Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Det finns massor av forskning. Jag har massor av länkar och boktips men som jag tidigare skrivit så verkar det inte vara direkt välbefolkat i denna tråd av såna som gärna läser tusentals sidor, i synnerhet när det är seriös empiri om att favoritknarket är farligare än vad de velat tro.
Jag har skrivit flera gånger att skadeverkningarna i de allra flesta fall överstiger vinsterna av att använda cannabis som ett läkemedel. Visst, det kan finnas vissa extrema fall av MS där jag inte skulle vilja ställa mig i vägen för att någon ska få slippa plågor om än tillfälligt. Men vi pratar om väldigt liten del av mänsklighetens möjliga behov då.
Om det nu är så farligt, varför går en stor del av världens länder emot legalisering och avkrimninalisering?
Farligt? Ja vad är farligt. Det är betydligt farligare med alkohol, cigaretter och annat "kul" vi gladeligen kan köpa och nyttja. Ska vi dra det ett steg till? Hur är det med socker? Snabbmat? Eller springa bort till några olika mataffärer och köpa lite Alvedon och ta en överdos. Inga problem att göra det med små medel och dö av leverskadorna.
Är cannabis ofarligt? Nej, men vem påstår det? Men riskerna är inte stora. Myterna som bankats in i folks huvuden i detta landet bygger på myter som kom till för många många år sedan. Dödligheten är noll. Det är omöjligt att ta en överdos och dö. Du måste röka eller förtära enligt forskare ca. 680kg cannabis på 15 minuter för att dö av en överdos.
Det visar också på folks okunskap för det har ju frågats otaliga gånger "på stan" där folk är helt övertygade om att man kan dö av en överdos av cannabis.
Det finns inga rapporterade fall någonsin. Hur många har dött av alkohol? cigaretter? Socker och dålig mat?
Argumenten om att cannabis är farligt bygger bara på okunskap. Det du stoppar i dig på ett år är farligare än att röka en joint då och då.
Sist men inte minst, varför bryr du dig? Varför bryr du dig vad andra gör och inte gör? Jag eller någon annan lägger sig inte i om du dricker alkohol, röker eller gör andra onyttiga saker. Det är så vi vill ha det att man har en fri vilja.
Ingen sticker under stolen med att man vill röka en joint i rekreationssyfte. Varför ska man det? Majoriteten vill ju det och det är av exakt samma anledning som någon tar ett glas vin en kväll t ex.
Det finns olika skalor när det kommer till farlighet. Där är cannabis lågt ner, mycket lågt. Det finns mycket mer som sagt i vårt samhälle som är accepterat som är farligare och det är en del av livet att kunna välja själv.
Ingen förespråkar att man ska skjuta heroin eller liknande. Men många vill gärna blanda ihop allt det i en säck och kalla det dödsknark. Vilket är helt fel. I den säcken bör man stoppa ner alkohol och cigaretter före cannabis.
Igen, dom länder i världen som har legaliserat och avkriminaliserat gör inte det utan väldigt grundliga utredningar och forskning. Med all respekt, men dina länkar med forskning väger inte direkt tungt mot länder och deras forskning.
Ärligt talat är det lite naivt och ganska skevt att man på allvar tror sig veta bättre, än andra länder och deras expertis av forskare och utredningar där högutbildade inom detta område jobbar. För det är ju vad du sitter här och postar om.
Brukar du sitta och veta bättre än andra forskare inom andra områden med som du inte har utbildning inom? Tveksamt va.