Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-08-25, 22:33
Medlem
KillenArCPs avatar
Ibland ska man bara tillaga till sig själv. Vilket kan vara bland det tråkigaste som finns i ens liv. Så här tänkte jag att vi tipsar varandra hur man kan tillaga mat med absolut minsta ansträngning. Här kommer mina tips:
1. Stek fiskpinnar genom att stoppa ner dem i brödrosten
2. Koka potatis genom att linda ett blött hushållspapper runt potatisen och kasta in den på mikron på full effekt i åtta minuter
3. Tillaga bacon genom att lägga ett papper på en tallrik, sedan baconen på och vik resten av hushållspapperet ovanpå. In i micron på full effekt 2-3 minuter.
4. Använd en glasskål, kasta i nudlar. Häll på 3 dl kokhett vatten från vattenkokaren och dina nudlar är färdiga.
5. Stek ägg genom att hälla lite olja på en tallrik, knäck sedan ägget och lägg det på tallriken. Placera en tallrik ovanför och in i micron 3-4 minuter på full effekt. Nu har du ett stekt ägg.
6. Spaghetti går även det i mikron. Kasta in en ugnssäker form med lite spaghetti och täck med vatten. Full effekt i 7 minuter och sen är det klart.
7. Varma mackor gör du busenkelt med ett strykjärn. Gör din varma macka, slå in med aluminiumfolie och stryk på. Klart, snabbt och gott!

Kom med era tips!
Citera
2024-08-25, 22:49
Medlem
KlasLunds avatar
Vad är det för fel på en burk Keso som du spetsar till med några oliver?
Citera
2024-08-25, 22:52
Medlem
Nudlar lägger jag i en plastbytta med vatten, på med kryddorna, in med den i micron 7 min
Är jag hungrig, knäcker jag ett ägg i vattnet innan jag sätter in byttan. Pocherat ägg, kallar jag det.

Jag äter ju från byttan sen, här ska det bli lite disk.
Senast redigerad av level42 2024-08-25 kl. 22:57.
Citera
2024-08-25, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Ibland ska man bara tillaga till sig själv. Vilket kan vara bland det tråkigaste som finns i ens liv. Så här tänkte jag att vi tipsar varandra hur man kan tillaga mat med absolut minsta ansträngning. Här kommer mina tips:
1. Stek fiskpinnar genom att stoppa ner dem i brödrosten
2. Koka potatis genom att linda ett blött hushållspapper runt potatisen och kasta in den på mikron på full effekt i åtta minuter
3. Tillaga bacon genom att lägga ett papper på en tallrik, sedan baconen på och vik resten av hushållspapperet ovanpå. In i micron på full effekt 2-3 minuter.
4. Använd en glasskål, kasta i nudlar. Häll på 3 dl kokhett vatten från vattenkokaren och dina nudlar är färdiga.
5. Stek ägg genom att hälla lite olja på en tallrik, knäck sedan ägget och lägg det på tallriken. Placera en tallrik ovanför och in i micron 3-4 minuter på full effekt. Nu har du ett stekt ägg.
6. Spaghetti går även det i mikron. Kasta in en ugnssäker form med lite spaghetti och täck med vatten. Full effekt i 7 minuter och sen är det klart.
7. Varma mackor gör du busenkelt med ett strykjärn. Gör din varma macka, slå in med aluminiumfolie och stryk på. Klart, snabbt och gott!

Kom med era tips!
Ja enkelt. Förutom jobbet att rengöra brödrosten, mikron och strykjärnet efter matlagningen. Men du har kanske någon annan som gör det.
Citera
2024-08-25, 22:54
Medlem
pMTqs avatar
Amatörlatisar som inte lärt sig att man måste anstränga sig för att vara lat.
Citera
2024-08-25, 23:08
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Ja enkelt. Förutom jobbet att rengöra brödrosten, mikron och strykjärnet efter matlagningen. Men du har kanske någon annan som gör det.
https://www.ikea.com/se/sv/p/prickig-mikrolock-gra-70186090/

Du behöver inte rengöra ett skit. Då blir det ju meningslöst.
Citera
2024-08-25, 23:09
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Vad är det för fel på en burk Keso som du spetsar till med några oliver?
Låt mig få gissa att du jobbar som skolkurator?
Citera
2024-08-25, 23:17
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Låt mig få gissa att du jobbar som skolkurator?

Nej, men inte så långt ifrån.
Citera
2024-08-25, 23:17
Medlem
Ärtsoppa är rätt gott ibland men inte så mättande, så lägg 4-5 skivor falukorv i byttan, max 3 minuter i micron, kläm nu ut ärtsoppan och lite vatten i byttan, in med den 5-6 minuter, lite senap på och njut.

Ät i byttan så sparar ni disk.
Citera
2024-08-25, 23:23
Medlem
Jungman-Janssons avatar
Nummer 1: Brödrosten är ett dåligt redskap till annat än bröd. I princip omöjligt att rengöra insidan från rester av fisk eller annat kött du stoppar i, plus att om det du tillagar utsöndrar vätskor eller fetter kan du orsaka alla möjliga roliga el-och brandproblem.

Nummer 5: Risken att du får ett exploderande ägg som skvätter kokande olja i ansiktet när du tar ut eller petar på ägget är tillräckligt hög för att vilja undvika att göra detta. Värm ALDRIG ägg i mikron.

Nummer 6: Känns tveksamt, mikrovågsugnen kan göra märkliga saker med vatten och risken at man skvätter kokande vatten över sig på liknande vis som ovan bör finnas där, om än mindre troligt.

Nummer 7: Rätt onödigt att använda strykjärn när man lika lätt kan använda bättre apparater.
Citera
2024-08-25, 23:37
Medlem
Armons avatar
Jag brukar sikta in mig på rätter där ugnen gör "merparten av jobbet" så att säga. Maten kanske inte är klar förrän 45+ minuter efter att jag påbörjade tillredningen men då är majoriteten av det ugnstid vilket är lämpligt för en kökslatmask. Allt handlar om att börja i tid och inte när man känner sig hungrig.
Citera
2024-08-25, 23:42
Medlem
falconer8s avatar
En airfryer löser det mesta tycker jag. Dessutom blir det gott.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in