakta-resistenta åsikter gör det också svårt att föra en vuxen diskussion. Du kan väl höja nivån på inläggen i alla fall?

Du är fri att tro vad du vill om min kunskap i ämnet och påstå att jag är ett troll. Men i de fall jag gett källor har det blivit tyst. Fånigt också att komma med trollanklagelser när någon bara har en annan uppfattning är du själv.

Det finns ingen skillnad mellan missbruk och "bruk". Du kanske tror att det bara är "bruk" för att just du reder upp ditt liv just nu. Så enkelt är det inte. Cannabis påverkar dig på olika sätt både direkt och indirekt och du kanske inte kommer att märka av det vare sig nu eller sen. Det är därför det är så lömskt. Har just du råd att chansa?
Citera
2024-08-30, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TongLongLC
Alla är välkomna att läsa rapporten från The Shafer Commision (1972), där de fick i uppdrag att granska cannabis i samhället på uppdrag av President Nixon.
Resultatet blev att han sket fullständigt i rapporten och körde sitt eget race, och här är vi idag.

Länk:
https://babel.hathitrust.org/cgi/pt?id=mdp.39015015647558

258 sidor. Kan du sammanfatta vad han kom fram till i trådens kontext?
Citera
2024-08-30, 12:55
Medlem
Citat:
Ja. Min erfarenhet är att de allra flesta som knarkar förr eller senare får problem i livet pga det. Och den erfarenheten har alla som någonsin känt en knarkare. Visst, det finns undantag, säkert men ändå, för de flesta kommer det att bli ett problem att knarka.
Men nu är inte din subjektiva erfarenhet ett tillförlitligt underlag för att mäta förekomsten av missbruk gällande olika droger.
Anekdoter har inget bevisvärde.

Alla har vi människor i bekantskapskretsen som har ett destruktivt förhållande till alkohol. Inte fan bevisar det att de flesta som brukar alkohol har problem?

Citat:
Nej jag tycker inte det men det var det enda som fanns kvar att skriva när vettet aldrig lyckas penetrera en knarkarhjärna med pundarlogik. T o m jag tröttnar på den rådande dumheten i tråden till slut.
Ad hominem och anekdoter är tydligen det enda underlaget du har för dina påståenden.
Citera
2024-08-30, 13:02
Medlem
Citat:
Cannabis är knark, vilket tråden handlar om.
Men ”knark” är ju bara slang för ”olaglig drog”. I vissa länder är alkohol ”knark” och cannabis är lagligt i andra.
Så vad har det för relevans? Lagstiftningen är ju inte vad som avgör effekterna av en drog.
Citera
2024-08-30, 13:16
Medlem
Citat:
Men nu är inte din subjektiva erfarenhet ett tillförlitligt underlag för att mäta förekomsten av missbruk gällande olika droger.
Anekdoter har inget bevisvärde.

Alla har vi människor i bekantskapskretsen som har ett destruktivt förhållande till alkohol. Inte fan bevisar det att de flesta som brukar alkohol har problem?

Ad hominem och anekdoter är tydligen det enda underlaget du har för dina påståenden.

Jag försöker inte bevisa något på det sättet du tror. Jag påpekar vad de flesta utanför vad dina knarkarpolare inbillar dig, självklart fattar. Det är bara så det är. Alla med en vuxen hjärna fattar att de ska hålla sig borta från knark. Vissa som knarkar behöver gå den hårda vägen; den långa vägen innan de fattar. Då är det ibland för sent. Hjärnan och kroppen kan då vara så sargade att de aldrig kan hitta tillbaka till ett normalt liv tillsammans med normala människor.

De flesta cannabisknarkare ska alltid ta upp alkohol per default, för att förskjuta fokus. Det kommer inte att hjälpa dig.
Citera
2024-08-30, 13:22
Medlem
Citat:
Men ”knark” är ju bara slang för ”olaglig drog”. I vissa länder är alkohol ”knark” och cannabis är lagligt i andra.
Så vad har det för relevans? Lagstiftningen är ju inte vad som avgör effekterna av en drog.

Cannabis är ett exempel på en (olaglig) drog. Sen vad själva definitionen är.... spelar det någon roll? Staten har redan bestämt vad som är olagligt. Fiffigt va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in