2024-08-13, 16:32
Medlem
DVikings avatar
Imorgon kommer nya siffror. Konsensus är 2.7% KPI och 1.4% KPIF.

Juli är sista "höginflationsmånaden" med KPIF >5% så riktig baseffekt ser vi egentligen inte förrän i augusti och vidare över hösten.

KPI och KPIF borde även konvergera när räntehöjningarnas effekt klingar av, kanske i september redan?
Citera
2024-08-13, 17:01
Avslutad
Tycker inflationen dragit upp på mer basvaror. T ex köttfärs kunde du tidigare få för 80kr kilot ibland, nu 110kr standard. Laxen(fin) på mitt stora Ica låg på 178kr/kg ibland..nu 299kr/kg.
Reapriser är lägre än tidigare. Samtidigt så ökar sänkningar pga bäst före datum snart uppnåtts. Vilket tyder på låg köpkraft.
Citera
2024-08-13, 17:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Tycker inflationen dragit upp på mer basvaror. T ex köttfärs kunde du tidigare få för 80kr kilot ibland, nu 110kr standard. Laxen(fin) på mitt stora Ica låg på 178kr/kg ibland..nu 299kr/kg.
Reapriser är lägre än tidigare. Samtidigt så ökar sänkningar pga bäst före datum snart uppnåtts. Vilket tyder på låg köpkraft.

Ja, hur de ska trolla ihop 1.x% KPIF YoY förstår jag inte. Paketresor och elektronik kanske, samt den vanliga julidumpen på tandvård eftersom staten/FK betalar ut en tandvårdscheck
Citera
2024-08-13, 18:51
Avstängd
Oljepriserna på världsmarknaden har börjat stiga igen efter 8 månaders låg nivå och ligger nu över 80$ barrel (bla pga MÖ krisen)
Håller den trenden kommer inflationen sticka iväg igen i höst
https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Oil-Prices-Bounce-Back-From-Eight-Month-Lows.html
Citera
2024-08-14, 08:50
Medlem
DVikings avatar
Jaha, SCB fick in en 20% prissänkning på teleutrustning denna juli YoY

KPIF över förväntan ändå och KPIF-XE över målet på 2.2% (ökar kraftigt 0.3% PE MoM).

Räntesänkningen hänger löst och med denna bolånetorskarnas förhoppningar om att kunna sälja sjuttitalsvillan eller cityskokartongen för fantasisummor.

SVT: Inflationen stiger något: ”Allt går enligt plan”
Citera
2024-08-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Jaha, SCB fick in en 20% prissänkning på teleutrustning denna juli YoY

KPIF över förväntan ändå och KPIF-XE över målet på 2.2% (ökar kraftigt 0.3% PE MoM).

Räntesänkningen hänger löst och med denna bolånetorskarnas förhoppningar om att kunna sälja sjuttitalsvillan eller cityskokartongen för fantasisummor.

SVT: Inflationen stiger något: ”Allt går enligt plan”

1. KPIF under Riksbankens prognos som var på 1,8.
2. KPIF fortfarande under målet.

Givetvis ligger en justering i augusti mycket nära förestående, och givet vad som sker i övriga Europa och USA lär räntan rasa under höst. Du vet ju detta, men måste i vanlig ordning göra allt för att låta lite hökig. Tröttsamt.

Bolånetorskarna gråter inte heller denna gång och givetvis skiter alla helt i om räntan mot förmodan inte justeras i augusti och istället dröjer till september.
Citera
2024-08-29, 22:26
Medlem
2024-02-11:

Citat:
Nu kommer snart både marknaden och äggsperterna att skjuta räntesänkningen till efter sommaren, för att sedan skjuta den till 2025.

Två räntesänkningar om 25p sedan DViking skrev detta - i juni och augusti - vilka båda är sommarmånader enligt gängse språkbruk.

Och RB diskuterade ytterligare en sänkning med lika mycket vid det senaste mötet.

DViking borde kanske syssla med något annat än ekonomiska förutsägelser. Han har bevisligen ingen aning om vad han talar om.
Citera
2024-08-29, 22:33
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
2024-02-11:

Två räntesänkningar om 25p sedan DViking skrev detta - i juni och augusti - vilka båda är sommarmånader enligt gängse språkbruk.

Och RB diskuterade ytterligare en sänkning med lika mycket vid det senaste mötet.

DViking borde kanske syssla med något annat än ekonomiska förutsägelser. Han har bevisligen ingen aning om vad han talar om.

Sänkningen i maj var väl högst tveksam då KPIF var över målet? Att det nu under sommaren med låga energipriser råkat bli låg KPIF var mest tursamt och drivet av sänkt reduktionsplikt. KPIF-XE ligger fortsatt över 2%. SCB har dessutom trixat ner mobiltelefoner och kultur med -0.4PE YoY vilket mest är politiskt (management correction).

Förväntar mig en höjning snarast nu efter att KPIF studsar upp över 2%!
Citera
2024-08-29, 22:59
Medlem
Citat:
Sänkningen i maj var väl högst tveksam då KPIF var över målet? Att det nu under sommaren med låga energipriser råkat bli låg KPIF var mest tursamt och drivet av sänkt reduktionsplikt. KPIF-XE ligger fortsatt över 2%. SCB har dessutom trixat ner mobiltelefoner och kultur med -0.4PE YoY vilket mest är politiskt (management correction).

Förväntar mig en höjning snarast nu efter att KPIF studsar upp över 2%!

Fast nu beter du dig som en haverist. Vi kan enkelt jämföra ditt uttalande i februari månad med verkligheten och då se att du hade helt fel om styrräntans förändring.

Nu ser jag fram mot att jämföra dina förutsägelser om hösten 2024 med verkligheten, när den dagen kommer. :
Citera
2024-08-29, 23:02
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uppkoppling
Fast nu beter du dig som en haverist. Vi kan enkelt jämföra ditt uttalande i februari månad med verkligheten och då se att du hade helt fel om styrräntans förändring.

Nu ser jag fram mot att jämföra dina förutsägelser om hösten 2024 med verkligheten, när den dagen kommer. :

Absolut. Jämför gärna andra prognoser samtidigt, inte alltid en anonym skribent på flashback är den som gissar sämst
Citera
2024-08-29, 23:12
Medlem
DVikings avatar
Kan väl tillägga att enligt min analys skulle RB inte ha sänkt styrräntan varken i juni eller augusti då prisökningarna är långt ifrån bekämpade och risken för uppsving i höst är markant.

Men nu får vi väl se. Kanske vi planar ut på en prisnivå 25% högre än 2019 och alla är nöjda med det.
Citera
2024-08-30, 21:42
Medlem
Citat:
Kan väl tillägga att enligt min analys skulle RB inte ha sänkt styrräntan varken i juni eller augusti då prisökningarna är långt ifrån bekämpade och risken för uppsving i höst är markant.

Men nu får vi väl se. Kanske vi planar ut på en prisnivå 25% högre än 2019 och alla är nöjda med det.

Enligt din ”analys” ska räntan aldrig sänkas. Du motsätter dig räntesänkningar även vid nollinflation. Det är ingen analys utan ett önsketänkande och en ideologi som du har.

Gör du prognoser utifrån ditt eget önsketänkande eller den faktiska verkligheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in