2024-08-28, 17:28
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Mysigt att ett av nordens största medieföretag igen försöker ödelägga en ung mans yrkeskarriär. Han är säkert en skit, men det måste man få lov att vara i en fri värld...
Jag är beredd att hålla med, jag vet ingenting om mannen ifråga, men det är lätt att plocka citat ur sitt sammanhang och få avsändaren att framstå som en idiot, jargong osv.
2024-08-28, 17:43
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Nej, man ska inte bejaka uttryckandet av ”åsikter” om verkligheten, det är något slags postmodernistiskt feminiserat trams som går ut på att folks känslor ska bekräftas, annars blir de kränkta, och så kan vi inte ha det, buhu.
Folk kan få ha ”åsikter” om verkligheten men alla andra bör rycka på axlarna åt det, inte dra ut i fält och med iver försvara deras rättigheter att ha sådana ”åsikter”.
Jag hävdar bestämt att det förminskar värdet av yttrandefrihet och således möjliggör inskränkning av den.
Man ska välja sina slag! Du bör således fundera på ordspråket den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket.

Man kan inte ha en hållning där man bara försvarar åsikter på områden där sanningen förefaller vara mer komplicerad, utan skall man försvara rätten att ha olika åsikter måste den gälla generellt och principiellt.

Det är att välja sina slag att hävda att principen att man skall få ha och framföra vilken åsikt man vill måste gälla alla åsikter utan något slags expertbedömning som fastslås av en politisk makt. Det är diktaturens princip att åsikter bestäms av makten vare sig den består av en diktator eller en framröstad majoritet.
2024-08-28, 17:43
Medlem
2aFrukostens avatar
De som förnekar förintelsen. Är de lika korkade som de som tror att jorden är platt?

Hoppas idioten dömd med nya lagen!
2024-08-28, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voldemortsudde
Nej, man ska inte bejaka uttryckandet av ”åsikter” om verkligheten, det är något slags postmodernistiskt feminiserat trams som går ut på att folks känslor ska bekräftas, annars blir de kränkta, och så kan vi inte ha det, buhu.
Folk kan få ha ”åsikter” om verkligheten men alla andra bör rycka på axlarna åt det, inte dra ut i fält och med iver försvara deras rättigheter att ha sådana ”åsikter”.
Jag hävdar bestämt att det förminskar värdet av yttrandefrihet och således möjliggör inskränkning av den.
Man ska välja sina slag! Du bör således fundera på ordspråket den som gapar över mycket, mister ofta hela stycket.
Men nu tänker man sig att ändra grundlagen just för att kunna kriminalisera förnekelse av Förintelsen. Och den inskränkningen av yttrandefriheten är väl värd att kämpa mot? Jag hävdar att det är ett sluttande plan man ger sig ut på, vad är nästa mål, en ny lag mot blasfemi?
Hur osmakligt det än är ska man kunna förneka förintelsen.
2024-08-28, 17:59
Bannlyst
Vem bryr sig om vad nazister och stollar skriver i en chatt?
Dom utgör inget hot.
2024-08-28, 18:00
Medlem
Det kanske är en lögn?
2024-08-28, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Man kan inte ha en hållning där man bara försvarar åsikter på områden där sanningen förefaller vara mer komplicerad, utan skall man försvara rätten att ha olika åsikter måste den gälla generellt och principiellt.

Det är att välja sina slag att hävda att principen att man skall få ha och framföra vilken åsikt man vill måste gälla alla åsikter utan något slags expertbedömning som fastslås av en politisk makt. Det är diktaturens princip att åsikter bestäms av makten vare sig den består av en diktator eller en framröstad majoritet.
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Men nu tänker man sig att ändra grundlagen just för att kunna kriminalisera förnekelse av Förintelsen. Och den inskränkningen av yttrandefriheten är väl värd att kämpa mot? Jag hävdar att det är ett sluttande plan man ger sig ut på, vad är nästa mål, en ny lag mot blasfemi?
Hur osmakligt det än är ska man kunna förneka förintelsen.
Ni gör er till nyttiga idioter för de som vill inskränka yttrandefriheten på riktigt. De gnuggar händerna när de ser motståndet mot sådana yttranden som förfärar folk. Då kan de få igenom annat också. Vad tror ni Putin hade gjort? Men ni är fundamentalister och kan eller vill inte inse att politik är det möjligas konst. Inte något som finns till för att försvara principer, så har det aldrig varit i praktiken. Jag har därutöver inget mer att tillägga.
2024-08-28, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2aFrukosten
De som förnekar förintelsen. Är de lika korkade som de som tror att jorden är platt?

Hoppas idioten dömd med nya lagen!

Grattis till dagens mest ointelligenta kommentar. Jag vet inte men jag är ganska säker på att du inte läst någon bok i ämnet. Ju mindre insatt man är i ämnet desto mer är man benägen att tro på det.
2024-08-28, 18:21
Medlem
LGDs avatar
Riktigt jävla sjukt att man inte ska kunna få ifrågasätta förintelsen. Man ska givetvis få lov att vara skeptisk och ifrågasätta precis allt.

Off topic: Hur är det förresten med denna nya lag, och att Flashback fortfarande har öppet forumet för revisionism. Gör inte Flashback sig skyldig till brott då?
Senast redigerad av LGD 2024-08-28 kl. 18:31.
2024-08-28, 18:29
Medlem
asploevets avatar
Är det alltså på riktigt att det är förbjudet att att ifrågasätta ifall förintelsen ägt rum?

Vet bara vad jag lärt mig vid skolbänken, så är själv inte insatt.

Men ifall den nu ägt rum så borde det inte vara några konstigheter att ifrågasätta (diskutera) kring detta?

Luktar illa. Detta borde få folk (tänkande) att fundera.
2024-08-28, 18:39
Medlem
-DaRude-s avatar
Olämpligt ja, men hade det varit samma uppståndelse om han förnekat det armeniska folkmordet, Holodomor, Pol Pot, Srbrenica eller något annat folkmord genom historien?

Israel förnekar ju själva folkmordet på armenierna så ironin är slående.
2024-08-28, 18:39
Medlem
LGDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asploevet
Är det alltså på riktigt att det är förbjudet att att ifrågasätta ifall förintelsen ägt rum?

Vet bara vad jag lärt mig vid skolbänken, så är själv inte insatt.

Men ifall den nu ägt rum så borde det inte vara några konstigheter att ifrågasätta (diskutera) kring detta?

Luktar illa. Detta borde få folk (tänkande) att fundera.

Japp, lagen trädde i kraft 24-07-01.

Sen kan man undra hur långt lagen sträcker sig. Är det till exempel straffbart att förkasta vissa förintelseberättelser? Som till exempel den om en jude som inte behövde dricka vatten för att han sög på en magisk sten i två år.
Senast redigerad av LGD 2024-08-28 kl. 18:42.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in