Citat:
Ursprungligen postat av
hektorstyle
Det som behöver gå snart i Ukraina är att västvärlden borde dubblera det militära stödet till den ukrainska militären och tillåta dem att slå djupt in i ryssland.
Putin håller typ i ett finger med Kina, Kina kommer i slutändan följa väst med sanktioner där det svider. Den ryska ledningen har i realiteten Nord-korea och Iran att luta sig mot för att få hjälp med drönare och artilleri-granater. Och Belarus, de får fram jättemycket potatis per år. Så jag vet inte om ryska allierade är så mycket att hänga i granen. De kanske tror det räcker. Tyskland hade inte så jävla många allierade under världskrigen, fan va dåliga de var på diplomati. Ser lite samma mönster här. Det finns CSTO och BRICS. Jag såg ingen från CSTO ingripa när den ukrainska militären gick in i Kursk. Och jag såg Zelenskyj krama om Modi gott.
Jag håller med om att väst borde öka tempot. Ryssarna är på väg ner, det är bara en tidsfråga.
Sedan när det gäller allierade, även de som anses vara Rysslands vänner är väldigt avvaktande. Ingen vill satsa allt på en förlorare. Vi ser också att Nordkorea/Iran skickar vad de har i militär utrustning, men tar också betalt för det till skillnad från väst som ger bort sitt material.
När det gäller Kina/Indien så köper de råvaror billigare. Krass ekonomiskt en fördel för Kina/Indien där Ryssland är ren råvaruproducent, man ser inte att de investerar i Ryssland. Kina verkar också vara på väg bort från sitt oljeberoende och på långt sikt lär inte Ryssland kunna sälja mer och mer olja utan snarare mindre och mindre.
Både Indien och Kina visar mer intresse för att hitta en fredlig lösning än att på något sätt bidra till kriget. Det är ett gott tecken även om fredliga lösningar är lite utopi.
Ryssland har få vänner, de flesta vännerna verkar dock vara mer beroende och behöva Ryssland mer än att de kan hjälpa Ryssland. Några förvånar mig lite hur passiva de är. En del afrikanska länder hade jag trott skulle vara glada få skicka en del av sin överbefolkning till att bli kanonmat.