2024-08-29, 10:20
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Du säger inte varför du har fört över pengar till honom.

Men spontana känslan är att inget brott har begåtts, eftersom du frivilligt fört över pengarna till honom. Och således kan polisen inte göra något för att hjälpa dig.

Att gå via kronofogden kräver att du har någon sorts underlag (skriftligt) på att pengarna är ett lån eller liknande. Har du bara fört över, så kan han hävda att du gett honom pengarna ,du säger att det är ett lån. Om inga bevis finns, så står ord mot ord, och du får stämma honom civilrättsligt. Kronofogden kommer inte ta i det med tång om du inte har någon sorts underlag som styrker att han skall betala tillbaka pengarna som du har fört över till honom.

Som tidigare nämn har jag bevis där han flera gånger uttryckligen säger att han lovar att jag ska få tillbaka pengarna. Jag har ljudinspelning på honom och jag har skärmdumpar.

Jag överförde pengarna till honom inför en gruppresa där en person hoppade av.
Det visar sig såklart att resan inte existerar och personernas namn han använt sig utav inte ens varit medvetna om detta. Jag gav honom kontant då jag skulle få flygbiljetten som var köpt till personen som hoppade av resan (som sagt, hon finns inte eller hon vet inget om en resa och hon har inte talat med honom på många år).

Det är ganska invecklat med i stora drag handlar det om en resa som redan var bokad men där en person hoppade av. Det visar sig att inget existerar, varken personerna eller resan.
Citera
2024-08-29, 10:21
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Polisen har rätt i att det är Kronofogden som hjälper dig i att driva in skulden. Här kan du läsa om hur det går till. Huruvida ett brott har begåtts eller hur dina chanser att driva i skulden ser ut är omöjligt att säga utan bakgrundsinformation. Varför har du lånat ut pengar, finns någon form av avtal mellan er?

Jag har inte lånat ut pengar, jag skulle aldrig låna ut pengar.
MYCKET förenklat; jag har betalat för en gruppresa som inte existerar.
Citera
2024-08-29, 10:23
Medlem
BlaBalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Du säger inte varför du har fört över pengar till honom.

Men spontana känslan är att inget brott har begåtts, eftersom du frivilligt fört över pengarna till honom. Och således kan polisen inte göra något för att hjälpa dig.

Att gå via kronofogden kräver att du har någon sorts underlag (skriftligt) på att pengarna är ett lån eller liknande. Har du bara fört över, så kan han hävda att du gett honom pengarna ,du säger att det är ett lån. Om inga bevis finns, så står ord mot ord, och du får stämma honom civilrättsligt. Kronofogden kommer inte ta i det med tång om du inte har någon sorts underlag som styrker att han skall betala tillbaka pengarna som du har fört över till honom.
Hon kan gå via KFM ändå, att överföring gjorts och pengar lämnats samt ett kravbrev bör vara fullt tillräckligt med "underlag" för att KFM ska skicka ut ett brev till gäldenären, som sen får bestrida kravet. Den vägen kommer man till tingsrätten också utan att det blir dyrare (ansökningsavgiften till KFM dras av på ansökningsavgiften till tingsrätten om TS väljer att ta det dit).

Skulle personen påstå att pengarna är en gåva har han bevisbördan för det i tingsrätten, det förutsätts vara ett lån som ska betalas tillbaka. Eftersom överföringen i sig talar för att det är ett lån som ska återbetalas, är det inte "ord mot ord" om mottagaren påstår att det är en gåva, utan att det skulle vara en gåva behöver styrkas för att överkomma presumptionen att det är ett lån.
Citera
2024-08-29, 10:25
Medlem
fido1986s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heauxm
Som tidigare nämn har jag bevis där han flera gånger uttryckligen säger att han lovar att jag ska få tillbaka pengarna. Jag har ljudinspelning på honom och jag har skärmdumpar.

Jag överförde pengarna till honom inför en gruppresa där en person hoppade av.
Det visar sig såklart att resan inte existerar och personernas namn han använt sig utav inte ens varit medvetna om detta. Jag gav honom kontant då jag skulle få flygbiljetten som var köpt till personen som hoppade av resan (som sagt, hon finns inte eller hon vet inget om en resa och hon har inte talat med honom på många år).

Det är ganska invecklat med i stora drag handlar det om en resa som redan var bokad men där en person hoppade av. Det visar sig att inget existerar, varken personerna eller resan.

Låter ju som rent bedrägeri. Jag trodde först att han var typen som lånar pengar men inte betalar tillbaka. Det där kan du polisanmäla. Han sålde en resa som inte finns.

Sen är det antagligen enklare att hitta en guldskatt på baksidan av tomten än att få tillbaka de där pengarna.

Att vädja till hans samvete och mamma är antagligen meningslöst. Antingen jävlas du med honom, eller så försöker du släppa det.
Citera
2024-08-29, 10:26
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Åkt hem från en tropisk resa??. Den kan du bara skylla dig själv för.

Du behöver göra 4 saker i turordning.:

1 Din lurendrejare får uppenbarligen en kick utav att skada folk. Kasta ut honom ut ditt liv, blocka hans nummer, allt!

2 Hör av dig till din bank för att få utdrag av alla transaktioner er emellan.

3 Polisanmäl karlsloken för bedrägeri eller vad rubricering nu blir. Var kortfattad, ta bara med det viktigaste (pengarna).

4 Kontakta ditt hemförsäkring-bolag och fråga om du kan söka ersättning för dina förlorade pengar (semesterdagarna får du aldrig åter). De kommer vilja se bankutdrag och polisanmälan.

Jag har en bekant som blev utsatt för liknande, men med många utstuderade mindfucks...

Efter du gjort allt ovanstående, glöm skiten och gå vidare. Du kommer må sämre psykiskt om du tänker på det hela tiden.
Får du ens något tillbaka, se det som bonus...

Ps alternativt kontakta Hells Angels och kontraktera dem att ge honom en "läxa i rörmokeri".

Jag längtar efter att blocka honom, men jag vägrar göra det tills jag får mina pengar.
Han skrev såhär igår " ja men anmäl då! du är helt sjuk i huvudet, jag har sagt att du får en swish överföring ikväll sen att du vill gå och anmäla är din sak men det visar på att du vägrar samarbeta".
Han får sig själv att framstå som offret. Jag blir galen, jag kokar av ilska.
Ja, det är mitt fel att jag åkte hem från Brasilien men jag tänkte eftersom jag ändå ska tillbaka dit inom en månad med honom och resten av gruppen (som inte existerar) då åker jag hem och packar om på nytt och förbereder mig.

Jag känner inga kriminella haha. Jag vill tyvärr gå laglig väg för min egna skull, jag vill inte att det drabbar min karriär eller min familj.
Men tro mig, jag känner mig extremt våldsam. Jag fantiserar dag in och dag ut om att tortera honom. Det är det enda som ger mig lite lugn
Citera
2024-08-29, 10:28
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fido1986
Låter ju som rent bedrägeri. Jag trodde först att han var typen som lånar pengar men inte betalar tillbaka. Det där kan du polisanmäla. Han sålde en resa som inte finns.

Sen är det antagligen enklare att hitta en guldskatt på baksidan av tomten än att få tillbaka de där pengarna.

Att vädja till hans samvete och mamma är antagligen meningslöst. Antingen jävlas du med honom, eller så försöker du släppa det.

Jag har ringt hans mamma som inte svarar. Polisen säger att anmälan inte kan göras. Jag blir galen. Det är bedrägeri, han är som sagt tidigare dömd för det och han måste betala tillbaka flera hundratusen kronor till en stackare. Han är dessutom dömd TVÅ gånger!
Citera
2024-08-29, 10:40
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
[wall of text] Det är det enda som ger mig lite lugn

Men läste du inte mina fyra punkter?
... Du kommer aldrig få tillbaka pengarna han är skyldig.
En annan person har blivit lurad på 300.000 kr och han har säkerligen utmätning från Kronofogden.
Du kommer aldrig få tillbaka dina pengar från honom. Inte en chans. DE FINNS INTE LÄNGRE. Får han in någon lön tar Kronofogden det mesta antagligen.

Du läste helt uppenbarligen inte mitt inlägg med god information. Läs det igen, och utför de fyra punkterna i ordning.
Sen kan du slappna av och glömma människan totalt.

Se det förlorade som en läropeng. Jag vet att det låter jättehårt just nu, men du kommer förstå om ett par år.
Det SUGER att det hände, och händer. Men det händer tyvärr alldeles för ofta. Många kvinnor är utsatta. Män också.
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-08-29 kl. 10:47.
Citera
2024-08-29, 10:41
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Jag har ringt hans mamma som inte svarar. Polisen säger att anmälan inte kan göras. Jag blir galen. Det är bedrägeri, han är som sagt tidigare dömd för det och han måste betala tillbaka flera hundratusen kronor till en stackare. Han är dessutom dömd TVÅ gånger!
Polisen har skyldighet att ta emot din anmälan om bedrägeri.

Säg bara att efter månader av kontaktförsök för att få skulden återbetalad, har du gett upp. Du måste nu försöka få tillbaka lite grann via försäkringsbolaget. De kräver polisanmälan.
Det finns inget skrivet kontrakt mellan er utan bara muntlig bedyran från honom om att han ska betala tillbaka.

(Ps jag undrar så vad han sa till dig för att du skulle åka hem från Sydamerika?! Hotade han dig? Sig själv?)
Senast redigerad av LuluBrooksie 2024-08-29 kl. 10:46.
Citera
2024-08-29, 10:42
Medlem
Citat:

Det är inte olagligt att vara skyldig någon pengar. Men har du inte uttryckligen märkt överföringen som"gåva" ligger bevisbördan på honom, Kontant är ju lite jobbigare att bevisa men har du chatar och sånt som stödjer din version och din story framstår som troligast så kan det funka oxå.

Det är som sagt civilrättsligt och du får ta detta via kronofogden, antagligen via tingsrätten eftersom han verkar sätta sig på tvären.

Vilken summa handlar det totalt om? Ganska viktigt då det blir helt andra spelregler beroende på om det är över/under ca 28500, det avgör om det blir förenklat tvistemål eller inte. Blir det inte förenklat ligger båda parternas rättegångskostnader i potten ocå.
Citera
2024-08-29, 10:47
Medlem
fido1986s avatar
Citat:

Klart en anmälan kan göras? Det är bara att anmäla... Går att göra via polisens hemsida.

Ta inte allt för hårt vad en enskild polis säger till dig.

Sen finns det väl en god chans att anmälan förmodligen inte leder någon vart. Men det är en annan sak. Det är så systemet fungerar.
Citera
2024-08-29, 10:47
Medlem
RyanBroslings avatar
Tyvärr har du signerat och godkänt alla transaktioner utan avtalade villkor - som föregående talare behöver du driva in detta kriminellt
Citera
2024-08-29, 10:56
Medlem
Heauxms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men läste du inte mina fyra punkter?
... Du kommer aldrig få tillbaka pengarna han är skyldig.
En annan person har blivit lurad på 300.000 kr och han har säkerligen utmätning från Kronofogden.
Du kommer aldrig få tillbaka dina pengar från honom. Inte en chans. DE FINNS INTE LÄNGRE. Får han in någon lön tar Kronofogden det mesta antagligen.

Du läste helt uppenbarligen inte mitt inlägg med god information. Läs det igen, och utför de fyra punkterna i ordning.
Sen kan du slappna av och glömma människan totalt.

Se det förlorade som en läropeng. Jag vet att det låter jättehårt just nu, men du kommer förstå om ett par år.
Det SUGER att det hände, och händer. Men det händer tyvärr alldeles för ofta. Många kvinnor är utsatta. Män också.

Jag läste det du skrev. Jag tror att det finns chans att få tillbaka pengarna. Via anmälningar eller försäkring eller liknande.
Han säger att jag ska få ett kuvert hem ikväll. Men jag litar självklart inte på det. Han säger att en person ska komma till min familj och lämna kuvertet. Jag kommer att vara på jobbet då, jag är dock lite rolig att någon kommer och skrämmer eller gör dom illa.

Jag har gjort en orosanmälan till socialen nu samt kontaktat nordea som kommer skicka en blankett där jag kräver de överförda pengarna tillbaka. Sitter i telefonkl med polisen också.

I värsta fall ja då var det en läxa. Jag har dock ADHD så vet inte hur mycket läxa det blir av det. Jag är alltid väldigt försiktig och misstänksam av mig. Detta är enda gången jag sänkte garden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in