2024-08-29, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej det är hon inte. Och det är dessutom extra känsligt eftersom två barn är inblandade i publiceringen. Vad Fia gör är fel, men publiceringen av domarna är precis lika fel det och sannolikt förtal i lagens mening, vilket borde prövas i domstol.

Det bästa för barnen är att lämna Fia och FU ifred och sluta ge dem uppmärksamhet.

Ingen av er har något barnperspektiv, absolut noll. Utan allt handlar om att håna Fia, men indirekt så hånar ni och skadar barnen när ni håller på som ni gör dagarna i ända. Sjukligt beteende är bara förnamnet.
Enligt lag är F lika offentlig som LM vars rättegång finns utlagd i sin helhet plus domen , det etiska och moraliska är något helt annat och där kan man tycka att det är minst lika tveksamt att lägga ut uppspelningar av rättegångar där förövare är uppenbart psykiskt sjuka och döms till rättspsyk .
2024-08-29, 11:15
Medlem
Nariiouhs avatar
Fia är IT-support till en följare 😂😂
2024-08-29, 11:16
Medlem
Citat:
Jag mår bra tack. Men det verkar ha hänt något med dig? Kan det ha med jobbet att göra? Sett tuffa saker på jobbet som du behöver bearbeta?

Snälla nån, du anklagar mig för precis det socialsekreterare gör dagarna i ända. Jag pratar om vad som står i lagboken. Men det begriper väl inte du dig på i egenskap av socionom?

Det hjälper inte. Det är olagligt att förtala privatpersoner och det är även extra olämpligt och djupt oetiskt att publicera domar där barn är inblandade. Det finns två barn i det här och de tar skada av publiceringen. Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Det bästa för barnen är att alla lämnar Fia ifred och sluta bry er om henne och hennes vänner. Varför har ingen av er det minsta barnperspektiv överhuvudtaget?

Vad dumpen gör är djupt djupt oetiskt och felaktigt. Om du inte förstår varför bör du definitivt inte jobba inom socialtjänsten.

Det är mycket märkligt. Det en alldeles uppenbart fall av den värsta sortens förtal. Vi har inte folkdomstolar i det här landet. Pedofiler ska dömas i vanliga domstolar, ingen annanstans. Allt annat är totalt oacceptabelt i ett demokratiskt samhälle och nej jag försvarar inte pedofiler. Det är inte vad det handlar om. Jag försvarar demokratin och jag är givetvis för betydligt hårdare straff för sexbrott mot barn. Det är ett skämt idag.

Det hoppas jag att hon gör.

Uppenbarligen förhåller jag mig till lagen och den är nu gällande, inget jag kan göra nåt åt. Det är du inte som inte kan ta till dig att om det finns ett utgivningsbevis så spelar det liksom roll. Kan dessutom förhålla mig till sakfrågan
Gör ett tredje försök:

Svar från jurist på lawline:
Eftersom hemsidan i fråga har s.k. utgivningsbevis är den enda brottsrubricering som kan komma i fråga förtal, som stadgas i tryckfrihetsförordningen 7 kap. 4 § p. 14 (via hänvisning i yttrandefrihetsgrundlagen 5 kap 1 §)

Och vidare

Åklagare vid yttrandefrihetsbrott är alltid Justitiekanslern (JK) enligt yttrandefrihetsgrundlagen 7 kap. 1 §. Det är alltså JK som beslutar om förutsättningar för åtal föreligger eller inte. Vad gäller åtal för förtal får sådant endast väckas om det kan anses påkallat från allmän synpunkt av särskilda skäl (se https://lagen.nu/1962:700#K5P5S1). Ribban för åtal ligger alltså högt och det är mycket sällsynt att JK väcker åtal för yttrandefrihetsbrott i form av förtal.

Om JK inte väljer att gå vidare är den enda möjligheten att göra det själv. Det kan ske antingen genom att man driver ett s.k. enskilt (straffrättsligt) åtal eller genom att man begär skadestånd i en civilrättslig process

I sin helhet:

https://lawline.se/answers/uthangd-pa-webbsida-fortal
2024-08-29, 12:23
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Vad dumpen gör är djupt djupt oetiskt och felaktigt. Om du inte förstår varför bör du definitivt inte jobba inom socialtjänsten.

Det är mycket märkligt. Det en alldeles uppenbart fall av den värsta sortens förtal. Vi har inte folkdomstolar i det här landet. Pedofiler ska dömas i vanliga domstolar, ingen annanstans. Allt annat är totalt oacceptabelt i ett demokratiskt samhälle och nej jag försvarar inte pedofiler. Det är inte vad det handlar om. Jag försvarar demokratin och jag är givetvis för betydligt hårdare straff för sexbrott mot barn. Det är ett skämt idag.

Klart du hoppar in och värnar om pedofiler ytterligare en gång 😂
2024-08-29, 12:27
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
Klart du hoppar in och värnar om pedofiler ytterligare en gång 😂

Och att du som sektmedlem medvetet missförstår vad jag skriver i vanlig ordning. Vilket är ett symtom på att du tillhör en sekt.

Jag skrev ju att jag var emot pedofiler och ville ha högre straff? Men att de ska dömas i vanlig svensk domstol.

Jag värnar inte alls pedofiler, jag värnar demokratin. Men det vet nog du inte vad det är.
2024-08-29, 12:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetteBoop
Uppenbarligen förhåller jag mig till lagen och den är nu gällande, inget jag kan göra nåt åt. Det är du inte som inte kan ta till dig att om det finns ett utgivningsbevis så spelar det liksom roll. Kan dessutom förhålla mig till sakfrågan
Gör ett tredje försök:

Svar från jurist på lawline:
Eftersom hemsidan i fråga har s.k. utgivningsbevis är den enda brottsrubricering som kan komma i fråga förtal, som stadgas i tryckfrihetsförordningen 7 kap. 4 § p. 14 (via hänvisning i yttrandefrihetsgrundlagen 5 kap 1 §)

Och vidare

Åklagare vid yttrandefrihetsbrott är alltid Justitiekanslern (JK) enligt yttrandefrihetsgrundlagen 7 kap. 1 §. Det är alltså JK som beslutar om förutsättningar för åtal föreligger eller inte. Vad gäller åtal för förtal får sådant endast väckas om det kan anses påkallat från allmän synpunkt av särskilda skäl (se https://lagen.nu/1962:700#K5P5S1). Ribban för åtal ligger alltså högt och det är mycket sällsynt att JK väcker åtal för yttrandefrihetsbrott i form av förtal.

Om JK inte väljer att gå vidare är den enda möjligheten att göra det själv. Det kan ske antingen genom att man driver ett s.k. enskilt (straffrättsligt) åtal eller genom att man begär skadestånd i en civilrättslig process

I sin helhet:

https://lawline.se/answers/uthangd-pa-webbsida-fortal

Juridik handlar om tolkningar. Det här är en möjlig tolkning, men andra jurister kan göra helt andra tolkningar och det här kan inte ses som något facit. Vi får se vad som händer. Ju fler av de som hängts ut som vågar anmäla dumpen för förtal, desto fler alternativa tolkningar kan komma att göra sig gällande i framtiden vid rättsliga prövningar.

Rent krasst så är det rätt lätt att begripa vilket uppsåt grundarna av dumpen har och det är förtala och straffa misstänkta pedofiler i någon slags folkdomstol och det är en mycket farlig väg att vandra i ett demokratiskt samhälle.

Det är domstolarna som utdelar straff och polisen som fångar brottslingar, inte enskilda medborgare som agerar som någon slags egen alternativ polisstyrka.

Av ren nyfikenhet. Tycker du att det dumpen gör är rätt?
2024-08-29, 12:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Headbanging
Vad intressant. När hände detta och kan jag läsa om det någonstans? För det är precis så här det är. Börjar man rota i skälen till LVU så skiljer de sig starkt från vad föräldrarna upplevt och säger.

I det klientnära myndighetsarbetet finns vissa grupper somk gjort är starkt förknippade med behovet av två handläggare och det är klienter som diagnosticerats med vanföreställningar samt asperger. Dessa diagnoser brukar innebära kaotiska samtal präglade av missförstånd. Det krävs två handläggare för att kunna intyga journalanteckningarnas korrekthet och hantera de klagomål och handläggningar som allt som ofta dyker efter möten.

Citat:
Ursprungligen postat av Nariiouh
H
Ganska kass journalistik.
Som framgångspodden, obefintlig journalistik men intressanta och tacksamt självgående gäster.

Citat:
Är allt som Fia kritiserar hos soc felaktigt?

Troligen inte varvid vi är åtminstone tre stycken i denna tråd som framfört att vi välkomnar en oberoende utredning i Palms (och Gullis) ärenden. Detta har framförts under din aptid här, om det nu är så att du upplever detta som ny information.

Citat:
jaha du så det är bara ivo som får ha kritik? Vilka jobbar på IVO?

De största grupperna är jurister (de du vill ska arbeta inom socialtjänsten istället för socionomer), läkare och sjuksköterskor. Sedan arbetar det även socionomer inom IVO men de tillhör inte den största professionsgruppen.
2024-08-29, 13:24
Avslutad
Citat:
Kampanj mot LVU är inget nytt... det har alltid funnits protester mot galenskaperna.

Kritik mot socialtjänstens barnavård har ungefär 100 år på nacken. Noterar att du nu erkänner att protester funnits länge, samtidigt som du återkommande hävdar "något det talas lite om" osv. Kritiken mot barnavården har varit tydlig, officiell samt bevakad medialt och från forskarhåll så denna inkonsekventa idioti kanske du kan sluta upprepa.

Citat:
Munkfors är en klassiker. https://www.youtube.com/watch?v=QP3Qiz6kQaY&t=732s
Alla barn fick komma hem. Så föräldrarna hade 100% rätt i sin kritik.

Ytterligare en delikat slutsats från Kurreburre.

Jönköping är en klassiker.
Lilla Hjärtat Esmeralda fick komma hem. Så föräldrarna hade 100% rätt i sin kritik.

Luleå är en klassiker.
Tintin fick börja ha oövervakade umgängen med sin pappa. Pappan hade 100% rätt i sin kritik.

Citat:

JK har hittills valt att lägga ned anmälningarna, fram till annat beslutas arbetar Dumpen i skydd av svensk grundlag vilket är en del av svensk demokrati. Sådana delar du återkommande informerat att du föredrar och underkastar dig.

Citat:

Hänvisar till understrukna ovan.

Dumpen hänvisar återkommande till att deras arbete handlar om att uppmärksamma ett systemfel och deras mål är ändring av nuvarande lagstiftning så den harmoniserar med många andra länders mer preventiva och barnskyddande lagstiftning. När så skett menar Dumpen att de inte längre kommer behövas.

Eftersom du är konsekvent (...) i ditt tänk och förhållningssätt så sympatiserar du så klart med deras argument och stöttar dem.
2024-08-29, 13:38
Medlem
Nariiouhs avatar
Citat:
Medvetet missförstår vad jag skriver i vanlig ordning.

Jag skrev ju att jag var emot pedofiler och ville ha högre straff? Men att de ska dömas i vanlig svensk domstol.

Jag värnar inte alls pedofiler, jag värnar demokratin. Men det vet nog du inte vad det är.

Jag missförstår inget, du är väldigt snabb på att försvara pedofiler av någon anledning. Varje gång en pedofil nämns är du snabbt där och har något förklaring eller juridisk ursäkt. Om du känner dig missförstådd kan du skriva mer akademiskt, så det inte behöver tolkas.

Ja att vilja saker är fint. Högre straff är finemang. Döms i domstol görs det alltid. Problemet är att det sällan leder dit, vilket såklart passar dig. För då kan du säga att du är emot pedofiler samtidigt som du ger dom utrymme att äckla sig sålänge dom inte åker dit.

Så jo. Du värnar om pedofilerna, demokratin är du precis som Fia selektiv med. Det ska gagna exvis pedofilerna men inte barnen. Det ska gagna pedofilerna men inte dumpen osv.
2024-08-29, 14:37
Medlem
Citat:
Juridik handlar om tolkningar. Det här är en möjlig tolkning, men andra jurister kan göra helt andra tolkningar och det här kan inte ses som något facit. Vi får se vad som händer. Ju fler av de som hängts ut som vågar anmäla dumpen för förtal, desto fler alternativa tolkningar kan komma att göra sig gällande i framtiden vid rättsliga prövningar.

Rent krasst så är det rätt lätt att begripa vilket uppsåt grundarna av dumpen har och det är förtala och straffa misstänkta pedofiler i någon slags folkdomstol och det är en mycket farlig väg att vandra i ett demokratiskt samhälle.

Det är domstolarna som utdelar straff och polisen som fångar brottslingar, inte enskilda medborgare som agerar som någon slags egen alternativ polisstyrka.

Vet inte var du läser att det är någon tolkning av lagen. Snarare att processordningen är tydlig.
2024-08-29, 14:56
Medlem
Nu har PM gått ut med att hon Y*ldiz stämmer Örebro på miljonbelopp samtidigt lägger hon ut bilder på sonen för att visa hur bra han mådde med henne och hur dåligt han mår nu ,skiljer år mellan fotona det ena är privat och det andra ateljefoto kanske tom skolfoto
2024-08-29, 15:55
Medlem
Inanna-1921s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Nu har PM gått ut med att hon Y*ldiz stämmer Örebro på miljonbelopp samtidigt lägger hon ut bilder på sonen för att visa hur bra han mådde med henne och hur dåligt han mår nu ,skiljer år mellan fotona det ena är privat och det andra ateljefoto kanske tom skolfoto
Härligt! Semesterkassan har väl sinat.

N står utanför nån soc nu med en skylt och demonstrerar.
Tydligen ska exmannen ha gått ut och uttalat sig om detta men vet inte vart. Översättningen har en del övrigt att önska men det såg ut som att nån sa att exmannen anmält henne för förtal?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in