2024-08-29, 11:33
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Jag skulle vilja ha råd och tips på vad jag lagligt kan göra för att sätta dit honom och göra så att det svider så mycket som möjligt för idioten som lurat mig på pengar..
Man kan inte krama vatten ur en sten så se på dina pengar som förlorade. Vad du då kan göra är att anmäla honom. Anser åklagaren att det handlar om bedrägeri kan han dömas till fängelse. Att bara låna pengar och sedan inte betala tillbaka dem är däremot inget brott per se.
Citera
2024-08-29, 11:52
Medlem
fellowvessels avatar
Sätt på tortyr i hjärnbarken, verkar vara populärt. lite extra ifall han hade kaviar på en smörgås.
Citera
2024-08-29, 12:00
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Man kan inte krama vatten ur en sten så se på dina pengar som förlorade. Vad du då kan göra är att anmäla honom. Anser åklagaren att det handlar om bedrägeri kan han dömas till fängelse. Att bara låna pengar och sedan inte betala tillbaka dem är däremot inget brott per se.

Jag har inte lånat ut pengar, jag har betalat för en resa dom han lurat mig på. Redan existerade aldrig.
Citera
2024-08-29, 12:06
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Jag har inte lånat ut pengar, jag har betalat för en resa dom han lurat mig på. Redan existerade aldrig.
Tyvärr gäller samma regler. Hävdar han att hans intention var att beställa resan och åklagaren inte lyckas bevisa att hans verkliga intention var att bedra dig kommer han bara dömas att betala tillbaka pengarna.
Citera
2024-08-29, 12:08
Medlem
Jordgubbes avatar
Tre delar då istället: hjälp den där andra kvinnan med kronis eller vad som kan behövas, låt alla närstående veta vad han har för karaktär, och glöm det mindre beloppet. På så sätt kanske det känns lite bättre och du får din hämnd, men för en god sak.
Citera
2024-08-29, 12:09
Medlem
Citat:
Hej!
För att göra en lång historia kort har jag blivit lurad av pengar av en bekant.. Med bekant menar jag en man som gick i samma gymnasieskola/område som mig för ca 15 år sedan. vi har inte haft kontakt förutom att han ibland gillat eller kommenterat mina inlägg på sociala medier.
Jag är en 30 årig kvinna.

Jag ska inte dra hela historien men jag ger honom kontanter vid 2 tillfällen. Vid ett tillfälle överför jag pengar till ett swedbank konto. Och ja, jag är helt jävla dum i huvudet.
Han vägrar föra tillbaka pengarna och vi har hållit på fram och tillbaka i veckor. Igår gick han med på att lösa det och mötas i stan, när jag kommer dit dyker han inte upp för att det har skett en familjeangelägenhet. Självklart stämmer inte det. En gång tidigare förra veckan fick han mig att ta ledigt från jobbet och vänta på honom inne i city i timmar och självklart dök han inte upp heller.

Nu har jag fått nog.

Jag har gett idioten många chanser att betala tillbaka.

Jag talade med polisen som sade att jag inte kan anmäla detta och att jag måste ta det via kronofogden. Det är väldigt märkligt för mig, tycker inte ni det?
Han har även ett barn. Jag tänkte göra en anmälan till socialen också då jag anser att han inte är en lämplig förälder då han försätter sitt barn i fara. Tänk om han svindlar fel person och personen blir hotfull och våldsam?

Värt att nämna är att han är dömd sedan tidigare (jag köpte domen från lexbase). I ett av fallen ska han betala tillbaka över 300,000 kronor till en stackars kvinna.

Jag skulle vilja ha råd och tips på vad jag lagligt kan göra för att sätta dit honom och göra så att det svider så mycket som möjligt för idioten som lurat mig på pengar, men även fick mig att åka hem tidigare från en tropisk resa jag var på och hade tänkt stanna flera veckor längre på, han har fått mig att slösa mina semesterdagar. Han har fått mig att ta ledigt från jobbet, han har fått mig att vara vaken i dygn i streck (jag jobbar ofta natt) då han säger att han ska möta upp mig.
Jag är förbannad.

Som bevis har jag skärmdumpar från våra chattar, jag har träffat honom en gång efter att jag fick reda på att han är en svindlare och jag spelade in hela vårt samtal. Jag har även hans mammas address. Jag har försökt nå hans mamma per telefon men hon svarar inte.

Tips mottages!
Tack och må bäst!

Tyvärr är kronofogden det enda sätt en privat person kan göra

Men

Om du vill göra livet trist för honom
Punktera alla däck på hans bil då och då
Det går inte på försäkringen

Sen låna inte ut pengar mer
Men Det har du säkert fattat
Citera
2024-08-29, 12:28
Medlem
Du kommer inte få en krona från KF och polisen kommer enbart vifta bort dig. I ditt fall får du antigen sälja din skuld eller om du känner dig tuff så får du bjuda honom på ett par drinkar köra med inviter och sen när han ligger i sängen drogad så fotar du som fan, sen kör du med att pressa honom på pengar.

Du är en kvinna, du har redan gett honom vad han vill ha så använd din kreativitet för att vända på maktspelet
Citera
2024-08-29, 12:37
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
ca 15, 000.
Det är principen, jag är inte rik men jag överlever. Känns dumt att jag betalar faktura varje månad för min iphone som kostar lika mycket.
Jag vill inte låta honom komma undan med det.
Du drivs alltså av hämnd? En hämnd du inte kommer att få utan istället kommer du lida ända tills du släpper detta.

Du har agerat korkat och naivt. Nu har du lärt dig något och du kan bara gå vidare om du släpper detta. Väljer du att fortsätta blir det enbart du som får lida.

Pengarna är borta acceptera det och var glad att det inte var en högre summa.
Citera
2024-08-29, 12:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Tyvärr gäller samma regler. Hävdar han att hans intention var att beställa resan och åklagaren inte lyckas bevisa att hans verkliga intention var att bedra dig kommer han bara dömas att betala tillbaka pengarna.

Ge dig, det du skriver är rena, rama gojan... Detta är ett solklart bedrägeri. Han påstod ju att resan/biljetten redan fanns och att biljetten skulle överlämnas.
Citera
2024-08-29, 12:49
Medlem
Jag har inte läst hela tråden, vad talar vi om för belopp han har lurat dig på?
Såg nu att beloppet är 15k!
Glöm det, se det som läropengar 15" är för lite för att ta i det. Det kommer att kosta dig mer att få tillbaka pengarna tyvärr!
Senast redigerad av Anywhan 2024-08-29 kl. 12:53. Anledning: Tillägg
Citera
2024-08-29, 13:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
ca 15, 000.
Det är principen, jag är inte rik men jag överlever. Känns dumt att jag betalar faktura varje månad för min iphone som kostar lika mycket.

Skit i principen. Du kommer aldrig få tillbaka pengarna ändå och summan är för liten för att polisen ska bry sig. Du kommer bara må dåligt av att misslyckas.

Blocka honom överallt. Var förbannad ett tag, men övertala dig själv att komma över detta. Han är en jävla gris 🐷 nu vet du det och är försiktig nästa gång. För din sinnesfrids skull.
Citera
2024-08-29, 14:42
Medlem
Gugugagas avatar
Citat:
ca 15, 000.
15k och du vill driva det civilrättsligt med advokater? Jaja lycka till. Du skriver att du är naiv. Det stämmer nog.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in