Citat:
Ursprungligen postat av
111-111
Ja det är väldigt obehagligt. Trådarna blir väldigt obehagliga stundvis och då måste jag lämna ett tag.
Om vi tar detta som sker med öppen ridå så har jag ändrat mig några gånger och jag förstår faktiskt inte vad som händer. Det är intressant ur ett perspektiv för det visar upp flera personligheter men jag får inte kläm på vad som är sant och vad som är desinformation. Vad är syftet?
Varför är det så viktigt att ta ställning för eller emot?
Vad händer med barnet rent utvecklingsmässigt in i dess framtid?
Det har ju kommit nya uppgifter igen som är allvarligt i hela detta som vi tar del av. Jag vet inte om allt är sant men det verkar ju så och det innebär att jag återigen att jag får omvärdera min ståndpunkt.
Enligt några i detta verkar ändrade åsikter vara något som blir provocerande för just den.
Ja det ser ut som att den användaren har gått tillbaka till tonåren och anammat det sättet att skriva 😄
Jag hoppas att de släpper dokumentären snart för den ska bli intressant att få ta del av.
Jag tackar dig för kloka inlägg för det behövs som motpol till mängder av tjatter, vilket jag stundvis själv har bidragit till ☺️
Jag tror det är bra att man kan ändra sin åsikt och jag hoppas fler inser att det inte är något fel med det utan tvärtom, en riktigt bra egenskap.
En läkare eller forskare tex måste ju jobba med dilemmat att tro på sin övertygelse ända tills den motbevisas och måste då ändra på allt hen lärt sig.
Ett exempel är en läkare som vittnade mot en hel del pappor i rättegångar gällande skakvåld. Han var säker på att skadorna som uppvisades endast uppkom genom skakvåld men senare visade det sig att de kunde uppkomma genom ex en förlossning. Läkaren vittnade sedan i ännu en rättegång och sa att han ändrat sig, de nya bevisen kan inte styrka att de uppkommer enbart genom skakvåld och han just det att man måste ändra sig ofta i sin yrkesroll. Tänk om vi hade haft läkare som fortfarande trodde på åderlåtning eller att man skulle låsa in människor som en passade in i vårt samhälle.
Angående vad som nyligen kommit fram så har jag nog tyvärr dålig koll? Jag verkar missat det.
Barnen i allt detta kan ju påverkas på olika sätt. Det handlar ju om mer än bara miljön hemma. Både förskola, skola och vänner spelar in i miljöfrågan samt personligheten.
Vi måste också tänka på att vissa saker som folk verkar tycka är fel handlar om att vi är så präglade av vår egen kultur att vi tycker andras sätt är fel. Många kulturer reser runt, har inget fast boende och de barnen mår inte sämre än våra barn. Många saknar rutiner kulturellt och barnen har varken sovtider eller en dag att duscha på. Dom barnen verkar enligt studier dessutom må bättre än våra västerländska barn. De barnen som lever nära sina föräldrar och syskon och som kanske växer upp utan en egen säng blir tryggare än barn som sover i eget rum från spädbarnsåldern. Vi måste lära oss att bara för att vi är ”hjärntvättade” med vår kultur betyder det inte att den är de enda rätta.
Förskolan har knappt funnits i människans historia utan biologiskt ska vi vara med våra barn i väldigt många år. Barnen mår bättre av att vara med sina föräldrar och nära anhöriga än att vara på förskola oftast men med de sagt säger jag inte att jag är emot förskolan. Jag menar mest att bara för att vi byggt upp ett samhälle för 100 år sen med folkhemmet och i princip gjort hela svenska folket till ensamma psykiskt sjuka människor för att vi klipper banden till barnen och lämnar bort dom till främlingar tidigt. Sen blir vi lämnade av barnen till främlingar när vi blir gamla. Traditioner med stora familjer som tar hand om varandra finns inte och det skyddsnätet ska nu vara staten. Det är normaliserat och vi ser inget fel men många från andra kulturer tycker vi är helt sjuka som gör så.
Jag tror inte det går att bevisa eller motbevisa Joakims upplevelser men vi måste ha i beaktning att hans anhöriga kan ha en annan upplevelse. Och ingen behöver ljuga för det. Hans upplevelser måste fortfarande bearbetas oavsett.
Sen måste jag vara ärlig och säga att rent visuellt ser chrippas barn (av de lilla jag sett) ut att må bättre än Joakims barn och psykisk ohälsa ärvs ju. Ett barn som bor med en psykiskt sjuk förälder kan ibland jämföras med att bo med en narkoman eller alkoholist.
Jag tror att barnen blir förvirrade av att Joakim är glad och sprallig framför kameran och sen mår dåligt utan den. Men! Detta är min personliga fördom och inget jag vet vill jag påpeka!
Men jag är intresserad av vad det är för nytt som framkommit? 😊
Tack själv och jag hoppas vi kan göra att klimatet i tråden blir lite mer vuxen 😀