2024-08-25, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janne3196
"Lunch" låter rätt engelskt tycker jag. När började ordet användas i svenskan? Vad för ord användes tidigare?

Om någon känner en 70- eller 80-åring så skulle det vara intressant att höra vad de säger om dessa frågor.

Förr i tiden, för mer än 100 år sedan, så åt man bara två mål om dagen. Du bröt fastan, dvs åt frukost, relativt sent på dagen, sedan åt du "kvällsvard" på eftermiddagen. Tre mål om dagen är ett relativt nytt påhitt.
Citera
2024-08-25, 13:57
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
otaliga kaffepasuer. Man bröt för kaffe typ varje timma.

Var kaffet så billigt på på 1800-talet, att man hade råd med det flera gånger om dagen?

Förresten, känner du många som är födda innan 1893?
Citera
2024-08-25, 14:00
Medlem
Murtaughs avatar
Min pappa, 82 år, envisas med att säga middag, säger man lunch låtsas han inte förstå vad man pratar om...

Men han är speciell i det mesta....
Citera
2024-08-25, 14:02
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Var kaffet så billigt på på 1800-talet, att man hade råd med det flera gånger om dagen?

Förresten, känner du många som är födda innan 1893?

Kaffet var ju som man kan läsa det till något för enbart Silfversparre och som han hög adel om du talar om 1800-tal.

Känner ingen/kände ingen född innan 1910. De äldre man känt är ju numera döda.
Citera
2024-08-25, 14:05
Medlem
Hos min farmor på 80-tale som var småbönder så var det kaffe vid 5 på morgonen innan man mjölkade korna, stadig frukost vid 9 (pannkakor, sill eller något liknande) dagens stora måltid vid 2-3 på em. sova en timme och sedan fortsatt arbete, macka till kvällen.
Citera
2024-08-25, 14:16
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuska
Stämmer!! Lunch fick man i skolan. Hemma var det frukost, middag och kvällsmat.
Instämmer. Hemma hos mina föräldrar heter det fortfarande frukost, middag och kvällsmat.
Citera
2024-08-25, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Instämmer. Hemma hos mina föräldrar heter det fortfarande frukost, middag och kvällsmat.
Håller med, lunch känns mer som måltid man inte äter hemma under "arbetstid".
Citera
2024-08-25, 17:23
Medlem
TheSwedishEmpires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Det är nutidsdefinitionen. Middag betyder alltså mitt på dagen, runt tolvsnåret.

Citat:
Nja.
Nu för tiden är middag på eftermiddagen, efter arbetsdagen är slut. Men ursprungligen så åts middag mitt på dagen, vilket även ordet 'middag' skvallrar om som egentligen är en tidsangivelse. https://www.tankesport.se/varfor-kommer-eftermiddag-fore-middag
Citera
2024-08-25, 17:30
Medlem
Citat:
Nja.

Det du citerar är den nutida definitionen.
Citera
2024-08-25, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wombatfriend
Jag är född på 50-talet, och vad jag minns från min barndom är att mitt på dagen åt man middag. Och på kvällen blev det kvällsmat.

Ja, så var det.
Citera
2024-08-25, 17:32
Medlem
Europes avatar
Middag låter som den mer logiska benämningen på att äta mitt på dagen. Middag = mitt på dagen (som i engelskans ’midday’).
Citera
2024-08-25, 17:41
Medlem
Middag äter man vid 12 tiden. På kvällen är det kvällsmat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in