2024-08-24, 09:09
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Du försöker sätta dit mig med att märka ord. Funkar det bra tycker du?

Knark är farligt, lev med det och var inte en idiot och ens testa. Sen om läkarvetenskapen kommer fram till att det är en god idé att använda det i medicinska sammanhang, då kan vi ta ställning till det då men som det är idag är även det tveksamt. Detta fattar alla utom knarkare.

Vilken forskning har du gjort som gör att du har bättre underlag än exempelvis diverse länder som avkriminaliserat det eller t om legaliserat det i världen?

Om du har sådan kunskap som överstiger dessa länder och deras forskning och utredningar, snälla upplys oss. För ditt påstående pekar ju på att du har mer kunskap.

Argumentet att knark är farligt står du vid, men när det kommer till att det används medicinskt så är det...mindre farligt? Det finns massor med medicin idag som är livsfarlig som är olaglig att bruka för rekreation men lagligt så fort en läkare skriver ut det. Blir enligt dig mindre farligt i samma stund som läkaren skriver ut medicinen?
Citera
2024-08-24, 09:23
Medlem
Behöver poängteras att det är själva bruket som avses avkriminaliseras. För allas kännedom är inte detta något som vanligtvis är kriminaliserat i flesta europeiska länder. De som inte är så insatta i narkotikapolitik eller helt enkelt är styrda av känslor och rädslor för cannabis och narkotika, kan fundera på om det är värre situation i t.ex. Danmark, Österrike eller annat europeiskt land för att bruket där inte är kriminaliserat.
Citera
2024-08-24, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
Varför ska du bestämma vilka risker andra vuxna människor har rätt att ta?
Helt godtyckligt dessutom, där vissa saker är okej medan andra inte är det.
Det enda rimliga i ett fritt, demokratiskt samhälle där de mänskliga rättigheterna står i fokus, är att man får leva sitt liv precis så som man vill, så länge man inte hindrar andra från att göra samma sak.

En schizofren, verklighetsfrånvänd och paranoid cannabisknarkare med munchies är definitionen av någon som kommer att vara ett problem för sin omgivning.
Det är sjukt att tycka att det ska vara en rättighet att knarka.
Citera
2024-08-24, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Vilken forskning har du gjort som gör att du har bättre underlag än exempelvis diverse länder som avkriminaliserat det eller t om legaliserat det i världen?

Om du har sådan kunskap som överstiger dessa länder och deras forskning och utredningar, snälla upplys oss. För ditt påstående pekar ju på att du har mer kunskap.

Argumentet att knark är farligt står du vid, men när det kommer till att det används medicinskt så är det...mindre farligt? Det finns massor med medicin idag som är livsfarlig som är olaglig att bruka för rekreation men lagligt så fort en läkare skriver ut det. Blir enligt dig mindre farligt i samma stund som läkaren skriver ut medicinen?

Det finns massor av forskning. Jag har massor av länkar och boktips men som jag tidigare skrivit så verkar det inte vara direkt välbefolkat i denna tråd av såna som gärna läser tusentals sidor, i synnerhet när det är seriös empiri om att favoritknarket är farligare än vad de velat tro.

Jag har skrivit flera gånger att skadeverkningarna i de allra flesta fall överstiger vinsterna av att använda cannabis som ett läkemedel. Visst, det kan finnas vissa extrema fall av MS där jag inte skulle vilja ställa mig i vägen för att någon ska få slippa plågor om än tillfälligt. Men vi pratar om väldigt liten del av mänsklighetens möjliga behov då.
Citera
2024-08-24, 15:24
Medlem
Maddexs avatar
Citat:
En schizofren, verklighetsfrånvänd och paranoid cannabisknarkare med munchies är definitionen av någon som kommer att vara ett problem för sin omgivning.
Fast nu är det ju inte så att alla som röker helt plötsligt insjuknar i schizofreni. Det är endast om man har anlag för att utveckla schizofreni som det kan triggas igång. En person som lider av schizofreni är inte heller per automatik en fara för sin omgivning. En verklighetsfrånvänd rökare har jag då aldrig stött på, eller vad räknar du som verklighetsfrånvänd? Lite paranoid kanske de som precis börjat röka är, men vana rökare skulle jag inte säga är speciellt paranoida utav sig. Dock förstår jag inte hur munchies är ett problem för ens omgivning.
Citera
2024-08-24, 22:58
Medlem
Citat:

Snarare någon som ligger hemma och kolla på en 80-tals komedi på tvn, käkar chips och mår bra. Gör inte en fluga förnär.

Det är precis den typen av människor som staten ska plöja ner miljarder kronor och tiotusentals polistimmar på att jaga. Bra resursfördelning.

Tyska polisen sa ju under EM att dom hellre såg supportrarna röka gräs än dricka öl.
Citera
2024-08-25, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maddex
Fast nu är det ju inte så att alla som röker helt plötsligt insjuknar i schizofreni. Det är endast om man har anlag för att utveckla schizofreni som det kan triggas igång. En person som lider av schizofreni är inte heller per automatik en fara för sin omgivning. En verklighetsfrånvänd rökare har jag då aldrig stött på, eller vad räknar du som verklighetsfrånvänd? Lite paranoid kanske de som precis börjat röka är, men vana rökare skulle jag inte säga är speciellt paranoida utav sig. Dock förstår jag inte hur munchies är ett problem för ens omgivning.
Hur som helst är det inte Cannabis sativa, som är en växt, som skapar schizofreni. Sett över en population är det inte fler psykossjukdomar i ett land där cannabisbruk är mer utbrett, t.ex. Frankrike i jämförelse med Ryssland. Psykoser som är genetiskt betingade ska inte förväxlas med drogutlösta psykoser som är blivna ur ett missbruk. Oavsett cannabis förekommer psykossjukdomar.

Att förespråka att brukare av cannabis ska straffas av en eller annan anledning, är både befängt och illasinnat. Emellertid är det antagligen känslor och rädslor för cannabis, som man saknar kunskap om eller erfarenhet av, som ligger till grund för flertalets hätska uttalanden om behovet av att straffa. För dem som verkar i en miljö där propaganda andas, blir det självklart att så ska vara fallet.

Faktiskt anmärkningsvärt att det år 2024, fortfarande förespråkas att cannabisbrukare ska kriminaliseras och göras till brottslingar med allt vad det innebär. Vad tänker lagstiftarna (riksdagsledmöterna) göra åt detta?
Citera
2024-08-25, 09:10
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Det finns massor av forskning. Jag har massor av länkar och boktips men som jag tidigare skrivit så verkar det inte vara direkt välbefolkat i denna tråd av såna som gärna läser tusentals sidor, i synnerhet när det är seriös empiri om att favoritknarket är farligare än vad de velat tro.

Jag har skrivit flera gånger att skadeverkningarna i de allra flesta fall överstiger vinsterna av att använda cannabis som ett läkemedel. Visst, det kan finnas vissa extrema fall av MS där jag inte skulle vilja ställa mig i vägen för att någon ska få slippa plågor om än tillfälligt. Men vi pratar om väldigt liten del av mänsklighetens möjliga behov då.

Om det nu är så farligt, varför går en stor del av världens länder emot legalisering och avkrimninalisering?

Farligt? Ja vad är farligt. Det är betydligt farligare med alkohol, cigaretter och annat "kul" vi gladeligen kan köpa och nyttja. Ska vi dra det ett steg till? Hur är det med socker? Snabbmat? Eller springa bort till några olika mataffärer och köpa lite Alvedon och ta en överdos. Inga problem att göra det med små medel och dö av leverskadorna.

Är cannabis ofarligt? Nej, men vem påstår det? Men riskerna är inte stora. Myterna som bankats in i folks huvuden i detta landet bygger på myter som kom till för många många år sedan. Dödligheten är noll. Det är omöjligt att ta en överdos och dö. Du måste röka eller förtära enligt forskare ca. 680kg cannabis på 15 minuter för att dö av en överdos.

Det visar också på folks okunskap för det har ju frågats otaliga gånger "på stan" där folk är helt övertygade om att man kan dö av en överdos av cannabis.

Det finns inga rapporterade fall någonsin. Hur många har dött av alkohol? cigaretter? Socker och dålig mat?

Argumenten om att cannabis är farligt bygger bara på okunskap. Det du stoppar i dig på ett år är farligare än att röka en joint då och då.

Sist men inte minst, varför bryr du dig? Varför bryr du dig vad andra gör och inte gör? Jag eller någon annan lägger sig inte i om du dricker alkohol, röker eller gör andra onyttiga saker. Det är så vi vill ha det att man har en fri vilja.

Ingen sticker under stolen med att man vill röka en joint i rekreationssyfte. Varför ska man det? Majoriteten vill ju det och det är av exakt samma anledning som någon tar ett glas vin en kväll t ex.

Det finns olika skalor när det kommer till farlighet. Där är cannabis lågt ner, mycket lågt. Det finns mycket mer som sagt i vårt samhälle som är accepterat som är farligare och det är en del av livet att kunna välja själv.

Ingen förespråkar att man ska skjuta heroin eller liknande. Men många vill gärna blanda ihop allt det i en säck och kalla det dödsknark. Vilket är helt fel. I den säcken bör man stoppa ner alkohol och cigaretter före cannabis.

Igen, dom länder i världen som har legaliserat och avkriminaliserat gör inte det utan väldigt grundliga utredningar och forskning. Med all respekt, men dina länkar med forskning väger inte direkt tungt mot länder och deras forskning.

Ärligt talat är det lite naivt och ganska skevt att man på allvar tror sig veta bättre, än andra länder och deras expertis av forskare och utredningar där högutbildade inom detta område jobbar. För det är ju vad du sitter här och postar om.

Brukar du sitta och veta bättre än andra forskare inom andra områden med som du inte har utbildning inom? Tveksamt va.
Citera
2024-08-25, 09:31
Medlem
Citat:

Till och med Zelensky kan under brinnande krig tänka klarare än du https://kyivindependent.com/zelensky-signs-law-legalizing-medical-cannabis/

Men han är väl bara ytterligare en knarkare som bara vill ha tillgång till knark för egen del, enligt dig?
Citera
2024-08-25, 12:03
Medlem
Maddexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teoriman
Hur som helst är det inte Cannabis sativa, som är en växt, som skapar schizofreni. Sett över en population är det inte fler psykossjukdomar i ett land där cannabisbruk är mer utbrett, t.ex. Frankrike i jämförelse med Ryssland. Psykoser som är genetiskt betingade ska inte förväxlas med drogutlösta psykoser som är blivna ur ett missbruk. Oavsett cannabis förekommer psykossjukdomar.

Att förespråka att brukare av cannabis ska straffas av en eller annan anledning, är både befängt och illasinnat. Emellertid är det antagligen känslor och rädslor för cannabis, som man saknar kunskap om eller erfarenhet av, som ligger till grund för flertalets hätska uttalanden om behovet av att straffa. För dem som verkar i en miljö där propaganda andas, blir det självklart att så ska vara fallet.

Faktiskt anmärkningsvärt att det år 2024, fortfarande förespråkas att cannabisbrukare ska kriminaliseras och göras till brottslingar med allt vad det innebär. Vad tänker lagstiftarna (riksdagsledmöterna) göra åt detta?
Precis det jag menar hörru 🙂
Citera
2024-08-26, 03:45
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elekensa
Om det nu är så farligt, varför går en stor del av världens länder emot legalisering och avkrimninalisering?

Av samma anledning som de flesta länder i västvärlden sjangserar i största allmänhet och inte längre upprätthåller fundamentala samhällsfunktioner: Ren lättja.
Varför förfaller Sveriges väg-och järnvägsnät? Lättja.
Varför har vi inte längre en fungerande försvarsmakt eller polismyndighet? Lättja.
Varför görs ingenting åt de zigenska tiggarna? Lättja.
Varför tillåts elsparkcyklar ligga och skräpa på gatorna i varenda stad? Lättja.
Varför funkar inte vården? Lättja.

Och så vidare. Uppstår ett problem, finns inte längre vuxna människor i det politiska rummet som är beredda att lösa det. Utan alla problem som uppstår är numer här för att stanna.
Är droganvändning och handel ett problem? You bet. Har vi tidigare kunnat hantera problemet? You bet. Varför har vi inte den förmågan längre? Ren lättja. Och legalisering är ett *gäsp, prutt* bekvämt svepskäl för att inte behöva erkänna lättjan. "Nej, jag är inte lat. Jag är bara ideologiskt övertygad om att legalisering är rätt väg att gå ur moraliskt/folkhälsoperspektiv. Jag lovar."
Senast redigerad av fluff995 2024-08-26 kl. 03:54.
Citera
2024-08-26, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Av samma anledning som de flesta länder i västvärlden sjangserar i största allmänhet och inte längre upprätthåller fundamentala samhällsfunktioner: Ren lättja.
Varför förfaller Sveriges väg-och järnvägsnät? Lättja.
Varför har vi inte längre en fungerande försvarsmakt eller polismyndighet? Lättja.
Varför görs ingenting åt de zigenska tiggarna? Lättja.
Varför tillåts elsparkcyklar ligga och skräpa på gatorna i varenda stad? Lättja.
Varför funkar inte vården? Lättja.

Och så vidare. Uppstår ett problem, finns inte längre vuxna människor i det politiska rummet som är beredda att lösa det. Utan alla problem som uppstår är numer här för att stanna.
Är droganvändning och handel ett problem? You bet. Har vi tidigare kunnat hantera problemet? You bet. Varför har vi inte den förmågan längre? Ren lättja. Och legalisering är ett *gäsp, prutt* bekvämt svepskäl för att inte behöva erkänna lättjan. "Nej, jag är inte lat. Jag är bara ideologiskt övertygad om att legalisering är rätt väg att gå ur moraliskt/folkhälsoperspektiv. Jag lovar."
Fast vi är på god väg med att få en totalitär polisstat med gestapo patrullerande ute på gatorna, så din våta dröm kan nog bli verklighet inom en snar framtid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in