Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
https://www.flashback.org/showthread.php?p=87044587&posted=1#p87044587 för lite mer detaljerade diskussioner.
Felmarginalen är mycket stor. Ukrainska soldater som lägst 120 000 och 200 000 som aldrig blir fullt funktionsdugliga igen tror jag på, baserat på resonemang i tråden ovan. I den högre änden 250 000 döda och 500 000 invalider. Skulle jag gissa så 150 000 döda som slagits för Kyiv. Antagligen får vi aldrig veta och det kommer finnas officiella historier som det kommer vara politiskt korrekt att tro på. Sen har vi minst 50 000 ukrainier som kommer från Krim och östra Donbass och som mobiliserats eller är frivilliga för Putin men som dog för Ruski Mir.
På ryska sidan allt från något färre till dubbelt så många är min gissning, men jag har svårt att se att det kan vara både Ukraina worst case och Ryssland worst case. så ett tak på ryska förluster liknande det ukrainska, 250 000 döda.
Man ser att det är svårt för Zelensky att rekrytera fler, det talar sitt tydliga språk.
Nej.
Ryssland har enligt de allra flesta seriösa bedömningar (dvs inte Kremls lögner) 2-3 gånger så stora förluster som Ukraina, mest beroende på att de inte värderar människoliv särskilt högt.
Ukraina har förluster absolut, men man kan inte dölja förluster i en demokrati (vilket du vet fuller väl; alltså ljuger du) och andelen döda är dessutom lägre.
Zelensky är folkvald president i ett land som mobiliserat. Han ”rekryterar” inte utan deras mobiliseringsmyndigheter sköter detta i enlighet med ukrainsk lag. Det är självfallet ingen brist på människor även om såklart det finns de som inte vill göra militärtjänst.