Citat:
Du säger inte varför du har fört över pengar till honom.
Men spontana känslan är att inget brott har begåtts, eftersom du frivilligt fört över pengarna till honom. Och således kan polisen inte göra något för att hjälpa dig.
Att gå via kronofogden kräver att du har någon sorts underlag (skriftligt) på att pengarna är ett lån eller liknande. Har du bara fört över, så kan han hävda att du gett honom pengarna ,du säger att det är ett lån. Om inga bevis finns, så står ord mot ord, och du får stämma honom civilrättsligt. Kronofogden kommer inte ta i det med tång om du inte har någon sorts underlag som styrker att han skall betala tillbaka pengarna som du har fört över till honom.
Men spontana känslan är att inget brott har begåtts, eftersom du frivilligt fört över pengarna till honom. Och således kan polisen inte göra något för att hjälpa dig.
Att gå via kronofogden kräver att du har någon sorts underlag (skriftligt) på att pengarna är ett lån eller liknande. Har du bara fört över, så kan han hävda att du gett honom pengarna ,du säger att det är ett lån. Om inga bevis finns, så står ord mot ord, och du får stämma honom civilrättsligt. Kronofogden kommer inte ta i det med tång om du inte har någon sorts underlag som styrker att han skall betala tillbaka pengarna som du har fört över till honom.
Som tidigare nämn har jag bevis där han flera gånger uttryckligen säger att han lovar att jag ska få tillbaka pengarna. Jag har ljudinspelning på honom och jag har skärmdumpar.
Jag överförde pengarna till honom inför en gruppresa där en person hoppade av.
Det visar sig såklart att resan inte existerar och personernas namn han använt sig utav inte ens varit medvetna om detta. Jag gav honom kontant då jag skulle få flygbiljetten som var köpt till personen som hoppade av resan (som sagt, hon finns inte eller hon vet inget om en resa och hon har inte talat med honom på många år).
Det är ganska invecklat med i stora drag handlar det om en resa som redan var bokad men där en person hoppade av. Det visar sig att inget existerar, varken personerna eller resan.