2024-08-28, 12:02
Medlem
Mohaves avatar
När jag googlar så tipsar många om bikarbonat/bakpulver. Funkar det?
Citera
2024-08-28, 12:20
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
In med skorna i frysen.
Ha flera par att varva med.
Använd strumpor i sportmaterial, ej bomull.
Ta fotbad en kväll i veckan.

Frysen lär skall funka dåligt faktiskt, vilket också är min erfarenhet.

Resterande av din lista kunde jag ha skrivit, så skriver under på det. Gillar man ett par skor, köp ett par likadana direkt och använd dem växelvis så inte bara får de torka ut, de håller inte dubbelt så länge vilket man skulle kunna tro utan snarare 3 gånger så länge just för att de får torka mellan användningar så det finns ekonomi i det också.

Yes, strumpor i mestadels naturmaterial , absolut inga nylonstrumpor. Och nytvättade fräscha strumpor varje dag.

För fotbad brukar https://www.apoteket.se/produkt/cura...metall-938999/ rekommenderas (CuraFoot, 500g)

Vill man spara lite pengar så är den aktiva ingrediensen i ovanstående: https://glimja.com/produkt/natriumpe...at-stad-tvatt/ (Natriumperkarbonat)
Citera
2024-08-28, 12:27
Medlem
Slitnapjuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iavqiao3
Tramsar du nu?

Nej, han är stenseriös. Fixa fötterna dina för helvete så kanske någon kvinna kan komma fram till med, eller hur då?
Citera
2024-08-28, 12:30
Medlem
Har hört att det går att lägga en tepåse i skon för att få bort dålig lukt men vet inte om det fungerar för har inte testat själv.
Citera
2024-08-28, 12:31
Moderator
Jultrollets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jo det funkar ett tag i alla fall. Det gör jag ibland med min sambos skor.

Låt skorna torka upp något dygn om de är blöta/fuktiga och ta ut innersulorna om det går. Häll i ordentligt med bikarbonat i skorna och skaka om lite så att det når överallt. (Lägg ev. innersulorna i en påse och häll på ordentligt på dem också.) Låt stå minst över natten, gärna längre, och häll sedan ur pulvret.

Det håller dem luktfria en tid och varvar man detta då och då med t.ex. Scholls fotspray, som någon ovan tipsade om, slipper man lukten. Annars är ett bra tips också att inte använda sina skor mer än ett par dagar innan man byter till ett par andra i några dagar. Då får de chansen att torka upp mellan varven.
Citera
2024-08-28, 12:34
Medlem
slagskotts avatar
Köp riktigt billiga skor ala jula, kasta när de börjar lukta.
Citera
2024-08-28, 12:38
Medlem
Citat:

Ja det fungerar med bikarbonat, finns billigt på klasses. Mina fötter har aldrig luktat illa men hade en inneboende vars skor stank röv, vi testade bikarbonat i ett dygn och sedan dammsuga, lukten var borta.
Citera
2024-08-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det där med att lukten går bort i frysen är en seglivad myt.

Det hjälper lite. Jag vet bara att jag tvätta ur ett par med vinäger och typ bakpulver, sen torka de med kattsand sen in i frysen. Så en kombo.
Citera
2024-08-28, 13:17
Medlem
Linda in skorna i en eller två handdukar, släng in tvättmaskinen på 60°. Kör inte full centrifugering, 600-800 varv räcker. Se till att de får torka fort efteråt. Långsam torkning kommer innebära att de luktar unket.

Notera att detta gäller för sneakers. Kör du finskorna i maskinen är de förstörda efteråt.
Citera
2024-08-28, 13:19
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Såg för inte så länge sedan något där en ballerinalärare eller vad de nu kallas förklarade att deras dräkter/klänningar inte kan tvättas. De är för sköra och används för ofta. Det de gör är att använda en sprutflaska med vodka i. Alkoholen dödar bakterierna och det hjälper mot lukten. Testa det knepet och se var du landar. Du ska alltså inte hälla i skon utan spruta lite lätt. Kanske fungerar för andra plagg än just tunna sådana.

Lär behövas starkare alkoholkoncentration än 40%. Handsprit kanske fungerar?
Citera
2024-08-28, 13:34
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Hur gör du?

Köper flera skor och varvar med har väll en fem par jag roterar plus Barbie skorna (birkenstocksen)

Vet jag att det är varmt eller täta skor brukar jag köra absoluttorr på tassarna för att minska tåbiran
Citera
2024-08-28, 13:36
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALSGLOBAL
Ättika, kattsand, frysen.
Vad har kattsanden för funktion?
Är det att suga upp vätskan så man kan dammsuga ur skorna?
Frysen-tricket hjälper i en dag typ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in