2024-08-26, 16:02
Avslutad
Pappan till en av de gripna i Danmark: ”Mardröm”
2:24 min

Dela
Publicerat idag kl 05.45
Flera av de svenskar som är häktade för gängdåd i Danmark har varit föremål för samhällsinsatser.

Ändå har de till sist rekryterats för uppdrag av kriminella gäng, visar Sveriges Radios granskning.

Said, pappa till en av dem, berättar om när han fick beskedet att sonen är misstänkt för mordförsök i Danmark.

https://sverigesradio.se/artikel/pappan-till-en-av-de-gripna-i-danmark-mardrom--2

https://sverigesradio.se/artikel/svenskar-i-danskt-hakte

Vad anser ni om pappan?
Citera
2024-08-26, 16:15
Medlem
Till att börja med hoppas jag inte folk tänker "Jaha, det funkade inte för dessa ungdomar, alltså bör vi slopa alla samhällsinsatser!" för det vore lite naivt.

När det kommer till pappan så förstår jag att det kan vara extremt svårt. Tänk dig själv att ditt barn åker dit för gängkriminalitet och dåd som är extrema. Inte nog med att du i princip förlorar ditt barn till kriminaliteten men också rent fysiskt inte kommer kunna träffa lika ofta så är samtliga i samhället ute efter att måla dig som problemet eftersom du hade ansvaret för barnet. Finns inte mycket man kan göra annat än att tycka synd om personen. Skulle han dock ha varit usel (slagit, ignorerat, etc.) så försvinner sympatin ganska snabbt.

Vi alla vet att barn (specieltl i tonåren) kan vara extremt anti-allt och för många är det en fas, för vissa kan det vara döden. Som förälder har man inte mycket val än att låta barnen ha lite andrum för annars riskerar man att förlora de pga att man stryper deras frihet till att göra misstag.

Nu vet jag dock inte vilken typ av far han har varit och jag grundar alltid mig i att en förälder älskar sitt barn då de flesta gör det. Så tills det kommer fram bevis för att han faktiskt var en usel far så har jag sympati för honom och hans familj.
Citera
2024-08-26, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
ömkar inte ett skit för dessa avarter , kasta ut skiten så slipper vi eländet.

Kul för dig. Varför citerar du mig? Vill du hata folk utan någon grundlig anledning så gör det utan att citera. Du tillför ingenting till konversationen.
Citera
2024-08-26, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Till att börja med hoppas jag inte folk tänker "Jaha, det funkade inte för dessa ungdomar, alltså bör vi slopa alla samhällsinsatser!" för det vore lite naivt.

När det kommer till pappan så förstår jag att det kan vara extremt svårt. Tänk dig själv att ditt barn åker dit för gängkriminalitet och dåd som är extrema. Inte nog med att du i princip förlorar ditt barn till kriminaliteten men också rent fysiskt inte kommer kunna träffa lika ofta så är samtliga i samhället ute efter att måla dig som problemet eftersom du hade ansvaret för barnet. Finns inte mycket man kan göra annat än att tycka synd om personen. Skulle han dock ha varit usel (slagit, ignorerat, etc.) så försvinner sympatin ganska snabbt.

Vi alla vet att barn (specieltl i tonåren) kan vara extremt anti-allt och för många är det en fas, för vissa kan det vara döden. Som förälder har man inte mycket val än att låta barnen ha lite andrum för annars riskerar man att förlora de pga att man stryper deras frihet till att göra misstag.

Nu vet jag dock inte vilken typ av far han har varit och jag grundar alltid mig i att en förälder älskar sitt barn då de flesta gör det. Så tills det kommer fram bevis för att han faktiskt var en usel far så har jag sympati för honom och hans familj.
Håller helt med dig. Alla som har barn i tonåren vet att det kan vara ett rent h-vete att styra dem. Det är en riktig balansgång att hålla koll utan att stalka, att ge dem gränser utan att begränsa och att faktiskt ge dem lagom stort utrymme att göra sina egna misstag. Sen ska vi inte glömma att OM dem väl trillar in i fel umgänge (gäng) så är det miljarder regler som gäller och riktikt snårigt att komma därifrån!!

Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
ömkar inte ett skit för dessa avarter , kasta ut skiten så slipper vi eländet.
Empati är inte din starka gren va!
Citera
2024-08-26, 17:10
Medlem
Kundalinis avatar
Problemet är väl kanske att de sociala insatserna inte fungerar. I så fall är det förstås bara slöseri med tid och pengar.

Jag känner stor sympati för pappan, liksom för alla föräldrar som försökt men inte klarat av att freda sina barn från kriminella grupperingar.

Att med tvång institutionalisera barn och ungdomar på glid under längre perioder är ett måste.

Radikalt hårdare straff för straffmyndiga är ett måste.

Med det sagt så tror jag inte vi löser det, utan det lär bli etter värre. Tyvärr.
Citera
2024-08-26, 17:35
Medlem
FreeFromOpressions avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Amorita666
Håller helt med dig. Alla som har barn i tonåren vet att det kan vara ett rent h-vete att styra dem. Det är en riktig balansgång att hålla koll utan att stalka, att ge dem gränser utan att begränsa och att faktiskt ge dem lagom stort utrymme att göra sina egna misstag. Sen ska vi inte glömma att OM dem väl trillar in i fel umgänge (gäng) så är det miljarder regler som gäller och riktikt snårigt att komma därifrån!!

Empati är inte din starka gren va!
Pappan är värdelös, ingen vettig förälder uppfostrar sitt barn så det blir en mördare, nu låtsas det djävla aset som om han är oskyldig och inte visste om något. Dessa tonåringar som begått mord eller mordförsök skall straffas med livstid utan några som helst förmåner. Det är inte snatteri utan värsta tänkbara brott dräggen har begått, mord eller mordförsök och då skall dom ha livstid utan möjlighet att bli fria.

"Stackars" dräggen ville leva lyxliv och utföra mord för att leva som Tony Montana. Livstid för kräken är enda lösningen. Är dom gamla nog att utföra mordförsök och mord så skall dom dömas till strängaste straffen och även för mordförsök skall det vara livstid.
Citera
2024-08-26, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression
Pappan är värdelös, ingen vettig förälder uppfostrar sitt barn så det blir en mördare, nu låtsas det djävla aset som om han är oskyldig och inte visste om något. Dessa tonåringar som begått mord eller mordförsök skall straffas med livstid utan några som helst förmåner. Det är inte snatteri utan värsta tänkbara brott dräggen har begått, mord eller mordförsök och då skall dom ha livstid utan möjlighet att bli fria.

"Stackars" dräggen ville leva lyxliv och utföra mord för att leva som Tony Montana. Livstid för kräken är enda lösningen. Är dom gamla nog att utföra mordförsök och mord så skall dom dömas till strängaste straffen och även för mordförsök skall det vara livstid.
plus all jävla narkotika o bedrägerier , stölder dom håller på med .
Citera
2024-08-26, 18:18
Medlem
Bartman777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sagutyren
Pappan till en av de gripna i Danmark: ”Mardröm”
2:24 min

Dela
Publicerat idag kl 05.45
Flera av de svenskar som är häktade för gängdåd i Danmark har varit föremål för samhällsinsatser.

Ändå har de till sist rekryterats för uppdrag av kriminella gäng, visar Sveriges Radios granskning.

Said, pappa till en av dem, berättar om när han fick beskedet att sonen är misstänkt för mordförsök i Danmark.

https://sverigesradio.se/artikel/pappan-till-en-av-de-gripna-i-danmark-mardrom--2

https://sverigesradio.se/artikel/svenskar-i-danskt-hakte

Vad anser ni om pappan?
Svenskar? Said?
Jo eller hur
Citera
2024-08-26, 18:53
Medlem
feemaxxxs avatar
Det bör införas föräldraansvar för föräldrarna till minderåriga kriminella.

Steg 1: Föräldrarna måste omedelbart anmäla till sociala myndigheter/polis om de misstänker att deras barn är gängkriminella. Det skall kunna göras anonymt.

Steg 2: Om det konstaterat att barnet är, eller umgås med gängkriminella ska samtal föras med barn och föräldrar.

Steg 3: Om det inte får in barnet på rätt bana inom sex månader, ska familjen få hjälp att flytta till deras ursprungsland. Om en av föräldrarna har ett jobb, kan denne stanna och jobba för att hjälpa familjen ekonomiskt i ursprungslandet. Annars, under ett år kommer de att få ekonomisk hjälp av Sverige.

Om Steg 1, Steg 2 eller Steg 3 hoppas över ska familjen genast deporteras till hemlandet utan något som helst stöd. Detta ska göras rigoröst och snabbt utan möjlighet att överklaga.

Hårda och kanske orättvisa bud, men jag tror faktiskt att det inte finns så många andra sätt.
Citera
2024-08-26, 21:34
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:

Mycket troligt har han låtit sin telning springa lös ute nätterna igenom, inte ifrågasatt var pengar och dyra kläder/prylar kommer ifrån, allt medan han låst in sin dotter, sytt ihop fittan, och trätt en säck över hennes huvud med hål för ansiktet.

Det är en kulturell grej, när jag växte upp fanns det inga som "pappan" och hans gelikar i landet. Det fanns inte 15åringar som sprang runt och sköt med automatvapen eller sprängde hus, det är en kulturell grej kommen ur det mångkulturella samhället vi har importerat.
Citera
2024-08-26, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreeFromOpression

Ditt hat verkar ha gjort dig lite blind. Det handlar inte om de små idioterna som begick brotten nu utan deras föräldrar, i synnerhet hans pappa. Jag tror att du inte riktigt tänker helt klart pga all ilska du har i kroppen. Tänk efter lite innan du skriver.
Citera
2024-08-26, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Mycket troligt har han låtit sin telning springa lös ute nätterna igenom, inte ifrågasatt var pengar och dyra kläder/prylar kommer ifrån, allt medan han låst in sin dotter, sytt ihop fittan, och trätt en säck över hennes huvud med hål för ansiktet.

Det är en kulturell grej, när jag växte upp fanns det inga som "pappan" och hans gelikar i landet. Det fanns inte 15åringar som sprang runt och sköt med automatvapen eller sprängde hus, det är en kulturell grej kommen ur det mångkulturella samhället vi har importerat.

Du tror att dessa personer är ok med att deras barn "skjuter med automatvapen"? Har du blivit tappad som barn? Hur mycket makt har en pappa egentligen över sitt barn tror du? Speciellt i ett land som Sverige där du inte får slå barn, du får inte straffa de genom att låsa in de eftersom det är "barnmisshandel" etc. I ett land där barn har extremt många rättigheter och skydd 8som sig bör) finns det inget man kan göra när de är ute och gör vad de nu gör. Hamnar ett barn i fel umgänge är det ganska kört. Inget som någon förälder vill sitt barn. Om du tror att de vill ha barn som mördar är du bara förblindad av en massa propaganda. Det här är inte gangsterfilmer från Hollywood. Pappor vill inte ha "hårda män" till söner som mördar folk. Iaf inte majoriteten. Finns säkert enstaka idioter som i alla fall.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in