2024-08-27, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Har du en seriös källa på detta, framför allt att det gäller ryssar i högre grad än andra? Kom även ihåg att den ska vara aktuell för kriget i denna tråd, inte någon ett år gammal länk om krigsbrott.

Har du bott under en sten senaste året? Ryssland fortsätter att begå krigsbrott. Bara senaste dygnet har ryssråttorna bombat civila mål i 15 regioner, och för några veckor sedan bombade de ett barnsjukhus. Att du försvarar Rysslands agerande förtjänar allt förakt.
Citera
2024-08-27, 11:04
Medlem
raskenss avatar
Det brinner på bra nu i Rysslands största raffinaderi

https://x.com/igorsushko/status/1828155006429929513
Citera
2024-08-27, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Det brinner på bra nu i Rysslands största raffinaderi

https://x.com/igorsushko/status/1828155006429929513

Härligt Ukraina har bombat flitigt senaste tiden. Till skillnad från ryssråttorna så bombar de dessutom strategiska och militära mål.
Citera
2024-08-27, 11:09
Medlem
poonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja du Sam - jag tar till orda! För att på en "krigskarta" få syn på det Ukraina erövrat i kurskområdet så är det nästan så man behöver ett förstorningsglas. Det ryssarna tagit från Ukraina i landområden och tar är ju ofantligt mycket mer. Jag önskar ingen rysk seger men den är ju i praktiken redan här och ju längre kriget pågår ju större blir den ju om inte Ukraina får mer än uppmuntran med sk gåvopaket, det ena efter det andra, och till råga på allt pålagt med villkor och restriktioner hur de får användas.

Det är frustrerande att åse denna fruktlösa kamp Ukraina utkämpar - liksom bakbundet och påhejat.

Det kommer att regna raketer, bomber och drönare över Ukraina även en tredje natt nu i samma omfattning som de två senaste och fler lär komma och allt vi kan göra är att se på för i krig vill vi ju inte gå utan bara sända iväg vapen långt borta från våra hem.

Så vad återstår annat än en fredsöverenskommelse då något annat är otänkbart ja omöjligt....eller hur om vi skall vara realistiska och inte önsketänka.....ja det går ju inte ens att önsketänka efter något då inget annat alternativ finns än en fred NU och ju förr desto bättre även om fred egentligen inget annat är än en annan fas av ett krig eftersom segraren dikterar villkoren.....

Och det tog ryssarna inledningsvis i början av kriget.
Så nej, det går inte bra för ryssarna.

"Russia gained no more than 2000 square kms of land in ukraine while losing more than 1000 square kms of it's own land since Nov 2022"
Citera
2024-08-27, 11:11
Medlem
raskenss avatar
Ett getknullarförband som fick brått övergav sin fortifikation i Kursk.

Hoppas dom rusade ut för att möta skön finkalibrig eld mot huvudet.

https://x.com/front_ukrainian/status/1828072213322330217
Citera
2024-08-27, 11:12
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Har du bott under en sten senaste året? Ryssland fortsätter att begå krigsbrott. Bara senaste dygnet har ryssråttorna bombat civila mål i 15 regioner, och för några veckor sedan bombade de ett barnsjukhus. Att du försvarar Rysslands agerande förtjänar allt förakt.

Ja, så beter sig tyvärr de flesta aktörer om de får chansen.

Det är därför jag är intresserad av att tolka nyheter så det framgår att fred är bättre än krig, om sådan tolkning är trovärdig och inte direkt felaktig.

I det här fallet är det ganska självklart att det är en våldsspiral. Ryssland invaderar ukraina, som gör att ukraina invaderar ryssland, som gör att ryssland skickar fler och fler robotar, osv.

Att du spammar om att jag försvarar Rysslands agerande utan att jag gör det förtjänar också allt förakt.
Citera
2024-08-27, 11:18
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Sedan Ryssland invaderade för 2,5 år sedan har jag inte mött någon som är ens ett uns positiv till Rysslands beteende. Ingen jag talat med tycker att vi ska sluta stödja Ukraina.
De med proryska sympatier som skriver på internetforum sitter sannolikt inte i Sverige.

Häromdagen varnade också Säpo för att Ryssland sysslar med aktivt sabotage i Sverige:
https://sverigesradio.se/artikel/varningen-ryssland-anvander-kriminella-for-sabotage

Jag har exakt likadan erfarenhet i kontakten med etniska svenskar och skulle säga att den stora aktiviteten på flashback och samnytts kommentarfält är bara en rysk illusion skapad för att svenskar ska uppleva att "många" andra "svenskar" stöder Putin och rysslands krig i ukraina. Det finns inga svenskar som stöder ryssens diktatur, förtryck, terror, barbareri, krigsförbrytelser och folkmord då dessa ryska uttryck går emot alla svenska värderingar.

Några debattartiklar som hyllar Putins krig och ryssland har inte setts till överhuvudtaget i Sverige, trots det "stora" anonyma "stödet" på flashback. En helt ologiskt utveckling då den "stora" opinion som finns på flashback för Putins krig borde resulterat i en uppsjö av putinpositiva debattartiklar. Proryssar är "pålästa" om "sanningen" och ivriga att föra ut "sanningen" till oss övriga men fortfarande lyser alla "faktabaserade" debattartiklar med "sanningen" med sin frånvaro.

Jag skulle tippa på att långt under 1% av svenska folket stöder diktaturen ryssland då stödet för ukraina legat stabilt på över 90% i Sverige. I en färsk amerikansk opionionsundersökning publicerad 23:e augusti ligger stödet för ryssland på 3% bland amerikanska folket. I USA har dock rysstrollen haft större framgångar med sina ryska illusionstrick på sociala medier. Svenskar är mer pålästa och inte lika lättlurade som vissa lågutbildade amerikaner.

63% say they sympathize more with Ukraine and just 3% with Russia. 23% sympathize with neither side, and 11% aren't sure.

https://today.yougov.com/politics/articles/50379-more-americans-think-ukraine-winning-russia-war
Senast redigerad av Snyggast.i.Speedo 2024-08-27 kl. 11:21.
Citera
2024-08-27, 11:18
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
I samband med Kurskoffensiven så kanske Ukraina lyckades få in en del sabotagegrupper som nu opererar inne i Ryssland. Kan isåfall bli en intressant utveckling där med fler sabotage så långt bakom fronten.
Ja, jag tänker det också. Det har ju tidigare varit svårt för Ukraina att få in sprängämnen och sabotagegrupper i Ryssland. Men de hade ett fönster under några dagar efter att det gick in i Kursk när de hade fri tillgång till Ryssland. Hoppas att de utnyttjat det till max så att de kan spränga riktigt mycket rysk infrastruktur som försörjer attacken på Ukraina.

Här är en artikel från januari i år som beskriver ukrainsk sabotageverksamhet i Ryssland. Den har hittills inte varit särskilt sofistikerad:
https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2024/01/04/a-ukrainian-saboteur-traveled-600-miles-to-a-snowy-russian-airfield-and-in-the-dead-of-night-lit-a-r ussian-sukhoi-fighter-bomber-on-fire/
Citera
2024-08-27, 11:20
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kubun
Ja du Sam - jag tar till orda! För att på en "krigskarta" få syn på det Ukraina erövrat i kurskområdet så är det nästan så man behöver ett förstorningsglas. Det ryssarna tagit från Ukraina i landområden och tar är ju ofantligt mycket mer. Jag önskar ingen rysk seger men den är ju i praktiken redan här och ju längre kriget pågår ju större blir den ju om inte Ukraina får mer än uppmuntran med sk gåvopaket, det ena efter det andra, och till råga på allt pålagt med villkor och restriktioner hur de får användas.

Det är frustrerande att åse denna fruktlösa kamp Ukraina utkämpar - liksom bakbundet och påhejat.

Det kommer att regna raketer, bomber och drönare över Ukraina även en tredje natt nu i samma omfattning som de två senaste och fler lär komma och allt vi kan göra är att se på för i krig vill vi ju inte gå utan bara sända iväg vapen långt borta från våra hem.

Så vad återstår annat än en fredsöverenskommelse då något annat är otänkbart ja omöjligt....eller hur om vi skall vara realistiska och inte önsketänka.....ja det går ju inte ens att önsketänka efter något då inget annat alternativ finns än en fred NU och ju förr desto bättre även om fred egentligen inget annat är än en annan fas av ett krig eftersom segraren dikterar villkoren.....
Fred med er är inte möjligt, nån slags vapenvila sen isolera er i 50 år
pack
Citera
2024-08-27, 11:29
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
I en färsk amerikansk opionionsundersökning publicerad 23:e augusti ligger stödet för ryssland på 3% bland amerikanska folket. I USA har dock rysstrollen haft större framgångar med sina ryska illusionstrick på sociala medier. Svenskar är mer pålästa och inte lika lättlurade som vissa lågutbildade amerikaner.

63% say they sympathize more with Ukraine and just 3% with Russia. 23% sympathize with neither side, and 11% aren't sure.

https://today.yougov.com/politics/articles/50379-more-americans-think-ukraine-winning-russia-war
Det finns en annan anledning till det lägre amerikanska stödet för Ukraina, utöver rysk påverkan: Ukraina ligger väldigt långt bort från USA och är en diffus plats som i mångas ögon tidigare varit en del av Ryssland. Många amerikaner har inte någon som helst koll på Europas länder, annat än möjligen England och Frankrike. Vissa tror att Europa är ett land. Om inte Ukraina är del av Europa, vad är det då? Utbrytarrepublik från Ryssland? Ukraina är för dem ett töcken.

Amerikanernas uppfattning av Europa kan jämföras med svenskars förståelse för konflikten i Sudan/Sydsudan där det inte är lätt att hänga med i alla svängningar; vem är god och vem är ond där? Det är ändå imponerande att Ukraina har ett så brett stöd i USA trots allt detta och trots de massiva påverkansoperationer som Ryssland bedriver.
Citera
2024-08-27, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, så beter sig tyvärr de flesta aktörer om de får chansen.

Det är därför jag är intresserad av att tolka nyheter så det framgår att fred är bättre än krig, om sådan tolkning är trovärdig och inte direkt felaktig.

I det här fallet är det ganska självklart att det är en våldsspiral. Ryssland invaderar ukraina, som gör att ukraina invaderar ryssland, som gör att ryssland skickar fler och fler robotar, osv.

Att du spammar om att jag försvarar Rysslands agerande utan att jag gör det förtjänar också allt förakt.

Nej. "de flesta aktörer" beter sig inte så. Ryssland begår krigsbrott och civiliserade länder gör det inte. Konstigare än så är det inte.

Och ditt påstående att du inte försvarar Rysslands agerande är det nog bara du och din sort som tror på.
Citera
2024-08-27, 11:39
Medlem
rex144s avatar
Ukrainsk drönare sköt ned en rysk attackhelikopter

https://x.com/Osinttechnical/status/1827858195638841388/photo/1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem