2024-04-15, 03:12
Medlem
kramdjurs avatar
Jag håller just på att läsa Varg Vikernes memoarer som kom ut i början av året och där påstår han att det vara samma polisman som utredde hans fall alltså mordet på Øystein Aarseth som utredde Birgitte Teng fallet.

Senare på 90-talet så avslöjades att polisen hade använt "olagliga metoder för vittnes påverkan" och då valde polisen att skylla allt på just denna utredare och avskeda honom och efter att även tidningarna riktat mycket kritik mot honom ska han ha tagit livet av sig!

(jag är ny i den här tråden så ni kanske redan har diskuterat denne polisman men nu har vi även Vargs kommentar till honom)
Citera
2024-05-04, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kramdjur
Jag håller just på att läsa Varg Vikernes memoarer som kom ut i början av året och där påstår han att det vara samma polisman som utredde hans fall alltså mordet på Øystein Aarseth som utredde Birgitte Teng fallet.

Senare på 90-talet så avslöjades att polisen hade använt "olagliga metoder för vittnes påverkan" och då valde polisen att skylla allt på just denna utredare och avskeda honom och efter att även tidningarna riktat mycket kritik mot honom ska han ha tagit livet av sig!

(jag är ny i den här tråden så ni kanske redan har diskuterat denne polisman men nu har vi även Vargs kommentar till honom)

Wow, det var interessant! Mener VV at han ble utsatt for avhørsteknikkene St ian El le er beryktet for?
Citera
2024-05-05, 03:15
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crinna
Wow, det var interessant! Mener VV at han ble utsatt for avhørsteknikkene St ian El le er beryktet for?

Jag tror VV menar att det var Snorre Ruch som blev utsatt, han ska ha brutit samman när polisen gav intrycket att han kunde bli ensam ansvarig.
Citera
2024-05-05, 09:06
Avslutad
Har man undersökt Anders Eklunds förhavande vid tiden för mordet?
Citera
2024-06-29, 00:11
Medlem
Jeg fant ingen norske forum der denne saken blir særlig diskutert så fant ut at jeg skulle legge inn det jeg tenker her.
Jeg har siden dommen tenkt svært mye på denne saken og klarer ikke helt å la den ligge. Det ble skrevet så mye om hvor riktig dette var og alle skrøt av rettsikkerheten og politiet fikk kraftig kritikk. Selv ble jeg mildt sagt sjokkert og forbannet.
Det er jo helt åpenbart at tiltalte var den som drepte Birgitte og likevel blir rettsystemet hyllet når de klarer å frikjenne han. Helt ufattelig.
Han var i Haugesund, han var åpenbart en moduskandidat ettersom han hadde forsøkt å drepe tidligere. Og ikke minst man har hans DNA på den dreptes strømpebukse. Hvordan er det i hele tatt mulig å frikjenne med DNA ?

Hvor mange lignende saker i Norge/Skandinavia/Europa der gjerningsmannens DNA er avsatt på offeret på denne måten samtidig som vedkommende har vært i nærheten har endt med frifinnelse ? Er ikke dette en ganske oppsiktsvekkende avgjørelse ? Jeg synes det er svært merkelig at så få jounalister har stilt noen spørsmål rundt dette. Tør de ikke ? Og hva skags predens vil dette ha i lignende saker i fremtiden ?
Muligheten for at gjerningsmanns DNA skulle være smittet slik det ble fremlagt er jo NULL.
"DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne." Seriøst ?????

Jeg leste meg litt opp på Emilie Meng saken idag og den har jo faktisk flere likheter. Emilies DNA er avsatt på en teiprull hjemme hos gjerningsmann. Og han er vel observert ved stasjonen i Korsør. Rettsvesenet i Danmark har gjort sin jobb og dømt han skyldig. Det er jo ingen tvil. Men i moldbo-Norge klarer vi alså å frifinne med DNA bevis/tilstedeværelse i Haugesund. Skulle man brukt samme tankegang i Danmark kunne man jo mene at Emilie Meng kan ha vært i samme butikk som teiprullen ble kjøpt og dermed avsatt sitt DNA...
Skulle likt å se reaksjonene i Danmark på en slik konklusjon.

Etter min mening er denne frifinnelsen en komplett skandale for norsk rettsvesen. Og hvorfor er det ingen som reagerer ? Skal dette være greit ? Ja det er vel bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig dømmes men her er det så mange elementer som faller sammen at det ikke er noen tvil.
Jeg er helt sikker på at om ikke Viggo Kristiansen saken var under opprulling samtidig så hadde dette endt med domfellelse igjen. Han ble jo faktisk dømt i første runde og man hadde vel flere DNS bevis i runde to. Det skal jo også sies at advokatene hans har gjort en kjempejobb med å få en skyldig mann frikjent.

Jeg vet ikke om det er mulig å få denne saken gjennopptatt på nytt, men jeg håper virkelig at den fortsatt jobbes med og at man finner ytterlige DNA bevis. Og skulle de finne ytterlige fellende bevis håper jeg virkelig de dommerene som stemte uskyldig blir tiltalt for grov tjenesteforsømmelse og mister mulighet til å bedrivet dommeryrket for alltid.. Selvfølgelig blir de ikke det men dette skal virkelig ikke gå ann...
Senast redigerad av henrik983 2024-06-29 kl. 00:18.
Citera
2024-06-30, 20:38
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrik983
Jeg fant ingen norske forum der denne saken blir særlig diskutert så fant ut at jeg skulle legge inn det jeg tenker her.
Jeg har siden dommen tenkt svært mye på denne saken og klarer ikke helt å la den ligge. Det ble skrevet så mye om hvor riktig dette var og alle skrøt av rettsikkerheten og politiet fikk kraftig kritikk. Selv ble jeg mildt sagt sjokkert og forbannet.
Det er jo helt åpenbart at tiltalte var den som drepte Birgitte og likevel blir rettsystemet hyllet når de klarer å frikjenne han. Helt ufattelig.
Han var i Haugesund, han var åpenbart en moduskandidat ettersom han hadde forsøkt å drepe tidligere. Og ikke minst man har hans DNA på den dreptes strømpebukse. Hvordan er det i hele tatt mulig å frikjenne med DNA ?

Hvor mange lignende saker i Norge/Skandinavia/Europa der gjerningsmannens DNA er avsatt på offeret på denne måten samtidig som vedkommende har vært i nærheten har endt med frifinnelse ? Er ikke dette en ganske oppsiktsvekkende avgjørelse ? Jeg synes det er svært merkelig at så få jounalister har stilt noen spørsmål rundt dette. Tør de ikke ? Og hva skags predens vil dette ha i lignende saker i fremtiden ?
Muligheten for at gjerningsmanns DNA skulle være smittet slik det ble fremlagt er jo NULL.
"DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne." Seriøst ?????

Jeg leste meg litt opp på Emilie Meng saken idag og den har jo faktisk flere likheter. Emilies DNA er avsatt på en teiprull hjemme hos gjerningsmann. Og han er vel observert ved stasjonen i Korsør. Rettsvesenet i Danmark har gjort sin jobb og dømt han skyldig. Det er jo ingen tvil. Men i moldbo-Norge klarer vi alså å frifinne med DNA bevis/tilstedeværelse i Haugesund. Skulle man brukt samme tankegang i Danmark kunne man jo mene at Emilie Meng kan ha vært i samme butikk som teiprullen ble kjøpt og dermed avsatt sitt DNA...

Etter min mening er denne frifinnelsen en komplett skandale for norsk rettsvesen. Og hvorfor er det ingen som reagerer ? Skal dette være greit ? Ja det er vel bedre at 10 skyldige går fri enn at en uskyldig dømmes men her er det så mange elementer som faller sammen at det ikke er noen tvil.
Jeg er helt sikker på at om ikke Viggo Kristiansen saken var under opprulling samtidig så hadde dette endt med domfellelse igjen. Han ble jo faktisk dømt i første runde og man hadde vel flere DNS bevis i runde to. Det skal jo også sies at advokatene hans har gjort en kjempejobb med å få en skyldig mann frikjent.

Jeg vet ikke om det er mulig å få denne saken gjennopptatt på nytt, men jeg håper virkelig at den fortsatt jobbes med og at man finner ytterlige DNA bevis. Og skulle de finne ytterlige fellende bevis håper jeg virkelig de dommerene som stemte uskyldig blir tiltalt for grov tjenesteforsømmelse og mister mulighet til å bedrivet dommeryrket for alltid.. Selvfølgelig blir de ikke det men dette skal virkelig ikke gå ann...
Tack för bra inlägg, vi är många som är helt oförstående till denna frifinnelse.

I Sverige är det möjligt att överklaga till Högsta domstolen (HD) som kan ta upp fall som kan tänkas bli prejudicerande. Är det samma i Norge?

Sverige har alltså Tingsrätt, Hovrätt och Högsta domstolen.
Citera
2024-06-30, 22:40
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Tack för bra inlägg, vi är många som är helt oförstående till denna frifinnelse.

I Sverige är det möjligt att överklaga till Högsta domstolen (HD) som kan ta upp fall som kan tänkas bli prejudicerande. Är det samma i Norge?

Sverige har alltså Tingsrätt, Hovrätt och Högsta domstolen.

Lagmannsretten, Norges andra instans, frikänd e J*hny Vassbakk. Två ville fälla honom så det var en oenig domstol. Han kommer därmed att få ett stort belopp för tiden i häkte

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/12/05/lagmannsretten-frikjenner-johny-vassbakk-for-drapet-pa-birgitte-tengs/

henrik983.
Mycket bra inlägg! Har norsk media skrivit mycket efter den frikännande domen?

Ja, Philip Westh dömdes för mordet på Emilie Mengs i första instans. Han friades för våldtäkt på flickan pga brist på bevis. Huruvida Westh också kommer att dömas för mordet i landsretten i DK återstår ännu att se.
Citera
2024-07-01, 11:28
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungsgarden
Lagmannsretten, Norges andra instans, frikänd e J*hny Vassbakk. Två ville fälla honom så det var en oenig domstol. Han kommer därmed att få ett stort belopp för tiden i häkte

https://www.dagsavisen.no/nyheter/2023/12/05/lagmannsretten-frikjenner-johny-vassbakk-for-drapet-pa-birgitte-tengs/

henrik983.

Ja, Philip Westh dömdes för mordet på Emilie Mengs i första instans. Han friades för våldtäkt på flickan pga brist på bevis. Huruvida Westh också kommer att dömas för mordet i landsretten i DK återstår ännu att se.

Har inte Norge en motsvarighet till Högsta domstolen?
Citera
2024-07-01, 13:53
Medlem
henrik983.

Ja, Philip Westh dömdes för mordet på Emilie Mengs i första instans. Han friades för våldtäkt på flickan pga brist på bevis. Huruvida Westh också kommer att dömas för mordet i landsretten i DK återstår ännu att se.[/quote]

Nei det er det som er så merkelig. Svært lite har blitt skrevet om denne dommen. Ingen journalister virker å ha interesse eller tør å skrive noe. Det virker som man bare aksepteter at gjerningsmannen går fri.
Fokuset var stort sett at politiet og påtalemyndighetene hadde gjort en dårlig jobb. Der de alså har DNA bevis...

Gjerningsmannens forsvarerere har jo gjort en kjempejobb med å så tvil om hvordans hans DNA kan ha havnet på Birgitte. Det ble jo sagt som en mulighet at det har smittet over ved at venner av Birgitte kan ha vært på samme sted som gjerningsmann.. Dette kan man jo da si i alle kriminalsaker i Norge fra nå.
Citera
2024-07-01, 16:52
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Har inte Norge en motsvarighet till Högsta domstolen?

Jodå, och precis som i Sverige behövs prövningstillstånd. Bevisvärdering i indiciemål brukar inte ge det.
Citera
2024-07-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik983

Veldig enig med deg. Ikke minst når vi også ser den krystallklare dommen i Baneheia-saken. Jan Helge eAndersen drepte begge jentene alene. Det er kun hans DNA som er funnet på begge jentene, på særdeles kompromitterte steder. Ikke et fnugg av DNA fra Viggo Kristiansen.
I Tengssaken er det funnet DNA fra JV på Birgittes strømpebukse. Åpenbart dyktige forsvarere som har klart å så tvil om beviset. Som jeg også har skrevet andre steder, så er jeg ikke i tvil om av JV er skyldig i å ha drept både Birgitte Tengs og Tina Jørgensen. Han var i Stavanger sentrum mellom kl 0100 og 0130 den natta Tina forsvant. Begge jentene er slått ihjel på omtrent samme måte. Det er uhyre få mennesker i Europa som klarer å drepe på en så bestialsk måte. JV er en av dem.
MEN - og det er et stort MEN: Jeg er tilhenger av et liberalistisk demokrati. Det medfører at en må følge rettsprinsipper, som at det erbedre at 10 skyldige går fri, enn at èn skyldig blir dømt. Jeg forholder meg til frikjennelsen, men håper inderlig av JV av respekt for sitt ettermæle legger igjen et brev som åpnes etter hans død, der han tilstår sine ugjerninger.
Citera
2024-07-03, 13:29
Medlem
Kungsgardens avatar
Åklagaren och polisen kritiserades hårt av domstolen. Jag förstår kritiken angående att det inte går att säga om hans dna på BTs strumpbyxor kom dit före eller efter mordet, men har svårare att förstå rättens resonemang om att det fanns fyra andra dna på klädesplagget.

Citat:
Retten: – Uforsvarlig bevisvurdering

Retten mener påtalemyndigheten har bygd hele saken på funn av DNA fra Vassbakk på Birgittes strømpebukse, noen centimeter nedenfor linningen, og at de mente dette ikke kunne ha kommet dit på andre måter enn ved at han drepte Birgitte.

Samtidig peker retten på at DNA fra andre ukjente menn på strømpebuksa, samt hår fra minst fem andre personer, blant annet i hendene til Birgitte, er omstendigheter påtalemyndigheten mente man måtte se bort fra.

– Så lenge man ikke vet hvem som er opphavet til de andre biologiske sporene er det vanskelig for lagmannsretten å forstå hvordan dette kan være i tråd med forsvarlig bevisvurdering, ifølge dommerne.

– Retten kan ikke legge til grunn spekulasjoner som er til ugunst for tiltalte. Dette vil være motsatt av prinsippet om at påtalemyndigheten har bevisbyrden, heter det i dommen.

Ikke bevist at DNA var på bukselinningen
Flertallet mener at funnet av små mengder DNA fra Vassbakk på Birgittes strømpebukse ikke nødvendigvis er gjerningsrelevant. Retten legger til grunn at DNA fra Vassbakk på låret på Birgittes strømpebukse kan ha smittet over til bukselinningen. Dermed kan man ikke slå fast at det var Vassbakk som trakk ned strømpebuksa hennes.

– DNA-funnet på strømpebuksa sier i seg selv ikke noe om det kom dit under drapet, om det var der fra før av, eller om det kom til etterpå, mener dommerne.

https://www.nrk.no/rogaland/johny-vassbakk-er-frifunnet-for-drapet-pa-birgitte-tengs-1.16663930
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in