Citat:
Ursprungligen postat av
Violent-whispers
Jodå, barnen är 10 och 12 år gamla.
Jag har gått i informationssamtal hos FR så det är klart.
Det är ju precis det du skriver som jag är rädd för. Barnens talan kommer in. Men hur kommer det speglas när de inte varit hos mig på 6 månader? Det är min rädsla…
Lite det jag tog upp med min bror, där hans ex vägra lämna över barnen trots att han vunnit, en ny process tar tid, samt denna process får konsekvenser för barnen, dels barnen hinner rota sig i den nya miljön, skola, kompisar osv. varav ett verkställande inte behöver gå som man tror, den kan lika gärna vändas just för domstol tar hänsyn till barnets bästa, föräldrar som inte kan samarbeta är inte lika viktigt.
Du har då nått den mest kritiska gränsen, 12 år, här tar man barnets talan fullt ut, exakt på dagen barnet fyllde 12 år, det kan du se på många vårdnadstvister, anmäls man in när barnet är 11 år några månader hamnar nästan alltid tingsrättsdatum långt bort, dvs vid barnets 12års gräns.
Du skriver pappan har en ny fru, även detta påverkar barnens val, den nya mamman tar över rollen och uppfyller barnets behov av den andre förälder, hur konstigt det än låter, så stämmer det, barnet känner sig trygg, via tryggheten kommer även alienationen.
Har barnet blivit allierat går detta sällan o vända, samt detta får man inte heller utreda i Sverige, barnet får inte pressas av varken soc eller någon i dessa frågor, däremot vägs barnets talan mycket starkt.
Sedan tar man bedömning syskon, det äldre barnets talan förs över lite på den yngre, spilta dessa barn kan snarare förvärra situation mellan syskonen, varav man lyssnar mest på det äldre barnet när man gör bedömning av barnets talan