2024-08-29, 13:16
Medlem
Jag tror att om kriget varar åtminstone ett år till, då kommer vi få se mer automatiska lösningar på försvar. Det är inte så roligt som soldat att vara vid främsta linjen och fienden öser på.

Min tanke är att man kan bygga alltmer avancerade vapen som fjärrstyrs så att man kombinerar vad man ser via drönare och kameror i markhöjd, såpass att man kan fjärrstyra vapnen att skjuta mot fienden.

Vi vet ju att vid anfall är det främst fiendens trupper som måste förflytta sig, så i försvaret kan man utnyttja den fördelen.

Sedan kan man nog kombinera detta med AI så att vapnet själv detekterar fiender och skjuter när det nästan inte är möjligt att missa.
Citera
2024-08-29, 13:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nej.
När man läser över tid får man en seriös bild och det du sysslar med här kallas för cherrypicking i syfte att försöka underminera trovärdigheten hos ISW. Som fått rätt i sina analyser till 99,9% hittills i kriget.

Säkert. Om det är 99.9% rätt så kollar vi ju bara imorgon igen.
Citera
2024-08-29, 13:19
Medlem
bema56s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Så produktionen av olja, gas och kol blir en statshemlighet?! Va fan är det för ett land egentligen... Finns väl rimligtvis inget hemligt i det.
Det måste handla om att läget på det området börjar bli katastrofalt och man vill undvika panik och hamstring.
Citera
2024-08-29, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Säkert. Om det är 99.9% rätt så kollar vi ju bara imorgon igen.

Exakt. Eller man kan kolla bakåt och jämföra med VERKLIGHETEN vid dessa tillfällen. Gissa om ISW eller dina youtubekällor varit mest att lita på?

Rätt gissat. Dina källor har upprepat Kremls propaganda, ISW mfl har tolkat flygfotografier, kommunikation, fordonsflöden, rester av vapensystem, geolokaliserade bilder från marken mm mm. Så det är ju ingen överraskning att man gör klokt i att bortse från youtubenissarna och går direkt på de som faktiskt kan något och har tillgång till kompetens.
Citera
2024-08-29, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Det måste handla om att läget på det området börjar bli katastrofalt och man vill undvika panik och hamstring.

Korrekt. Att ljuga för sin egen befolkning är inte bara väntat, det är FÖRväntat. Inte ens ryssarna förväntar sig något annat. Och det brukar vara det första de klagar på (när de törs): Sluta LJUGA för oss ryssar!
Citera
2024-08-29, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
En osannolik men inte omöjlig vändning är att luka i hemlighet förhandlar fram en deal med väst i ett läge där rysseriet inte har något att sätta in. Luka ber sedan Polen om militär assistans och innan barnamördare v.puttin hunnit byta kallingar så har vitryssland bytt sida

Kanske vi i samma vända kunde erbjuda Belarus ett snabbspår in i Nato oxå...
Stationera några Himars batterier på lagom avstånd från den Ryzzka gränsen..
Citera
2024-08-29, 13:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Inte nog med att oljeanläggningarna brinner upp, tekniken i dem är vanligen västdesignad och rysseriet har varken reservdelar eller know -how för att reparera dem
Just den biten slår mig också. Putin, om han är någorlunda intelligent, fattar nog att SMO kostar mer än det smakar. Grov underskattning av Ukrainas försvarsvilja och det är inte för inte många dragit paralleller med vinterkriget i Finland.
Citera
2024-08-29, 13:33
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Men då gjorde de sin okända fång-slakt, där de gjorde cirka 20 000 fångar till stormtrupper, och med Prigozhins ord "Our worst are killed, and their best are killed", .

De bästa var resten av Wagner under Prigozhin, vad hände med dem egentligen?
Citera
2024-08-29, 13:36
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Exakt. Eller man kan kolla bakåt och jämföra med VERKLIGHETEN vid dessa tillfällen. Gissa om ISW eller dina youtubekällor varit mest att lita på?

Rätt gissat. Dina källor har upprepat Kremls propaganda, ISW mfl har tolkat flygfotografier, kommunikation, fordonsflöden, rester av vapensystem, geolokaliserade bilder från marken mm mm. Så det är ju ingen överraskning att man gör klokt i att bortse från youtubenissarna och går direkt på de som faktiskt kan något och har tillgång till kompetens.

Du citerar inte ens någon källa jag länkat. Du vet inte vad du pratar om. Du läser inte ens vad jag skriver.

Titta på källorna på ISWs rapport. De gör mest som jag, sitter och jämför vad TASS, och olika SoMe-konton säger. De har inget bruk av sateliter i sina uppdateringar normalt sett.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-28-2024
Citera
2024-08-29, 13:36
Medlem
https://x.com/moscowtimes/status/1829105236822131095?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Fler i den ryska ledningen som arresteras…
Citera
2024-08-29, 13:38
Medlem
Citat:
Du citerar inte ens någon källa jag länkat. Du vet inte vad du pratar om. Du läser inte ens vad jag skriver.

Titta på källorna på ISWs rapport. De gör mest som jag, sitter och jämför vad TASS, och olika SoMe-konton säger. De har inget bruk av sateliter i sina uppdateringar normalt sett.
https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-august-28-2024

Vad argumenterar du emot? Eller för?

Att dina youtubekällor har visat sig vara mer trovärdiga än ISW? Historiskt?

Vad är det du försöker säga?
Citera
2024-08-29, 13:38
Avslutad
Citat:
https://x.com/moscowtimes/status/1829105236822131095?s=46&t=_E5xa9duyGuQt_BBQyG2HQ

Fler i den ryska ledningen som arresteras…
Rätt förvantat va, paranoian sprider sig i råttboet...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in