2024-08-26, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Utveckla vad? Gillar du socker på chips?
Har alltid funnits tillsatser i fabriksproducerad chips. Snälla arab.

Även hemmagjord är dålig.
Citera
2024-08-26, 20:48
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iavqiao3
Har alltid funnits tillsatser i fabriksproducerad chips. Snälla arab.

Även hemmagjord är dålig.

Vadå tillsatser? Vanliga salta chips har inget vassle eller socker.
Citera
2024-08-26, 20:55
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ber sönder en tand på potatischips. Lol. Jag bet sönder en men då var det något jävligt mycket hårdare.
Så du menar att det måste va typ sten man biter i för att det ska vara hårt nog?
Och nu var det ju inte alla chips i påsen som var så hårda utan en viss bit. Kanske nåt som torkat eller satt ihop. Vad vet jag. Hårt var det i alla fall.
Citat:
Varför är du laktosintolerant? Avsaknaden av mjölk har ju fått dina tänder att bli skitsvaga. Gå sönder av chips?

Haha du skojar.
Haha nja det är nog inte avsaknaden av mjölk som gjort att min tand gick sönder.
Och vadå "varför är du laktosintolerant"? Vissa har/får problem med lakos.
När jag var yngre var det inga problem men det kom med åldern. Otur kanske..?
Snarare ”onormalt” att tolerera laktos.
En majoritet av världens befolkning är laktosintolerant. Enligt Internmedicin.se är andelen laktosintoleranta omkring 5 % av människor med förfäder i Sverige, 15 % i Finland, 70 % i Sydeuropa och 90 % inom södra Afrika och Asien.

https://www.celiaki.se/snarare-onormalt-att-tolerera-laktos/
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Okey, tråkigt men funkar det inte med laktos piller?
Ja det är väldigt tråkigt. Det är laktos i en massa produkter man inte trodde. Börja kolla på innehållsförteckningarna så kommer du att bli förvånad.
Gräddpulver, mjölkpulver, div extrakt, mjölksocker osv.
Jag föredrar att strunta i att äta det med laktos istället för att ta piller. Tycker inte att det är värt det.
Citera
2024-08-26, 21:04
Medlem
Damen101s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Ja det är väldigt tråkigt. Det är laktos i en massa produkter man inte trodde. Börja kolla på innehållsförteckningarna så kommer du att bli förvånad.
Gräddpulver, mjölkpulver, div extrakt, mjölksocker osv.
Jag föredrar att strunta i att äta det med laktos istället för att ta piller. Tycker inte att det är värt det.

Men laktos piller är ju inte så allvarligt. Testa någon gång kanske. Smaklökarna kommer dansa.💃
Citera
2024-08-26, 21:19
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damen101
Men laktos piller är ju inte så allvarligt. Testa någon gång kanske. Smaklökarna kommer dansa.💃
Blir smaklökarna känsligare av laktospiller?
Jo jag kan testa någon gång men tycker jag klarar mig bra utan. Man får lära sig ha lite koll på vad man äter bara.
Citat:
Förmodligen pastöriseringen av mjölk som gjort dig laktosintolerant. Är du svensk?

Du behöver stärka dina tänder amigo.
Nu kan ju tänder va fina ändå, dom kan ju liksom få en skada oavsett.
Eller så kan dom va mindre bra av andra orsaker.
I mitt fall är dom kanske lite sämre pga ålder, tidigare Coca Cola beroende och tandläkarskräck.

Ja jag är svensk.
Har fått laktosproblem senaste åren. Som ung var det inga som helst problem.
Åt ost, drack mjölk osv utan problem.

Sen är det ju inte laktosen som ev stärker tänderna utan protein, mineraler, vitaminer, kalcium, fosfor osv. Det finns även i laktosfria mejeriprodukter
Citera
2024-08-26, 21:42
Bannlyst
Citat:
Blir smaklökarna känsligare av laktospiller?
Jo jag kan testa någon gång men tycker jag klarar mig bra utan. Man får lära sig ha lite koll på vad man äter bara.

Nu kan ju tänder va fina ändå, dom kan ju liksom få en skada oavsett.
Eller så kan dom va mindre bra av andra orsaker.
I mitt fall är dom kanske lite sämre pga ålder, tidigare Coca Cola beroende och tandläkarskräck.

Ja jag är svensk.
Har fått laktosproblem senaste åren. Som ung var det inga som helst problem.
Åt ost, drack mjölk osv utan problem.

Sen är det ju inte laktosen som ev stärker tänderna utan protein, mineraler, vitaminer, kalcium, fosfor osv. Det finns även i laktosfria mejeriprodukter
Det är väl aningen mycket kalcium i just mjölkprodukter (ost, mjölk osv). Som stärker tänder och skelett.

Hur fan bet du sönder tanden på en chips? Asså va fan.

Citat:
Ja normalt sett friterar man potatisskivor för att få chips. Ibland i ugn.
Så det är asså processat.
Citera
2024-08-27, 12:23
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Det är väl aningen mycket kalcium i just mjölkprodukter (ost, mjölk osv). Som stärker tänder och skelett.

Hur fan bet du sönder tanden på en chips? Asså va fan.

Så det är asså processat.
Va det inte det jag skrev, att bla kalcium finns i mejeriprodukter, är bra för bla tänderna och finns kvar även i de laktosfria produkterna.

Och som jag också skrev, så kan vissa chipssorter (bla Lantchips) innehålla chips som är hårda. Delar som torkat (?) och/eller "limmatsihop" med varandra vilket kan göra att det finns hårdare delar av chips. Det kan vara som att nästan bita i sten.

Men skit i mig nu. Tråden handlar om något annat
Citera
2024-08-27, 12:26
Bannlyst
Citat:
Va det inte det jag skrev, att bla kalcium finns i mejeriprodukter, är bra för bla tänderna och finns kvar även i de laktosfria produkterna.

Och som jag också skrev, så kan vissa chipssorter (bla Lantchips) innehålla chips som är hårda. Delar som torkat (?) och/eller "limmatsihop" med varandra vilket kan göra att det finns hårdare delar av chips. Det kan vara som att nästan bita i sten.

Jag har ätit massvis med lantchipsar men det har aldrig hänt mig?

Du har inte tittat på dina tänder?
Citera
2024-08-27, 18:17
Bannlyst
Citat:
Utveckla vad? Gillar du socker på chips?
du sa ju att chips är naturligt förekommande?

Citat:

Åt lantchips några dagar sedan, alla tänder i behåll. Jag bokstavligt krossade chipsen.

Hur svaga tänder har du?
Citera
2024-08-27, 18:26
Medlem
R5As avatar
Inget slår Lays av mainstream märken. Men i Sverige ska vi inbilla oss att vi är hjältar när vi köper ”svensk potatis”.
Citera
2024-08-28, 00:43
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
du sa ju att chips är naturligt förekommande?

?

Va? Krökade du eller?
Citera
2024-08-28, 00:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av R5A
Inget slår Lays av mainstream märken. Men i Sverige ska vi inbilla oss att vi är hjältar när vi köper ”svensk potatis”.
Vad menas?

Citat:
Va? Krökade du eller?
Va? Vad fan pratar du om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in