2024-08-27, 19:38
Medlem
Mindbusinesss avatar
Ska bli underhållande att se. Gissar Putin gömmer sig.

” Ukraina har länge vädjat till väst efter tillgång på mer långtgående vapen. Nu behöver man inte längre be om tillstånd. Robotdrönaren ”Palianjtsia” ska nå längre in i Ryssland med sikte på fiendens offensiva potential.
I en video som Ukraina publicerat påstås räckvidden vara omkring 700 kilometer, vilket skulle vara i paritet med den efterfrågade USA-roboten Atacms som Ukraina ännu inte fått tillstånd att använda under kriget”
https://www.svd.se/a/yEz80J/nya-robothybriden-palianjtsia-ska-gora-att-ukraina-nar-langre
Citera
2024-08-27, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness

” Ukraina har länge vädjat till väst efter tillgång på mer långtgående vapen. Nu behöver man inte längre be om tillstånd. Robotdrönaren ”Palianjtsia” ska nå längre in i Ryssland med sikte på fiendens offensiva potential.
I en video som Ukraina publicerat påstås räckvidden vara omkring 700 kilometer, vilket skulle vara i paritet med den efterfrågade USA-roboten Atacms som Ukraina ännu inte fått tillstånd att använda under kriget”
https://www.svd.se/a/yEz80J/nya-robothybriden-palianjtsia-ska-gora-att-ukraina-nar-langre

Ukraina har definitivt flera godsaker på gång, robotdrönaren, en nyutvecklad ballistisk raket men kanske framförallt den uppgraderade versionen av Neptun som känns mest aktuell och minst omtalad.

Är försiktigt positiv med tanke på hur uppenbart svårt, kostsamt och tidskrävande det är att verkligen få nya system stridsberedda och satta i serieproduktion.
Citera
2024-08-27, 19:46
Medlem
Ska man tro Konstantin Inside Russia saknas 4,8 milj arbetare i Ryssland. Inflation, räntor, köpkraft kommer inte må bra om det fortsätter.
Citera
2024-08-27, 19:48
Medlem
Citat:

Vore kanon om de har något sådant på gång. Men vad händer om de fyrar av den? Ryssarna kommer säkert hävda att det var ett förklätt Nato-vapen eller nåt i den stilen.
Citera
2024-08-27, 19:49
Medlem
Citat:

Det riktigt roliga med robotdrönaren är att den kan smugglas in i fiendeland med skåpbil och avfyras vart som helst där det finns en raksträcka. Så räckvidden på 700km kan flexas ganska rejält hehe.
Citera
2024-08-27, 19:55
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Känns bara halv on topic men Durov visste att Frankrike ville gripa honom så det är än mer märkligt att han befann sig där.

Är väl rätt uppenbart att ryssland satt press på honom och tjänsten Telegram men jag tror knappast att Telegram är en spioncentral för ryska staten och tvivlar på att Voronov verkligen vet vad han pratar om/alt agerar agendastyrd.

Jag tror att ryssland är väldigt oroliga för att informationen som finns på Telegrams servrar ska hamna i västs händer. Det ska enligt vissa uppgifter finnas en direkt kontakt mellan Telegram och franskt rättsväsende för att lösa situationen eftersom Durov riskerar ett väldigt långt straff.

Ryssland har högst troligen inte möjlighet att städa bort spåren man lämnat efter sig eller stänga ner Telegram mer än för den ryska befolkningen.

Jag har funderat på om han åkte till Frankrike för att undkomma ryska spion-mördare? Kanske trodde han att han var säkrast i fängelset? Tänk på helikopterpiloten som blev mördad i Spanien.
Citera
2024-08-27, 19:55
Medlem
Sarumans avatar
Jag kan rekommendera denna som släpptes för sex dagar sedan:

https://youtu.be/SVEpemEOXCE?si=CB46q77dL5-ozHI3

En rysk kontraktssoldat som deserterat berättar om verkligheten vid fronten.
Obegripligt många döda och allvarligt skadade ryssar, fulla och narkotikapåverkade befäl och en total brist på empati för sina skadade kollegor.
Mobiliserade soldater skickas fram som kanonmat och skjuts omedelbart ihjäl om de vägrar att följa order.
23 väl investerade minuter som befäster bilden av ryssar som orcher.
Citera
2024-08-27, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Citera du också. Vad menar du med bagatellisera? Var är nyheten du diskuterar? Var är din empatiska förmåga att förstå vad jag skriver. Läs det lite noggrannare. Det är jag som vill minimera antalet missbrukade och döda barn. Det är ni som tycker det är ett nödvändigt offer nu, för att upprätthålla en världsordning. Eller bara för att straffa ert hjärnspöke PUTLER.

Kom nu med en nyhet istället för att tagga in mig i er dynga.
Jag tror att ditt obehagliga och fascistiska inlägg om att du bagatelliserade att den ryska regimen för bort barn är raderat.

Om så inte är fallet kanske du kan länka, eller möjligen den som du svarade kan?

Vad beträffar nyhet så handlar det om att du inte tycker att bortförandet av barn inte är en fråga för ICC, du tog ju själv upp det några inlägg tidigare.

Att du betraktar anklagelserna mot PUTIN som obefogade är synnerligen obehagligt, du har förbannat vidriga åsikter och att skriva ”missbrukade barn” är ingenting annat än rysspropaganda.

Att insinuera att ryssarna har räddat ukrainska barn visar att du är i tråden enbart för att torgföra rysspropaganda.
Citera
2024-08-27, 19:58
Avstängd
Citat:
Jag har inte sagt att det är OK. ICC har åtalat Putin för krigsbrott. Zzzzzzz.

Jo du antydde att barnaroven var överdrivna.

Men fortsätt slingra dig du. Patetiskt!
Citera
2024-08-27, 20:01
Avstängd
Citat:
Citera du också. Vad menar du med bagatellisera? Var är nyheten du diskuterar? Var är din empatiska förmåga att förstå vad jag skriver. Läs det lite noggrannare. Det är jag som vill minimera antalet missbrukade och döda barn. Det är ni som tycker det är ett nödvändigt offer nu, för att upprätthålla en världsordning. Eller bara för att straffa ert hjärnspöke PUTLER.

Kom nu med en nyhet istället för att tagga in mig i er dynga.

En krigsbrottsling som är efterlyst i 123 länder är inte vad jag skulle kalla för "ett hjärnspöke". Men du fortsätter alltjämt att relativisera ryssråttornas agerande.
Citera
2024-08-27, 20:04
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Det riktigt roliga med robotdrönaren är att den kan smugglas in i fiendeland med skåpbil och avfyras vart som helst där det finns en raksträcka. Så räckvidden på 700km kan flexas ganska rejält hehe.

Avståndet Kursk till Moskva är bara 52 mil…
Citera
2024-08-27, 20:06
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Svenskarna kommer inte förstå ryssarna, de tror att ryssarna är sinnessjuka monster och agerar därefter. En annan konsekvens är att det är svårt att förhandla om ena sidan behandlar Putin som en psykotisk dvärg. Know thy enemy.
Vi svenskar vet naturligtvis att inte samtliga ryssar är sinnessjuka monster. Men Ryssland är auktoritärt och hierarkiskt. Det innebär att den mobiliserade ingenjörsstudenten inte har några som helst möjligheter att göra något annat än att offra sig i köttkvarnen, som Putin bestämt.
Det samma gäller befäl på olika nivåer. De super och knarkar för att orka följa de vansinniga order de får, och konsekvensen är att det samlade ryska kollektivet beter sig som just sinnessjuka monster.

Om inte orcherna bekämpas, kommer de rätt som det är vända sina orchvapen mot oss. En nyckfull diktator i Ryssland kan lätt få för sig att utvidga sitt rike åt vårt håll.
Dvärgen i Kreml och hans psykotiska folk måste därför bekämpas med alla till buds stående medel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in