2024-08-26, 07:30
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Det kan vara så men att i princip slå fast att så är fallet är spekulativt och överdrivet. Anser jag.

Det är fastslaget att det var hans enda försörjning. Förlorar han då istället för att tjäna pengar; och sannolikt också förlorar mycket... Man måste sätta det i sken av att placeringarna var hans enda chans till inkomst och ett liv. Och det gick åt h*lvete då Palmeregeringen ändrade på spelplanen. Det är väl det mest konkreta motiv som finns i denna utredning.
Citera
2024-08-26, 07:33
Medlem
MrInks avatar
Reportage/inslag om Christer Andersson i Morgonstudion idag.

Jag har hört poddar, kollat YT och läst om CA tidigare.
Det jag undrar är OM han nu sålt vapnet till en knarklangare, borde inte vapnet ha dykt upp vid andra tillfällen?
Och det har det inte.

Min slutsats om att CA sålt vapnet till en knarklangare är att det är bullshit. Vapnet ligger i något vatten och rostar sönder.

Har CA skjutit Palme? Ingen aning.
Citera
2024-08-26, 07:35
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig

AE är Alf Enerström.

Där kan jag hålla med om att det finns ett lika starkt motiv, nämligen att någons liv förstörs totalt. AE i fängelse. CA förlorad förmögenhet och förlorad inkomst. Men i fallet AE saknas bevis för att han haft exakt den typen av ammunition. Sen kanske det påstås att han haft dylik puffra men bevis finns ej.

För CA har vi puffran och ammunitionen och bara den kombon är tämligen unik men utöver det har vi även ett starkt motiv.
Senast redigerad av quggel 2024-08-26 kl. 07:40.
Citera
2024-08-26, 07:46
Medlem
"Sylvasst och trovärdigt om mordet på Palme" - Åsa Linderborg
Citat:
För mig var 2022 års största läsupplevelse ”Statsministermordet”, där Hans-Gunnar Axberger sprättade upp världens mest misslyckade mordutredning, utan att själv peka ut en gärningsman.

När Axberger gästade Benjamin Erfors i den utmärkta podden ”Bildningskomplexet” fick han frågan om han ändå inte hade någon kandidat? Nja … hm … så nämner Axberger något motvilligt en man som flugit helt under radarn, som tog sitt liv innan polisen hann avskriva honom.

Snopet nog tog samtalstiden slut just där.

I ett par år har jag gått runt med en frustrerande nyfikenhet – vem är den där mannen? – men efter att ha läst Jon Jordås bok ”Den sista boken om mordet på Olof Palme” vet jag. Jordås kortar hans namn till Christer A. Han har förekommit i kvällspressen, men bara som en ad hoc-person i den allmänna villervallan.

Hela recensionen:
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/bm8lld/den-sista-boken-om-mordet-pa-olof-palme-av-jon-jordas-recension-av-asa-linderborg
https://web.archive.org/web/20240826054230/https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/bm8lld/den-sista-boken-om-mordet-pa-olof-palme-av-jon-jordas-recension-av-asa-linderborg
Citera
2024-08-26, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banal
"Sylvasst och trovärdigt om mordet på Palme" - Åsa Linderborg

Hela recensionen:
https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/bm8lld/den-sista-boken-om-mordet-pa-olof-palme-av-jon-jordas-recension-av-asa-linderborg
https://web.archive.org/web/20240826054230/https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/bm8lld/den-sista-boken-om-mordet-pa-olof-palme-av-jon-jordas-recension-av-asa-linderborg

Bättre recension kan knappast uppnås.
Gratulerar Jon Jordås!
Gärningsmannahypotes CA ligger som den gör.
Han mördade Olof Palme.
Citera
2024-08-26, 10:47
Medlem
Min lilla tanke om att deltagarlista/anmälningslista/full resultatlista Förbundsmästerskap Fältskytte Kungsängen den 8 eller 9 Mars eventuellt kan ge någon indikation..är i process.
Vi får se om jag erhåller något matnyttigt.

Annan aktion också vidtagen just idag.
Denna vill jag inte berätta vidare om.

Återkommer gällande Fältskyttemästerskapet om/när jag erhåller någon info.
Citera
2024-08-26, 10:51
Medlem
MrBarnabys avatar
aktieskatten fällde Sveriges genom tiderna mest hatade (från högersidan) statsminister?

"Regeringen hade nämligen aviserat höjd aktieskatt, vilket fick OMX att rasa 5,3 procent. ”Mäklarna på börsen ursinniga”, de skriker ut sin ilska och så vidare kunde man läsa.".

Kunde något liknande inträffat även vid införandet av till exempel plastpåseskatten eller krävdes det att det föregåtts av intensiva hatkampanjer mot den aktuella personen även i andra sammanhang? Jag har svårt att tänka mig att Ola Ullsten skulle blivit skjuten på grund av "höjd aktieskatt", om skatten höjts under den tid han var statsminister.

Det här är dock lite mer trovärdigt än att CP skjutit OP av misstag. Det var ju en teori som på (nästan) fullt allvar framfördes av någon en gång i tiden. Teorin gick ut på att CP misstagit OP för att vara knarklangaren Sigge Cedergren.
Senast redigerad av MrBarnaby 2024-08-26 kl. 11:50.
Citera
2024-08-26, 11:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Om man ska vara helt korrekt så kan även polisspåret visa upp vapeninnehav, innehav av rätt sorts ammunition och ett konkret motiv.

AE-spåret gränsar väl till att sälla sig in i den skaran också.

En viss framstående journalist i MOP-svängen blev just avmonetäriserad på YouTube, och har setts gå runt med en Magnum-revolver. Mitt i triumfens ögonblick ...

Behöver någon oroa sig?

Skämt åsido. Har man hittat rätt ammunition kopplad till CA? När skedde det? Skärvan efter "TV-skottet" var väl inte av rätt sort?

Fortfarande så har jag svårt att få ihop 30-åringen CA med den "lite äldre" man, som gick efter LOP. Sprang CA framåtlutad och kunde han ta trappen med 2-3 steg i taget, som JA såg att GM gjorde?

Finns det något som tyder på att CA var på Sveavägen?
Citera
2024-08-26, 11:39
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrInk
Reportage/inslag om Christer Andersson i Morgonstudion idag.

Jag har hört poddar, kollat YT och läst om CA tidigare.
Det jag undrar är OM han nu sålt vapnet till en knarklangare, borde inte vapnet ha dykt upp vid andra tillfällen?
Och det har det inte.

Min slutsats om att CA sålt vapnet till en knarklangare är att det är bullshit. Vapnet ligger i något vatten och rostar sönder.

Har CA skjutit Palme? Ingen aning.

Vilket vapen använde han när han tog livet av sig 2008?

(För övrigt är han lite lik skådespelaren Jonas Karlsson på svartvita bilder och utan glasögon, tycker jag.)
Citera
2024-08-26, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
aktieskatten fällde Sveriges genom tiderna mest hatade (från högersidan) statsminister?

"Regeringen hade nämligen aviserat höjd aktieskatt, vilket fick OMX att rasa 5,3 procent. ”Mäklarna på börsen ursinniga”, de skriker ut sin ilska och så vidare kunde man läsa.".

Kunde något liknande inträffat även vid införandet av till exempel plastpåseskatten eller krävdes det att det föregåtts av intensiva hatkampanjer mot den aktuella personen även i andra sammanhang? Jag har svårt att tänka mig att Ola Ullsten skulle blivit skjuten på grund av "höjd aktieskatt", om skatten höjts under den tid han var statsminister.

Det här är dock lite mer trovärdigt än att CP skjutit OP av misstag. Det var ju en teori som på (nästan) fullt allvar framfördes av någon en gång i tiden. Teorin gick ut på att CP misstagit OP för att vara knarklangaren Sigge Cedergren.

Spekulationsmässigt motivbild så tror jag att Palme hade blivit mulad oavsett höjningen sv den s.k valpskatten.
Christers hat emot Palme etablerades långt,långt tidigare..och hat grundar sig aldrig i en enda enskild händelse.
Det är lager på lager på lager av upplevda negativa saker gällande hatobjekt ifråga som över tid utvecklas till hat.
Sedan går det naturligtvis inte att komma ifrån att fördubblingen av omsättningsskatten på aktier knappast lär ha påverkat sådan individs bild i en positiv riktning direkt.Lök på lax.
Tajmingen är dessutom helt oslagbar,det går onekligen inte att komma ifrån.
Svarta Torsdagen den 27 Februari och krisrubriker i tidningarna den 28 Februari 1986.
Citera
2024-08-26, 13:05
Medlem
Vad gjorde CA under de sista åren av sitt liv? Hade han ett företag? Var på Solvalla en hel del?
Citera
2024-08-26, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
En viss framstående journalist i MOP-svängen blev just avmonetäriserad på YouTube, och har setts gå runt med en Magnum-revolver. Mitt i triumfens ögonblick ...

Behöver någon oroa sig?

Skämt åsido. Har man hittat rätt ammunition kopplad till CA? När skedde det? Skärvan efter "TV-skottet" var väl inte av rätt sort?

Fortfarande så har jag svårt att få ihop 30-åringen CA med den "lite äldre" man, som gick efter LOP. Sprang CA framåtlutad och kunde han ta trappen med 2-3 steg i taget, som JA såg att GM gjorde?

Finns det något som tyder på att CA var på Sveavägen?

Christer A gick med lunkande ihopsjunken gång.
Denna kunde säkert uppfattas som gången hos äldre person eftersom sådant associeras med högre ålder.
CA var på sitt 34 levnadsår vid tidpunkt för dådet.

Mårtens fantombild binder CA vid Sveavägen mordkvällen utanför möbelaffärens fönster vid tidpunkt då sällskapet Palme och Klering samtalar efter bions slut.
Till och med du kan inte undgå att se den direkt påtagliga likheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in