2024-08-25, 11:06
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Det här snicksnack på hög nivå. Ryssland har ;250000 värnpliktiga man kan sätta in imorgon. Man kan även mobilisera flera miljoner. Man har stora lager med stridsvagnar, flygplan och vapen

Definiera stora lager. Jag vill veta antal stridsvagnar, flygplan och vapen och en källa som styrker ditt påstående eller så LJUGER du.
Citera
2024-08-25, 11:12
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
En video på en eventuell Palianytsia UAV (som möjligtvis postats tidigare i tråden).

Videon visar take off och drönarens i högsta grad imponerande jetmotor-förmåga.

This footage shows a test of a new Ukrainian development of a drone missile. It is unknown whether this is the same Palianytsia UAV, the combat use of which was reported today. The first video of testing a similar hybrid of a UAV and a surface-to-surface missile with a jet engine appeared online on January 17, 2024 (second video). It will be very interesting to watch the evolution and scaling of the project.

https://x.com/albafella1/status/1827390424870187147
Citera
2024-08-25, 11:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ok?? Helt otroligt att Ryssland ändå går framåt och tar nya städer och byar dagligen. Sådär, färdigstädat. Allvarligt se på kartan, den ljuger inte

Allvarligt Kalle hur kan du se det som framgångsrikt? Sovjet gick från slaget i Kursk till att inta Berlin på mindre än 2 år. Ryssland står och stampar i östra Ukraina efter mer än 2½ år. Även om Ukraina kapitulerade imorgon så skulle den ryska invasionen ses som ett katastrofalt militärt misslyckande krigshistorisk. Det är som om Tyskland skulle kört fast i västra Polen 1939 och 1941 fortfarande skulle strida där samtidigt som Polen invaderade Tyskland!
Citera
2024-08-25, 11:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
En video på en eventuell Palianytsia UAV (som möjligtvis postats tidigare i tråden).

Videon visar take off och drönarens i högsta grad imponerande jetmotor-förmåga.

This footage shows a test of a new Ukrainian development of a drone missile. It is unknown whether this is the same Palianytsia UAV, the combat use of which was reported today. The first video of testing a similar hybrid of a UAV and a surface-to-surface missile with a jet engine appeared online on January 17, 2024 (second video). It will be very interesting to watch the evolution and scaling of the project.

https://x.com/albafella1/status/1827390424870187147

Frågan är vad som gör att den är en "hybrid"? Är det inte helt enkelt en kryssningsrobot? Vad är "drönar-aspekten" av den? Var tyska V1 i andra världskriget en drönarhybrid?
Citera
2024-08-25, 11:58
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Frågan är vad som gör att den är en "hybrid"? Är det inte helt enkelt en kryssningsrobot? Vad är "drönar-aspekten" av den? Var tyska V1 i andra världskriget en drönarhybrid?
Manøvrerbarheten i video nr.2 kanskje?
Senast redigerad av Vossevangen 2024-08-25 kl. 12:02.
Citera
2024-08-25, 12:10
Medlem
Storleksmässigt och med hänsyn till material borde ryzzland ha vunnit och fullständigt utplånat HELA Ukraina och mörda ALLA Ukrainare (vilket är deras mål). Bra kvantitet, men fullständigt urusel kvalitet.
Citera
2024-08-25, 12:11
Avslutad
Citat:
Allvarligt Kalle hur kan du se det som framgångsrikt? Sovjet gick från slaget i Kursk till att inta Berlin på mindre än 2 år. Ryssland står och stampar i östra Ukraina efter mer än 2½ år. Även om Ukraina kapitulerade imorgon så skulle den ryska invasionen ses som ett katastrofalt militärt misslyckande krigshistorisk. Det är som om Tyskland skulle kört fast i västra Polen 1939 och 1941 fortfarande skulle strida där samtidigt som Polen invaderade Tyskland!

Då fanns inte Nato som tyvärr satt griller i huvudet på många västländer. Hade man tagit Kiev på tre dagar hade man nog varit i Berlin nu och vi hade haft fred och stabilitet. Med gedigna avtal inom handel och kultur.
Citera
2024-08-25, 12:16
Medlem
Ryssland fortsätter sin resa mot avgrunden. Nu har ett journalist-hotell i Kramatorsk blivit terrorbombat.

https://www.expressen.se/nyheter/varlden/hotell-bombat-i-ostra-ukraina-journalist-fast/
En rysk Iskander-robot slog i natt ner i ett journalist-hotell i staden Kramatorsk i östra Ukraina. Byggnaden totalförstördes och två journalister skadades. En tredje är fortfarande försvunnen under rasmassorna.
Enligt uppgifter från enligt Vadim Filashkin, chef för den regionala militära förvaltningen i Donetsk, kommer journalisterna från Ukraina, USA och Storbritannien.
Det verkar som att ryssarna menade allvar med hotet om att döda journalister för att de besöker Kursk.

Å andra sidan, redan 2023 (om inte tidigare) stod det klart att Ryssland gärna mördar journalister.

https://theconversation.com/ukraine-war-reports-suggest-that-russia-has-been-deliberately-targeting-journalists-which-is-a-war-c rime-213663
Ukraine war: reports suggest that Russia has been deliberately targeting journalists – which is a war crime
Senast redigerad av Chillgren 2024-08-25 kl. 12:29.
Citera
2024-08-25, 12:27
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Då fanns inte Nato som tyvärr satt griller i huvudet på många västländer. Hade man tagit Kiev på tre dagar hade man nog varit i Berlin nu och vi hade haft fred och stabilitet.
Ukraina försvarade sig själva mot tredagarsinvasionen. Det var Rysslands kompletta uselhet som gjorde att de misslyckades. Minns den sex mil långa konvojen som fastnade omedelbart 😂😂😂
Citera
2024-08-25, 12:28
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vossevangen
Manøvrerbarheten i video nr.2 kanskje?

Kryssningsrobotar manövrerar ju också, är skillnaden att en "operatör" styr den (Drönare?) istället för att den styr sig själv? (Kryssningsrobot?)

I början på kriget lärde jag mig mycket om robotar men detta med "hybriddrönare-robot" är ett nytt begrepp jag inte lärt mig ännu.
Citera
2024-08-25, 12:38
Medlem
Citat:
Kryssningsrobotar manövrerar ju också, är skillnaden att en "operatör" styr den (Drönare?) istället för att den styr sig själv? (Kryssningsrobot?)

I början på kriget lärde jag mig mycket om robotar men detta med "hybriddrönare-robot" är ett nytt begrepp jag inte lärt mig ännu.
Palianytsia-drönaren hittar sitt mål genom en kombination av GPS-navigering och operatörsstyrning. Den använder GPS för att hitta till ett förutbestämt område. När eller innan drönaren når målet kan en operatör styra den direkt, använda kameraflödet för att undersöka, identifiera och träffa specifika mål.

Och så AI, så klart. Palianytsia kan utrustas med AI-baserade system som automatiskt söker upp och slår mot mål.

En riktigt flexibel pryl. Hoppas att Ukraina kan producera massor!
Citera
2024-08-25, 12:42
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ukraina försvarade sig själva mot tredagarsinvasionen. Det var Rysslands kompletta uselhet som gjorde att de misslyckades. Minns den sex mil långa konvojen som fastnade omedelbart 😂😂😂

Alltså den där jävla konvojen måste någon göra en film av. Jag skulle se den.

Militärhistoriker kommer skriva mycket om den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in