Citat:
Ursprungligen postat av
Herrdadel
Jag vill inte trampa din professionella erfarenhet på tårna nu men jag arbetar ändå inom barnpsykiatrin och vad jag fått lära mig är att detta med ”bortträngda minnen” inte existerar och är inget man diskuterar idag. Ett traumatiskt minne sätter sig oftast mycket hårdare och är svårare att glömma eller tränga bort.
Att man förnekar att det hänt är en annan sak, men minnet finns där ändå då.
Och enligt forskare så är det så att om man nu lyckats tränga bort ett minne så är det borta och du kommer inte påverkas i ditt liv av detta.
Det som däremot kan ge minnesluckor som kan trängas bort under trauma är droger och alkohol. Det är de vanligaste vid minnesbortfall. Men vid traumatiska minnen när man inte är påverkad av någon substans så är minnet ofta mycket starkare och mer detaljerat. Förutsatt att personen är frisk och ej psykiskt instabil givetvis.
Det är inte en utbildning jag har utan den erfarenheten jag har fått till mig på olika sätt med olika människor.
Tex så har jag en kvinnlig vän som i alla år var överviktig och drabbades av panikångest. Hon gick till slut till en psykolog. Lång historia men kort så visades sig att hon varit utsatt för övergrepp och övervikten berodde på att hon hade den som mental sköld sa psykologen. Panikångest kom från samma källa.
Hon hade ingen aning om att övergrepp hade skett från sin styvfar. När det väl kom upp till ytan och andra bekräftade det så hade hon något att börja arbeta med och mår i dag jättebra.
Jag har ett par exempel till men med annan källa dock med trauma med sig.
Jag ber så klart Dopy om ursäkt för just den delen.
Men bra att du kom in här.
Hur ser du på Jockes bakgrund?
Är den påhittad för att vara elak mot sin mamma?
Kan alla dokument vara ett påhitt?
Det har talats om att han skulle skrivit dessa själv.