2024-08-26, 01:03
Medlem
Dopys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mutemute123
Hon har iaf skadat honom genom att ställa till saker när Jocke ska få träffa sin pappa, resa med familjehemmet, alla syskonen fick datorer men han fick ingenting, mamman hotade med att ta livet av sig, och en massa mer, för mig är det psykisk misshandel.
Att dem andra barnen fick dator och inte Jocke, och att hon hotat med att ta livet av sig, står inte i soc papprena.
Men jag har redan sagt flera gånger att jag tror inte hon vinner priset som årets mamma direkt. Jocke var ett svårt barn, hon klarade inte av ett svårt barn.

Jag tycker dock det är bra att hon lämnade bort Jocke eftersom hon uppenbarligen inte klarade av honom, och familjehemmet klarade ju av honom jätte bra. Jag tror det hade gjort mer skada om Jocke vuxit upp med sin mamma som inte klarade av honom, jag tror Jocke hade jätte tur att han hamnade i ett sånt bra familjehem.

Synd bara att han pratade så illa om fosterhemmet fram tills han var nästan 40 år gammal, måste varit jobbigt för fosterhemmet att höra anklagelserna.
Citera
2024-08-26, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herrdadel
Jag vill inte trampa din professionella erfarenhet på tårna nu men jag arbetar ändå inom barnpsykiatrin och vad jag fått lära mig är att detta med ”bortträngda minnen” inte existerar och är inget man diskuterar idag. Ett traumatiskt minne sätter sig oftast mycket hårdare och är svårare att glömma eller tränga bort.

Att man förnekar att det hänt är en annan sak, men minnet finns där ändå då.

Och enligt forskare så är det så att om man nu lyckats tränga bort ett minne så är det borta och du kommer inte påverkas i ditt liv av detta.
Det som däremot kan ge minnesluckor som kan trängas bort under trauma är droger och alkohol. Det är de vanligaste vid minnesbortfall. Men vid traumatiska minnen när man inte är påverkad av någon substans så är minnet ofta mycket starkare och mer detaljerat. Förutsatt att personen är frisk och ej psykiskt instabil givetvis.

Det är inte en utbildning jag har utan den erfarenheten jag har fått till mig på olika sätt med olika människor.

Tex så har jag en kvinnlig vän som i alla år var överviktig och drabbades av panikångest. Hon gick till slut till en psykolog. Lång historia men kort så visades sig att hon varit utsatt för övergrepp och övervikten berodde på att hon hade den som mental sköld sa psykologen. Panikångest kom från samma källa.
Hon hade ingen aning om att övergrepp hade skett från sin styvfar. När det väl kom upp till ytan och andra bekräftade det så hade hon något att börja arbeta med och mår i dag jättebra.
Jag har ett par exempel till men med annan källa dock med trauma med sig.

Jag ber så klart Dopy om ursäkt för just den delen.

Men bra att du kom in här.

Hur ser du på Jockes bakgrund?
Är den påhittad för att vara elak mot sin mamma?
Kan alla dokument vara ett påhitt?
Det har talats om att han skulle skrivit dessa själv.
Citera
2024-08-26, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Att dem andra barnen fick dator och inte Jocke, och att hon hotat med att ta livet av sig, står inte i soc papprena.
Men jag har redan sagt flera gånger att jag tror inte hon vinner priset som årets mamma direkt. Jocke var ett svårt barn, hon klarade inte av ett svårt barn.

Jag tycker dock det är bra att hon lämnade bort Jocke eftersom hon uppenbarligen inte klarade av honom, och familjehemmet klarade ju av honom jätte bra. Jag tror det hade gjort mer skada om Jocke vuxit upp med sin mamma som inte klarade av honom, jag tror Jocke hade jätte tur att han hamnade i ett sånt bra familjehem.

Synd bara att han pratade så illa om fosterhemmet fram tills han var nästan 40 år gammal, måste varit jobbigt för fosterhemmet att höra anklagelserna.

Det var säkert tungt för fosterhemmet men det verkar dom rätt ut för många år sedan och nu har dom en fin relation.
Tror också dom förstod att Jocke inte mådde bra med tanke på vad han varit med om under uppväxten.
Citera
2024-08-26, 11:09
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Och hur vet man att fosterfamiljer över lag lägger pengarna på barnet?
Nu verkar ju jockes fosterfamilj kämpat järnet för att han skulle må bra.

Jag lyssnar inte enbart på Jocke utan även det som framkommer från soc, bup, psykologer, fosterfamilj, släkt, familjer som bodde i området.
Mycket omfattande lögner från mamman, kommer säkerligen komma fram.

Ännu värre om man köper saker till sina egna barn med bonusbarnet får inget, kräks på såna människor, snacka om att frysa ut de barnet.
Nej, du lyssnar enbart på Jocke och hans version.

Det är ju upp till Socialtjänsten att utöva kontroll över fosterhemsfamiljen.
Är det så att de har brustit så är ju det inte mammans fel.

I det här fallet så har väl inte bonusbarnet varit utan - utan fått sina behov tillgodosedda från andra håll.
Bonusbarnet har inte heller bott i familjen.
Att överkompensera på bekostnad av de andra/egna barnen är knappast en okej strategi.

Så om J nu var förnekad det materiella så bör man väl i första hand undersöka bristerna från fosterhemmets sida. De har ju tilldelade pengar för att tillgodose behoven för de barn de har under sin vård. Utöver det har de också ett eget arvode - så de behöver inte ta av fosterbarnens potter för egen del.
Citera
2024-08-26, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du lyssnar enbart på Jocke och hans version.

Det är ju upp till Socialtjänsten att utöva kontroll över fosterhemsfamiljen.
Är det så att de har brustit så är ju det inte mammans fel.

I det här fallet så har väl inte bonusbarnet varit utan - utan fått sina behov tillgodosedda från andra håll.
Bonusbarnet har inte heller bott i familjen.
Att överkompensera på bekostnad av de andra/egna barnen är knappast en okej strategi.

Så om J nu var förnekad det materiella så bör man väl i första hand undersöka bristerna från fosterhemmets sida. De har ju tilldelade pengar för att tillgodose behoven för de barn de har under sin vård. Utöver det har de också ett eget arvode - så de behöver inte ta av fosterbarnens potter för egen del.

Men va jag vet så erkänner ju soc att dom har brustit i hur dom agerade just med jockes fall, det kommer ju komma i dokumentären.

Och hur kan du veta att jag endast lyssnar på Jocke? Alltså du vet att det finns fler människor som reagerade på detta när Jocke var barn?
Till och med Jacke har fått en annan bild när han ser helheten och säger själv att Jocke måste haft ett helvete.

Att du som vuxen inte kan se ett barn i detta säger mer om dig än någon annan här inne.
Citera
2024-08-26, 11:35
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Men va jag vet så erkänner ju soc att dom har brustit i hur dom agerade just med jockes fall, det kommer ju komma i dokumentären.

Och hur kan du veta att jag endast lyssnar på Jocke? Alltså du vet att det finns fler människor som reagerade på detta när Jocke var barn?
Till och med Jacke har fått en annan bild när han ser helheten och säger själv att Jocke måste haft ett helvete.

Att du som vuxen inte kan se ett barn i detta säger mer om dig än någon annan här inne.
När han matats med Jockes perspektiv - och dessutom efter att hans sambos mamma blivit uthängd och förnedrad.

Det var inte hans version tidigare.
Citera
2024-08-26, 11:45
Medlem
Citat:
När han matats med Jockes perspektiv - och dessutom efter att hans sambos mamma blivit uthängd och förnedrad.

Det var inte hans version tidigare.

Vänta nu här, så du påstår alltså att Jocke är den som matar denna info till både Jacke & Sofia?
Du dumförklarar verkligen båda två nu, du ser väl att dom umgås ganska flitigt och gör en hel del tillsammans, tror du Sofia skulle vilja det om hon känner att hennes mamma blev så uthängd & kränkt eller kan det vara så att det blev en stor grej som sen inte var så farlig men tanke på mammans mående.

Hahaha du är för rolig
Citera
2024-08-26, 11:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vänta nu här, så du påstår alltså att Jocke är den som matar denna info till både Jacke & Sofia?
Du dumförklarar verkligen båda två nu, du ser väl att dom umgås ganska flitigt och gör en hel del tillsammans, tror du Sofia skulle vilja det om hon känner att hennes mamma blev så uthängd & kränkt eller kan det vara så att det blev en stor grej som sen inte var så farlig men tanke på mammans mående.

Hahaha du är för rolig
Ja, har han ändrat sig så är det inte samma version som haft tidigare - och det är helt klart inte hans mamma eller pappa som förändrat den.
Citera
2024-08-26, 12:34
Medlem
Citat:
Vilken himla tur att hon var snäll och ordnade fosterhem åt honom då.
hon lät ju nt han stanna där o gjorde allt för han skulle bort, o nt träffa farsan heller?
Citera
2024-08-26, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopy
Jocke läser upp 1-2 meningar från sina soc papper, han berättar sen en 5-10 minuters historia. Det är historien folk brukar reagera på, inte det som står i soc pappret.
Soc pappret nämner ingenting om att Jocke tvingades se skräckfilmer som barn, att mamman tvingade Jocke att skada sig så det kom blod, osv, det är Jockes berättelser, inte ifrån soc pappret.
Den psykiska och fysiska misshandeln Jocke berättar om står inte heller i hans soc papper, det är också ifrån vad Jocke själv berättar.
nivån av foliehatt här e helt annan.
det står om hur morsan nt dyker upp på möten, hur han nt får fira jul hos morsan, nt får träffa farsan, hur hon beskyller fosterfamiljen.
soc och bup själva anser morsan va ett problem. o då e din bedömning att hon e frisk?
lägg av
Citera
2024-08-26, 12:38
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av playlek
hon lät ju nt han stanna där o gjorde allt för han skulle bort, o nt träffa farsan heller?
Säger vem?
Citera
2024-08-26, 12:50
Medlem
Citat:
Säger vem?
enligt papperna som du kmr kontra med att vi nt har läst, men de skulle va sjukaste om han ljög för de papperna går ju att dubbelkolla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in