Citat:
Ursprungligen postat av
SecretGarden352
Varifrån exakt kommer då uppgiften om höga materiella förluster för Ukraina i Kurskoffensiven? Vi har ordet höga, men inga siffror? Är det höga förluster att förlora 10 stridsvagnar på 2 veckor? Eller snackar vi om 11.000 stridsvagnar på 3 dagar?
Jag tvivlar på att Ukraina har haft så höga förluster. Stämningen är väldigt hög bland soldaterna i Kurskoffensiven. De pratar om oväntat lindriga förluster, om svagt motstånd och att Kurskoffensiven nu äntligen flyttat in slagfältet till Ryssland istället för Ukraina. Jag kopplar inte ihop det med höga förluster och har inte sett några officiella siffror.
Några rapporter som berättar att de fraktar tillbaka stridsvagnar till Ukraina för reparation har jag sett. och vi har gott om soldater som roterar och vilar ordentligt innan de åker tillbaka till fronten, vilket också visar på att Ukraina har det mesta under kontroll.
Ryssarna har nu någon månad på sig att trycka ut Ukraina från Kursk, gör de inte det så är det mycket svårare att erövra tillbaka sitt land för då är Ukraina nedgrävda i sina försvarsställningar och väntar på att bombningarna ska ta slut och sen går de upp till ytan igen och skjuter när ryssarna gör sina ww1 anfall.
Kurskoffensiven är så otroligt bra tajmat med tiden också. Ukraina utnyttjar verkligen både geografin och årstiderna till sin fördel.
Orkar inte gräva fram det nu, men det har varit uppe antingen i denna tråden eller den andra Kursk-tråden, med källor. Det som etablerades var:
- Ukrainas förluster nästan dubbelt så höga som de var i normalläge i Donbas* (utan att vi fick facit på hur höga de var).
- högre än ryska materielförluster
- Förlusterna var i storleksordningen 20-30 militära fordon (OSINT visuellt bekräftade) på ukrainsk sida på ungefär en vecka**
Sen kan man ju själv analysera vidare på om det är högt eller lågt, uthålligt eller inte uthålligt. Du har rätt i att så länge ukraina avancerar så kan de återvinna en större andel fordon än försvaren (precis som ryssarna kunnat de senaste åren när de varit på offensiven). Speciellt smådrönarna totalförstör ju inte fordonen nödvändigtvis. Det är värre med HIMARS.
Det kom inte från något random rysstroll utan källor.
* = minns inte exakt om det var Donbass (dubbelkolla mig gärna)
** = kolla för mer exakt tidsintervall om det intresserar dig, det gör ju stor skillnad om det är 4 dagar eller om det är 10 dagar