2024-08-26, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roob07
Samma här. Sjukt irriterande.
Varje kväll från ca 19:30 börjar det buffra.
Vpn gör det något bättre men löser inte problemet 100%.
Samma problem med båda de 2 stora leverantörerna så det måste bara Bahnhof som är problemet.

Det är väl bara köra en BBkoll samt speedtest i den klient du använder.
Jag har Bahnhof och det är då ingen strypning.
Det har ju varit snack om att det ev kan bero på vilket stadsnät man är uppkopplad mot.
När jag körde via BB2 var det helt hopplöst men nu via Bahnof så smider det på betydligt bättre.
Som jag tipsade om i en tidigare tråd, så slutade det nästan buffra helt när jag körde boxen via LAN men slog på Wifit också, detta på Formulerbox.
Citera
2024-08-26, 23:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Om det är Bahnhof som erbjuder en vpn, då har dom ju full insyn i vad du gör på nätet, det är ju deras ipnr som du använder vid surf och stream.
Nej det har dem inte. Bredbandsleverantörerna är endast återförsäljare de har inte tillgång eller åtkomst till Integritys servrar som är ett helt annat företag. Så finns ingenting att förlora i det.

Du kan köpa Integrity från jättemånga bredbandsleveratörer. Du är lika "säker" på så sätt som om du köpte något annat, eller i vissa fall ännu mer säker eftersom du aldrig vet vilka som står bakom vissa VPN tjänster så de kan lika gärna ljuga om "strict no-logs policy" och sälja din metadata till tredje hand som vissa misstänks ha gjort..
Senast redigerad av dvx1234 2024-08-27 kl. 00:04.
Citera
2024-08-26, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Det har ju varit snack om att det ev kan bero på vilket stadsnät man är uppkopplad mot.
När jag körde via BB2 var det helt hopplöst men nu via Bahnof så smider det på betydligt bättre.
Som jag tipsade om i en tidigare tråd, så slutade det nästan buffra helt när jag körde boxen via LAN men slog på Wifit också, detta på Formulerbox.
Speedtest kollar inte samma sak. Men ja, det skiljer sig garanterat mellan olika stadsnät. Det är dock klart att vissa har problem med Bahnhof det har man kunnat utesluta då det finns trådar om det så långt bak som 2016, inte bara här utan på andra forum med där problemet plötsligt löste sig genom att byta bredbandstjänst. Och för vissa som fortfarande var kvar hos Bahnhof så har VPN hjälpt.

Men det är inget universellt problem eftersom det finns många som klarar av iptv hos bahnhof ändå, som du exempelvis. Så det är garanterat ett selektivt problem beroende på stadsnät som har att göra med vissa inställningar/konfigurationer.
Senast redigerad av dvx1234 2024-08-27 kl. 00:13.
Citera
2024-08-27, 01:44
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvx1234
Speedtest kollar inte samma sak. Men ja, det skiljer sig garanterat mellan olika stadsnät. Det är dock klart att vissa har problem med Bahnhof det har man kunnat utesluta då det finns trådar om det så långt bak som 2016, inte bara här utan på andra forum med där problemet plötsligt löste sig genom att byta bredbandstjänst. Och för vissa som fortfarande var kvar hos Bahnhof så har VPN hjälpt.

Men det är inget universellt problem eftersom det finns många som klarar av iptv hos bahnhof ändå, som du exempelvis. Så det är garanterat ett selektivt problem beroende på stadsnät som har att göra med vissa inställningar/konfigurationer.
Det skulle vara mer intressant att få reda på vad för router folk har som upplever problem. Många som skaffar bredband skaffar ju även router via ISP. Kanske är det så att ”alla” Banhofkunder använder samma router som har nån fiffig inställning som man kan ändra i?
Citera
2024-08-27, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Det skulle vara mer intressant att få reda på vad för router folk har som upplever problem. Många som skaffar bredband skaffar ju även router via ISP. Kanske är det så att ”alla” Banhofkunder använder samma router som har nån fiffig inställning som man kan ändra i?
Tveksam till det, om routern var den gemensamme nämnaren så hade det nog uteslutits sen tidigare då hårdvara/specs brukar komma på tal vid ett eller annat tillfälle. Sen är det väldigt få som köper router i samma veva, majoriteten har ju sin gamla router så länge den fungerar. Vet personligen en som säger sig fått mindre buffring med VPN och den kör på samma router som mig själv, AX4200.

Men klart det går alltid att grotta ned sig mera ifall man hade mer data att utgå ifrån :-)
Citera
2024-08-27, 02:45
Medlem
EXTREMFETMAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dvx1234
Tveksam till det, om routern var den gemensamme nämnaren så hade det nog uteslutits sen tidigare då hårdvara/specs brukar komma på tal vid ett eller annat tillfälle. Sen är det väldigt få som köper router i samma veva, majoriteten har ju sin gamla router så länge den fungerar. Vet personligen en som säger sig fått mindre buffring med VPN och den kör på samma router som mig själv, AX4200.

Men klart det går alltid att grotta ned sig mera ifall man hade mer data att utgå ifrån :-)
Ska inte fastna i det alltför länge men med VPN kringgår man ju en del grejer som annars är upp till routern. Till exempel portforwarding via VPN behöver man inte mecka i routern för att få igång.
Citera
2024-08-27, 08:08
Medlem
zlikyrs avatar
N1 varit nere ett par gånger nu under morgonen. Blir sämre och sämre. Fyran tycker jag alltid buffrar.
Citera
2024-08-27, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Jag har självklart kört speedtest massor av gånger och inga problem alls. Men en intressant tanke att det kan vara stadsnätet som påverkar. Har inte tänkt på det...
Vore intressant att försöka hitta den gemensamma nämnaren här.
Jag har Bahnhof 250mbit genom Open Universe. Android tv med tivimate. Trådat eller wifi gör ingen skillnad men kör med kabel.
Citera
2024-08-27, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EXTREMFETMA
Ska inte fastna i det alltför länge men med VPN kringgår man ju en del grejer som annars är upp till routern. Till exempel portforwarding via VPN behöver man inte mecka i routern för att få igång.
Jag använder ett UBIQUITI AMPLIFI HD – TRÅDLÖST MESH-NÄTVERKSPAKET och har som sagt bahnoff, med mina begränsade kunskaper ska det ändå vara en bra router? Beställt VPN nu och ska försöka installera det på routern för att se om det hjälper, gott att höra att det funkat för dina bekanta
Citera
2024-08-27, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zlikyr
N1 varit nere ett par gånger nu under morgonen. Blir sämre och sämre. Fyran tycker jag alltid buffrar.
Sämsta skiten , beställer aldrig nåt mer från dom.
Tog ett 10 dagars för en hundring , fick inloggningsuppgifterna i mallen.
Knappade in det i tivimate , får fram spel listan och allt men den blå ringen bara snurrar vad jag än väljer för kanal , film , serie.
Kontaktade dom och fick en ny portaladress som inte heller funkar , kör xtremecodes.
Mailade dom om fortsatta problem och då börjar dom skylla på att felet är hos mej , vilket skitsnack.
Har nämligen 2 andra bolag som funkar hur bra som helst i xtremecodes och i tivimate I min google TV.
Citera
2024-08-27, 13:44
Medlem
ercys avatar
Har tänkt köpa en box och väljer nu mellan TVIP v.605 och Fornuler Z11. Eftersom mycket av det jag är intresserad av att se går på knepiga tider kommer jag att behöva spela in program. Vilken är bäst att använda för inspelning och fungerar det att använda ett vanligt USB-minne eller måste man ha något annat mer kraftfullt?
Citera
2024-08-27, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ercy
Har tänkt köpa en box och väljer nu mellan TVIP v.605 och Fornuler Z11. Eftersom mycket av det jag är intresserad av att se går på knepiga tider kommer jag att behöva spela in program. Vilken är bäst att använda för inspelning och fungerar det att använda ett vanligt USB-minne eller måste man ha något annat mer kraftfullt?
Helt klart formuler Z11 pro max, har även TVIP vilken är mycket sämre, en fördel med formuler är att man kan "bocka av" länder/kanaler man inte vill ha samt går att köra massa appar så man slipper chromecast.
Går även att spela in samt koppla extern disk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in