2024-08-26, 09:54
Medlem
Roggizfenders avatar
Hej! Jag har en SAAB 9-5, 2009.
Efter ett regnoväder häromdagen märkte jag att torkarna inte går ner hela vägen. Sista biten får man själv trycka ner dom.

Dessutom verkar vänster torkare "hoppat" ur led lite. Jag laddar upp två bilder så ni kan se.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara vad detta kan vara /bero på?

https://delafil.se/01d9ac5e65f12ba8/20240825_095332.jpg
https://delafil.se/db875c543b5c0b35/20240825_095334.jpg
Citera
2024-08-26, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roggizfender
Hej! Jag har en SAAB 9-5, 2009.
Efter ett regnoväder häromdagen märkte jag att torkarna inte går ner hela vägen. Sista biten får man själv trycka ner dom.

Dessutom verkar vänster torkare "hoppat" ur led lite. Jag laddar upp två bilder så ni kan se.

Finns det någon vänlig själ som kan förklara vad detta kan vara /bero på?

https://delafil.se/01d9ac5e65f12ba8/20240825_095332.jpg
https://delafil.se/db875c543b5c0b35/20240825_095334.jpg
På min golf kärvade det i bussningen där armen sitter...ta av armarna å smörj upp.
Citera
2024-08-26, 10:53
Medlem
Roggizfenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
På min golf kärvade det i bussningen där armen sitter...ta av armarna å smörj upp.

Tack för svar! Menar du att jag monterar bort plasten, så jag kan komma åt bättre?
Citera
2024-08-26, 11:01
Medlem
Citat:
Tack för svar! Menar du att jag monterar bort plasten, så jag kan komma åt bättre?
behövs inte egentligen....jag oljade med en liten vattenfärgspensel å satte på torkarna i uppfält läge samt hjälpte dom med handen tills de gick lätt...ingen typ 5-56 utan riktig olja...de kan du ta från oljestickan tex.
Citera
2024-08-26, 11:04
Medlem
Roggizfenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
behövs inte egentligen....jag oljade med en liten vattenfärgspensel å satte på torkarna i uppfält läge samt hjälpte dom med handen tills de gick lätt...ingen typ 5-56 utan riktig olja...de kan du ta från oljestickan tex.

Okej, ska testa det. Såg torkaren/ torkarna ut att vara ur led hos dig också?
Citera
2024-08-26, 11:06
Medlem
Citat:
Okej, ska testa det. Såg torkaren/ torkarna ut att vara ur led hos dig också?
nä de satt bara fast å gick trögt. själva leden brukar va i plast å lätt trycka tillbaka.
Citera
2024-08-26, 11:55
Bannlyst
Det sitter gummibussningar i lederna. När dom fått några år på nacken med vägsalt, sprit m.m. Så brukar gummit ge med sig. Silikon är väl att föredra. Fast bäst är att kolla om det finns nya bussningar att byta till.

Var väldigt försiktig om du skruvar av/på armen. Dom spricker lätt om du drar för hårt på muttern när du sätter på den igen.
Citera
2024-08-26, 12:44
Medlem
GrillTeknikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare
Det sitter gummibussningar i lederna. När dom fått några år på nacken med vägsalt, sprit m.m. Så brukar gummit ge med sig. Silikon är väl att föredra. Fast bäst är att kolla om det finns nya bussningar att byta till.

Var väldigt försiktig om du skruvar av/på armen. Dom spricker lätt om du drar för hårt på muttern när du sätter på den igen.

Jag skulle säga att det är et mirakel om han lyckas få av armen... iaf om det ser ut som på 9-5 årsmodell 1999, mina sitter som fastsvetsade....
Citera
2024-08-26, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GrillTekniker
Jag skulle säga att det är et mirakel om han lyckas få av armen... iaf om det ser ut som på 9-5 årsmodell 1999, mina sitter som fastsvetsade....

Nu har jag inte gjort det på just den bilmodellen, fast på andra bilar. Jag använde mig av en spindelledsavdragare när jag drog loss dom.
Citera
2024-08-26, 12:46
Medlem
Citat:
Finns en liten avdragere just för det....köpte en så å den funkar bra....en billig liten. 55kr.
Senast redigerad av chonard 2024-08-26 kl. 12:49.
Citera
2024-08-26, 12:50
Medlem
Roggizfenders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blompissare

Jag tror inte det är problemet utan misstänker att det beror på torkararmsleden som snart ger upp.

Problemet är att jag inte kan klura ut hur man kan demontera allt.
Citera
2024-08-26, 12:51
Medlem
Roggizfenders avatar
Citat:

Som det framgår i inlägget är bilen en 2009.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in