2024-08-30, 08:38
Medlem
jag söker efter nytt bredband. just nu har jag 500/500 och gamingen funkar bra men kollar ändå på andra operatörer. det jag undrar är vilken hastighet uppströms behöver man för att gamingen ska funka bra? jag är ensammen i hushållet och spelar just nu mycket pubg. håller tex tele 2 måttet vad gäller hastighet?
Citera
2024-08-30, 08:41
Medlem
mimmitigers avatar
Beror på vad du menar? Ingår nertankningen av spelen i detta eller bara "laggfritt" spelande? isåfall räcker typ 10mb/s, det går inte åt mycket alls till online spelande, ska det streamas film osv samtidigt så kanske man kan ha 100/100 för att vara på säkra sidan
Citera
2024-08-30, 08:42
Medlem
Uppladdningshastighet menar du?

- 0?
Att spela kräver nedladdningshastighet.

500 ner är helt klart bra. Men man klarar sig lätt med 100 ned också.
Citera
2024-08-30, 09:05
Medlem
CrustyOldAR-10s avatar
De flesta multiplayerspel är mer beroende av ping än bandbredd.

Har du nät med fiber så får man ofta riktigt låg ping, tror jag har 3ms max hemma, räcker. Sen tror jag inte ens att multiplayerspel behöver 5Mbit/s, så fokusera på att han en stabil uppkoppling med lågt ping.

Sen kan ju 100/100 va gött för snabba nedladdningar, youtube i 4k etc
Citera
2024-08-30, 10:02
Medlem
prokaryotkungens avatar
Låg svarstid och allt över 1Mbit/s tror jag du klarar dig med. De flesta spel är optimerade i sin nätverksanvändning.

Övervaka nätanvändningen när du spelar så får du en exakt siffra hur ditt spel använder nätet.
Citera
2024-08-30, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mimmitiger
Beror på vad du menar? Ingår nertankningen av spelen i detta eller bara "laggfritt" spelande? isåfall räcker typ 10mb/s, det går inte åt mycket alls till online spelande, ska det streamas film osv samtidigt så kanske man kan ha 100/100 för att vara på säkra sidan

ja nedladdning av spel behöver jag givetvis göra emellanåt. nej ingen filmstreaming samtidigt. kör alltså hemma på stationär pc.
Citera
2024-08-30, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Har2meterkuk
Uppladdningshastighet menar du?

- 0?
Att spela kräver nedladdningshastighet.

500 ner är helt klart bra. Men man klarar sig lätt med 100 ned också.

jag läste att även uppströmshastigheten även spelar roll vid gaming
Citera
2024-08-30, 10:06
Medlem
mimmitigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flux200
jag läste att även uppströmshastigheten även spelar roll vid gaming

Ja uppladdningen är lika viktig som ner vid online spel egentligen, men det är mycket lite av vardera som behövs, motståndaren ska ju få info om dig lika snabbt som du får info om dem.
Citera
2024-08-30, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prokaryotkungen
Låg svarstid och allt över 1Mbit/s tror jag du klarar dig med. De flesta spel är optimerade i sin nätverksanvändning.

Övervaka nätanvändningen när du spelar så får du en exakt siffra hur ditt spel använder nätet.

var hittar man nätanvändningen?
Citera
2024-08-30, 10:20
Medlem
I praktiken räcker nog oftast 10/10 för spelet i sig. Men det är fler faktorer och den allra viktigaste är nog pingtiden, dvs hur snabbt synkar servern och clienterna med varandra. Om den är dålig så laggar spelet.

Sysslar man mer mer saker, kanske även samtidigt om man har en bra dator kan man göra ganska mycket samtidigt om man har 100/100.

Vill man att det ska gå ännu fortare att hämta hem en film eller nåt på 30-50 GB, så kan man kanske föredra 500 i nedladdning. Men nu börjar man nog bli mer beroende av servrarnas kapacitet än av nätverket. Även med supersnabb internetuppkoppling kan man bli sittande med att en 30 GB film tar en timme att ladda ner även om det normalt sett går på några få minuter.

Så fråga dig först om du kommer syssla med flera saker samtidigt, det avgör.

Själv brukar jag inte ladda ner och så medan jag spelar, däremot är det rätt skönt att ha en film att titta på när det av olika skäl blir en paus i spelet och man väntar.
Citera
2024-08-30, 11:06
Medlem
Ferhs avatar
Jag har 10/10 och det brukar som max ligga på lite över 1Mbit/s när jag laddar ner eller laddar upp något. Har aldrig varit minsta problem i något onlinespel eller med något annat online. Enda nackdelen är att det kan ta halva dagen att ladda ner större filer.
Citera
2024-08-30, 11:07
Medlem
hieroboams avatar
Det kan du helt ignorera, ingen har någonsin haft problemet med för lite uppström för att spela spel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in