2024-08-29, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Min tes är att fronten nu kollapsar för att Ukraina har ont om folk. De har ont om folk för att mobiliseringen går dåligt (och för att de har höga förluster, som så klart också minskar mobiliseringsviljan). Ryssarna har också haft höga förluster, men uppenbarligen mindre.

Om 700 000 flydde från Ryssland år 2022 är ett sidospår. Varför? Låt oss anta att det var korrekt. Ändrar det på faktat om att fronten nu kollapsar på grund av ukrainsk soldatbrist?

Så varför tar du upp att det flytt folk från Ukraina då? Även det är ett sidospår.

Om det är DIN tes så skriver du det, så svårt kan det inte vara?
Ryssland har större problem , folk vill inte heller kriga för putins krig. Soldater som ger upp rätt så snabbt. Det märker man vid Kursk.
Varför vill du inte ta upp det?
Citera
2024-08-29, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Så varför tar du upp att det flytt folk från Ukraina då? Även det är ett sidospår.

Ryssland har större problem , folk vill inte heller kriga för putins krig. Soldater som ger upp rätt så snabbt. Det märker man vid Kursk.

https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=114328&threadid=3395 338&page=109

Över 5000 inlägg bara i denna tråd. Inte många är on topic, dvs behandlar Rysslands olagliga invasion av Ukraina. Det mesta handlar istället om relativiseringar och försök att leda in diskussionen på oväsentliga detaljer, exempelvis om medvetet felaktiga påståenden kring författningar, internationella regelverk och hänvisningar till rysstödda pedofiler såsom auktoriteter. Bland mycket annat.

Moralen är erkänt låg i Ryssland, man plundrar till och med sina egna medborgare, blir våldtagna av sina befäl och rånade av sina kamrater. Tvärtom är moralen erkänt hög i Ukraina eftersom man försvarar sitt land och sina medborgare, man har stöd från hela västvärlden och man har utrustning och utbildning. Att påstå något annat 2024 är medvetna lögner. Vapenvägrare har funnits i alla tider, självklart även i Sverige. Men gentemot ryssen är moralen extremt hög i alla utvecklade länder. Ingen vill ha en rabiessmittad hund som granne. Kommer den lös är det bara avlivning som gäller.
Citera
2024-08-29, 09:16
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Wagnerit som åkte till fronten från fängelset kom hem och våldtog och mördade en 85-åring, blev dömd till 23 år i kurran. Tog bara en vecka så var han tillbaka i Ukraina.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/8dcd9def-4576-42b9-aafe-201e68a6a69b

Fint folk ni ryssvänner hyllar. Jävla pack.
Det är ju till vissa delar ett potentiellt dödsstraff så kanske inte är så dumt ändå.
Citera
2024-08-29, 09:17
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:

Jag har väl snackat en massa om Kursk?

Det här är vad jag ser som ett grundscenarie, rent analytiskt. Det är förenklat, så det kommer visa sig felaktigt i sin rena form.

Grundscenarie
Ryssarna sparkar inte ut Ukraina från Kursk.
Ryssarna fortsätter med att ta stora delar av Donbas, deras primära militära mål.
Ryssarna kommer lyckas med detta.
Ukraina kommer däremot inte lyckas göra något som har avgörande militär påverkan i Kursk. De kan dock mycket väl ta ytterligare territorium.
Ryssarna gräver nu ner sig i Donbass. Ukraina har tidigare visat sig inkapabla att ta sådant territorium.

Vad händer sedan? Ryssarna ger sig på Kursk-området precis som de attackerat Donbass. Och med sin mördarsnigel-stil tar de tillbaka det. Sjukt oelegant.

Vad kan göra att mitt grundscenarie är i grunden fel? Det är om 1) Ukraina lyckas hålla fronten rörlig vid Kursk, och 2) förlusterna i Kursk så låga att det är hållbart att göra det igen, och igen. Dvs dra sig tillbaka från Kursk, men attackera vid Belgorod kanske, eller precis vid gränsen till Vitryssland. De måste också upprätthålla minst densamma taktiska överlägsenhet som de uppvisade vid Kursk-offensiven, de utklassade ju ryssarna lokalt där, så de får bra förlustratio.

Om Kyiv lyckas med bägge dessa, så kan de upprätthålla en status quo. Men det vinner inte kriget. Vad ska de göra med ett sådant ingenmansland i Ryssland? De är väl inga stäppmongoler som lever som nomader?

I praktiken kommer det hända något mellanting.

Det du dock har rätt i är att unga värnpliktiga just i Kursk visade sig vara (för mig) överraskande svaga, men det kanske visar vikten av stridserfarenhet. Kanske jag hade betett mig likadant som värnpliktig om jag ställts mot ett gäng härdade Azov-frontsvin plötsligt mitt i natten? Vi har inte sett västliga värnpliktiga agera i något krig på decennier. Hursomhelst är det en utmaning för Ryssland som vi får se om de kan lösa.
Citera
2024-08-29, 09:18
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=114328&threadid=3395 338&page=109

Över 5000 inlägg bara i denna tråd. Inte många är on topic, dvs behandlar Rysslands olagliga invasion av Ukraina. Det mesta handlar istället om relativiseringar och försök att leda in diskussionen på oväsentliga detaljer, exempelvis om medvetet felaktiga påståenden kring författningar, internationella regelverk och hänvisningar till rysstödda pedofiler såsom auktoriteter. Bland mycket annat.

Moralen är erkänt låg i Ryssland, man plundrar till och med sina egna medborgare, blir våldtagna av sina befäl och rånade av sina kamrater. Tvärtom är moralen erkänt hög i Ukraina eftersom man försvarar sitt land och sina medborgare, man har stöd från hela västvärlden och man har utrustning och utbildning. Att påstå något annat 2024 är medvetna lögner. Vapenvägrare har funnits i alla tider, självklart även i Sverige. Men gentemot ryssen är moralen extremt hög i alla utvecklade länder. Ingen vill ha en rabiessmittad hund som granne. Kommer den lös är det bara avlivning som gäller.

Mycket bra relativisering av rysk moral jämfört med svensk. Kan du utveckla dina resonemang?

Kloka människor jämför fakta med varandra. Fakta från ryssland med fakta från andra ställen, osv. Det är så de blev kloka. Nu vet jag inte hur långt ni har kommit här i livet, men om ni behöver vara kloka för att nå dit ni vill så är tipset att relativisera och jämföra mer.
Senast redigerad av psychicsailor 2024-08-29 kl. 09:23.
Citera
2024-08-29, 09:23
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Samtidigt som de ryska propagandisterna i statstelevisionen säger att man skall bomba huvudstäderna i väst så skickar de dit sina barn, köper fastigheter och åker på semester - i väst.
Det är verkligen ett hycklande utan dess like som väldigt sällan tas upp av både väst och östmedia.

Men de lyckas lura sin egna befolkning bra och skälet till att de fortsätter bete sig på det sättet är för att de själva är rika.
Citera
2024-08-29, 09:27
Medlem
Citat:
Mycket bra relativisering av rysk moral jämfört med svensk. Kan du utveckla dina resonemang?

Kloka människor jämför fakta med varandra. Fakta från ryssland med fakta från andra ställen, osv. Det är så de blev kloka. Nu vet jag inte hur långt ni har kommit här i livet, men om ni behöver vara kloka för att nå dit ni vill så är tipset att relativisera och jämföra mer.

”Fakta” från Ryssland?

Nu har du missförstått något väsentligt igen. Givetvis medvetet.
Citera
2024-08-29, 09:29
Medlem
Citat:
Jag har väl snackat en massa om Kursk?

Det här är vad jag ser som ett grundscenarie, rent analytiskt. Det är förenklat, så det kommer visa sig felaktigt i sin rena form.

Grundscenarie
Ryssarna sparkar inte ut Ukraina från Kursk.
Ryssarna fortsätter med att ta stora delar av Donbas, deras primära militära mål.
Ryssarna kommer lyckas med detta.
Ukraina kommer däremot inte lyckas göra något som har avgörande militär påverkan i Kursk. De kan dock mycket väl ta ytterligare territorium.
Ryssarna gräver nu ner sig i Donbass. Ukraina har tidigare visat sig inkapabla att ta sådant territorium.

Vad händer sedan? Ryssarna ger sig på Kursk-området precis som de attackerat Donbass. Och med sin mördarsnigel-stil tar de tillbaka det. Sjukt oelegant.

Vad kan göra att mitt grundscenarie är i grunden fel? Det är om 1) Ukraina lyckas hålla fronten rörlig vid Kursk, och 2) förlusterna i Kursk så låga att det är hållbart att göra det igen, och igen. Dvs dra sig tillbaka från Kursk, men attackera vid Belgorod kanske, eller precis vid gränsen till Vitryssland. De måste också upprätthålla minst densamma taktiska överlägsenhet som de uppvisade vid Kursk-offensiven, de utklassade ju ryssarna lokalt där, så de får bra förlustratio.

Om Kyiv lyckas med bägge dessa, så kan de upprätthålla en status quo. Men det vinner inte kriget. Vad ska de göra med ett sådant ingenmansland i Ryssland? De är väl inga stäppmongoler som lever som nomader?

I praktiken kommer det hända något mellanting.

Det du dock har rätt i är att unga värnpliktiga just i Kursk visade sig vara (för mig) överraskande svaga, men det kanske visar vikten av stridserfarenhet. Kanske jag hade betett mig likadant som värnpliktig om jag ställts mot ett gäng härdade Azov-frontsvin plötsligt mitt i natten? Vi har inte sett västliga värnpliktiga agera i något krig på decennier. Hursomhelst är det en utmaning för Ryssland som vi får se om de kan lösa.

Jag kan garantera att värnpliktiga i väst hade betett sig på helt annorlunda sätt. Just för att de har utbildning, människovärde, sammanhang, moral och ryggrad. Samt ett samhälle som står bakom dem på alla nivåer. Inga sexuella övergrepp, inga mutor, ingen misshandel, ingen plundring. Tillgång till information. Fungerande sjukvård och logistik. Kamratskap. Dvs allt som Ryssland saknar.
Citera
2024-08-29, 09:31
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
”Fakta” från Ryssland?

Nu har du missförstått något väsentligt igen. Givetvis medvetet.

Om du inte själv har några fakta från Ryssland så sitter du ju bara och förkläder dina känslor som tankar. Du vill så gärna att det går dåligt för Ryssland men du har inga fakta. Så du sitter här i tråden och hittar på lite grejer och får medhåll från andra.

Låt oss komma ihåg sakfrågan. Ukraina har idag ont om män. Donbass-fronten kollapsar snabbt. På grund av just detta.
Citera
2024-08-29, 09:34
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Jag kan garantera att värnpliktiga i väst hade betett sig på helt annorlunda sätt. Just för att de har utbildning, människovärde, sammanhang, moral och ryggrad. Samt ett samhälle som står bakom dem på alla nivåer. Inga sexuella övergrepp, inga mutor, ingen misshandel, ingen plundring. Tillgång till information. Fungerande sjukvård och logistik. Kamratskap. Dvs allt som Ryssland saknar.

Jag vill också gärna tro detta. Mutor, tillgång till information, och fungerande sjukvård borde ha betydelse för viljan att slåss.
Citera
2024-08-29, 09:40
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Om du inte själv har några fakta från Ryssland så sitter du ju bara och förkläder dina känslor som tankar. Du vill så gärna att det går dåligt för Ryssland men du har inga fakta. Så du sitter här i tråden och hittar på lite grejer och får medhåll från andra.

Låt oss komma ihåg sakfrågan. Ukraina har idag ont om män. Donbass-fronten kollapsar snabbt. På grund av just detta.

Fakta är att det som avgör om detta krig avgörs på slagfältet är att den part som först får allvarliga problem att ersätta sina förluster kommer tvingas till förhandlingsbordet. Vilken part det ev blir vet vi inte ännu.
Citera
2024-08-29, 09:44
Medlem
Citat:

I det långa loppet så kan man se skillnader. Anta att lika många på båda sidor flyr för att undgå bli värvade till kriget (nu är Ryssland 3 ggr större i befolkningsmängd).

Det finns flera miljoner människor kvar att värva till fronten. Det gör att vi i stort sett kan bortse från den här faktorn att det har betydelse för hur kriget utvecklar sig.

Tittar vi däremot på vilka som skickas till fronten så ser vi skillnader. Ryssland har redan länge skickat folk som är ganska dåligt tränade för uppgifter på fronten. Speciellt de hundratusental som plockades från fängelser har man gett det enkla uppdraget att gå först, dra på sig eld och försöka överleva, medan ryssarna försöker lokalisera var ukrainarna befinner sig. Det dog massvis.

Ukraina däremot har betydligt lägre förluster, troligen i nivå med de tränade ryska soldaterna. Så vi kan se att träning betyder mycket. Givetvis också attityden att man vill soldaten ska överleva.

Så ser vi då till dessa otränade. I Ryssland har man 250.000 man som är värnpliktiga. Deras träning är av väldigt låg kvalite. Flera av dem vittnade om att de knappt övat skjutträning trots flera månader i tjänst.

Ukraina har nyligen mobiliserat en del och skickat till fronten. De var också relativt otränade. Vad man upptäcker vid träningen är när någon inte pallar trycket. Det är klart bättre upptäcka det vid träning än vid fronten. Ett misstag som Ukrainarna gjort och reagerat på att försöka fixa till snarast möjligt.

Däremot har Ukraina varit betydligt bättre överlag på att faktiskt träna sina soldater en ganska lång tid innan de skickas till fronten. Träningen har också varit av betydligt bättre kvalitet.

Så i Kurskoffensiven var det stundtals dåligt ryska värnpliktiga som möte tränade effektiva ukrainska soldater med moderna vapen. Det blev en kollaps där Ryssland på bara några dagar förlorade 1000 kvadratkilometer av sitt eget land.

Sedan fick ryssarna fram mer soldater till försvaret, men fortfarande trots numerärt överläge så är de på defensiven för att de har ingen hållbar strategi, soldaternas kvalité skiftar väldigt och situationen är smått kaosartat. Ryssarna har alltså mycket hårda strider framför sig att desperat försvara viktiga försörjningslinjer etc.

Men vad vi också ser är att ryssarna är på efterkanten vad gäller att få fram tränade soldater. Ukraina är på framkanten och har redan tränade soldater på plats och samtidigt tränas fler hela tiden.

Jag tror att det vi kommer få se är förlustratio 1:20 vid vissa tillfällen. Alltså rena rama slakten blir det när ryssarna mobiliserar och ska slänga in ännu fler soldater utan träning till en front som liknar ww1 och ww2 kryddat med många olika moderna vapen.
Senast redigerad av SecretGarden352 2024-08-29 kl. 09:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in