2024-08-24, 20:21
Avslutad
Finns det några såna nu för tiden?

Nu menar jag inte såna där som försöker lura gifta män att vara otrogna utan såna som faktiskt gör spaningsarbete och kanske kör bevakning av personer, för privatpersoner.?

Finns det någon marknad för sånt nu med internet ens?
Citera
2024-08-24, 20:42
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruOl

Nu menar jag inte såna där som försöker lura gifta män att vara otrogna utan såna som faktiskt gör spaningsarbete och kanske kör bevakning av personer, för privatpersoner.?

Visst. Finns en hel del som håller på med bakgrundskontroller och övervakning, brukar vara avdankade poliser och väktare som frilansar kring gamla kollegors nätverk.
Citera
2024-08-24, 20:52
Medlem
skoputss avatar
Citat:

Det tror jag absolut, en bra detektiv kan inte ersättas av internet, men de lär har fler verktyg än Berne Barvefjord, intervjuad av Britt Edwall för sisådär 40 år sedan. https://sverigesradio.se/avsnitt/369939

Edit 1
https://www.hitta.se/s%C3%B6k?vad=privatdetektiv

Edit 2
https://www.svd.se/a/467c13f8-5183-3e59-9d42-2419c54b3842/byraerna-ar-ofta-familjeforetag
Senast redigerad av skoputs 2024-08-24 kl. 21:49.
Citera
2024-08-24, 20:53
Medlem
Citat:

Tror inte internet har ändrat så mycket faktiskt, vill du veta vad en kille egentligen gör om dagarna så ger internet inte så mycket utan du måste följa efter honom.

Citat:
Ursprungligen postat av ConvoPost
Inbillar mig att det är ersatt av spyware till stor del
Hur menar du nu? Spyware som inriktat på en särskild person är mycket ovanligt.
Sen är det olagligt också, det är inte att följa efter en person och skriva ned vad hen gör.
Citera
2024-08-24, 21:04
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ja men vad går själva detektivarbetet kring gamla kollegor ut på

Bakgrundskontroller, övervakning, sådant. Nojjiga företagare och gubbar som vill veta vad folk gör på fritiden.
Citera
2024-08-24, 21:10
Medlem
Enterprises avatar
Det finns flera skäl till att göra bakgrundskontroller som en privatdetektiv kan göra. Exempel om man ska ingå ett stor samarbete med ett annat företag och man har lite dålig känsla kring ägaren till det företaget, kan man vilja kolla upp ägaren, för att slippa senare överraskningar.
Citera
2024-08-24, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Det finns flera skäl till att göra bakgrundskontroller som en privatdetektiv kan göra. Exempel om man ska ingå ett stor samarbete med ett annat företag och man har lite dålig känsla kring ägaren till det företaget, kan man vilja kolla upp ägaren, för att slippa senare överraskningar.

Det är ungefär det som hände vid enda gången jag har hört talas om någon som anlitat en privatdetektiv. En företagare skulle göra en stor och lång affär med ett annat företag och det fanns rykten om att saker inte stod rätt till, och en privatdetektiv kunde då visa att företaget kontrollerades och ägdes i bakgrunden av en känd ekobrottsling.
Citera
2024-08-24, 21:20
Medlem
Citat:
Frågan var om privatdetektiver var utdaterade och jag killgissade. Av nyfikenhet: vilka är de vanligaste målgrupperna för privatdetektiver att sälja sina tjänster till?

Företagare eller privatpersoner med mycket pengar (alltså folk som är vana att köpa dyra tjänster) i syfte med att undvika bedrägerier (allt från ena bedrägerier till lagligt men mindre bra affärer).
Citera
2024-08-24, 21:30
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Frågan var om privatdetektiver var utdaterade och jag killgissade. Av nyfikenhet: vilka är de vanligaste målgrupperna för privatdetektiver att sälja sina tjänster till?

Företag och då främst försäkringsbolag skulle jag gissa på. Men försäkringskassan anlitar säkert också detektiver emellanåt för att avslöja fusk. Tänk bara på alla bilder som publiceras i media emellanåt på den rullstolsbundne stackaren som plötsligt kan röra sig obehindrat på resan till varmare breddgrader. Kanske har dom egna ”spanare” anställda men jag tror det är det typen av uppdrag som är vanligast.
Citera
2024-08-24, 21:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Företagare eller privatpersoner med mycket pengar (alltså folk som är vana att köpa dyra tjänster) i syfte med att undvika bedrägerier (allt från ena bedrägerier till lagligt men mindre bra affärer).

Tack för svar, nu fick jag lära mig något.
Citera
2024-08-24, 21:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av KlasLund
Företag och då främst försäkringsbolag skulle jag gissa på. Men försäkringskassan anlitar säkert också detektiver emellanåt för att avslöja fusk. Tänk bara på alla bilder som publiceras i media emellanåt på den rullstolsbundne stackaren som plötsligt kan röra sig obehindrat på resan till varmare breddgrader. Kanske har dom egna ”spanare” anställda men jag tror det är det typen av uppdrag som är vanligast.

Tror du? Det känns som om det skulle vara olagligt, men du kanske driver. Jag har tappat stinget.
Citera
2024-08-24, 21:39
Medlem
KlasLunds avatar
Citat:
Tror du? Det känns som om det skulle vara olagligt, men du kanske driver. Jag har tappat stinget.

Vad är det egentligen som skulle vara olagligt? Det är ju inte olagligt att följa efter någon eller att fota/filma någon på offentliga platser åtminstone i Sverige. Finns många skrupelfria företagare och försäkringsbolagen kan nog gå väldigt långt för att slippa betala ut ersättningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in