Citat:
Ursprungligen postat av
Heauxm
Hej!
För att göra en lång historia kort har jag blivit lurad av pengar av en bekant.. Med bekant menar jag en man som gick i samma gymnasieskola/område som mig för ca 15 år sedan. vi har inte haft kontakt förutom att han ibland gillat eller kommenterat mina inlägg på sociala medier.
Jag är en 30 årig kvinna.
Jag ska inte dra hela historien men jag ger honom kontanter vid 2 tillfällen. Vid ett tillfälle överför jag pengar till ett swedbank konto. Och ja, jag är helt jävla dum i huvudet.
Han vägrar föra tillbaka pengarna och vi har hållit på fram och tillbaka i veckor. Igår gick han med på att lösa det och mötas i stan, när jag kommer dit dyker han inte upp för att det har skett en familjeangelägenhet. Självklart stämmer inte det. En gång tidigare förra veckan fick han mig att ta ledigt från jobbet och vänta på honom inne i city i timmar och självklart dök han inte upp heller.
Nu har jag fått nog.
Jag har gett idioten många chanser att betala tillbaka.
Jag talade med polisen som sade att jag inte kan anmäla detta och att jag måste ta det via kronofogden. Det är väldigt märkligt för mig, tycker inte ni det?
Han har även ett barn. Jag tänkte göra en anmälan till socialen också då jag anser att han inte är en lämplig förälder då han försätter sitt barn i fara. Tänk om han svindlar fel person och personen blir hotfull och våldsam?
Värt att nämna är att han är dömd sedan tidigare (jag köpte domen från lexbase). I ett av fallen ska han betala tillbaka över 300,000 kronor till en stackars kvinna.
Jag skulle vilja ha råd och tips på vad jag lagligt kan göra för att sätta dit honom och göra så att det svider så mycket som möjligt för idioten som lurat mig på pengar, men även fick mig att åka hem tidigare från en tropisk resa jag var på och hade tänkt stanna flera veckor längre på, han har fått mig att slösa mina semesterdagar. Han har fått mig att ta ledigt från jobbet, han har fått mig att vara vaken i dygn i streck (jag jobbar ofta natt) då han säger att han ska möta upp mig.
Jag är förbannad.
Som bevis har jag skärmdumpar från våra chattar, jag har träffat honom en gång efter att jag fick reda på att han är en svindlare och jag spelade in hela vårt samtal. Jag har även hans mammas address. Jag har försökt nå hans mamma per telefon men hon svarar inte.
Tips mottages!
Tack och må bäst!
Tyvärr är kronofogden det enda sätt en privat person kan göra
Men
Om du vill göra livet trist för honom
Punktera alla däck på hans bil då och då
Det går inte på försäkringen
Sen låna inte ut pengar mer
Men Det har du säkert fattat