Citat:
Ursprungligen postat av
Ananasflickan
Lyder du under sekretesslagen? Du har väl inte skyldighet att hålla på sekretessen om du är en ”vanlig” privatperson.
Jag har väl vett och sans att skydda mina bekantas barn? Och det är just det som gör det så in i bängen svårt att granska soc, eftersom det är sån strikt sekretess på allt material och det mesta av smutsen ligger dolt på deras kontor. Man måste känna någon som vill dela med sig av sitt material för att förstå hur allt hänger samman.
Problemet med utredningarnas totala avsaknad av rättssäkerhet är dock kända och har kritiserats länge och bevis hittar du ganska enkelt själv genom att själv börja läsa soc material och jämföra med utredningens innehåll.
Läs själv, ta reda på fakta och gör en egen rimlighetsbedömning om utredningen verkligen borde se ut som den gör om den med handen på hjärtat ska vara saklig och objektiv i sitt innehåll.
Alla varningsklockor ringde när jag började sätta mig in i detta spännande ämne, som i princip aldrig debatteras offentligt. Varför tystas alltid kritik mot socialtjänsten ner? Det är faktiskt riktigt allvarligt att det förekommer fusk när barn ska omhändertas. Det får liksom inte hända när ett samhälles mest ingripande och inskränkande åtgärd mot en medborgare ska tas till.