Citat:
Ursprungligen postat av
HejaFinland
Jag har funderat på om han åkte till Frankrike för att undkomma ryska spion-mördare? Kanske trodde han att han var säkrast i fängelset? Tänk på helikopterpiloten som blev mördad i Spanien.
Jag har ingen aning, tveksamt om franskt fängelse är väldigt tryggt för en ung rysk mångmiljardär? Det sägs att han tidigare undvikit bla Frankrike men det utesluter inte oförsiktighet eller en oväntad mellanlandning.. ingen aning.
Just den biten av känns som något off topic?
Vad det kan innebär för ryssland i trådens kontext är något helt annat. Det verkar som att ryssland nu kommer undvika Telegram och försöka radera det dom kan, vilket troligen till största delen är lokalt.
Den som har bättre koll på just Telegram får gärna inflika men vad jag vet så är kommunikationen genom Telegram rätt så väl krypterat, likt vissa andra meddelandetjänster.
Därför är den tydligen populär bland pedofiler-ringar, drogförsäljare, mördare, allehanda utpressare och allmänt kriminella.
Lite som Kreml isig?
Ryssland påstås ha använt sig av tjänsten (samt bla Discord) operativt och i stor utsträckning framförallt efter invasionen av Ukraina, men även före dess och när tjänsten var mer okänd och ”pålitlig”.
Samtidigt finns stora delar av den krypterade informationen på servrar utanför ryssland, personen som sitter på en möjlig nyckel är anhållen i Frankrike och riskerar ett väldigt långt straff.
Kreml borde vara väldigt oroliga för hur mycket Durov är beredd att offra för anonym yttrandefrihet.