Citat:
Ursprungligen postat av
Brottargalning
Tycker det blir rätt så roligt när någon försöker hävda att ett utländskt språk är mer legitimt att använda än det andra.
Som mest har jag tekniknamn på fyra olika språk, t.ex. Väderkvarnen, på japanska Kata guruma, Firemans carry(USA) och Leg and arm(England).
Skulle vi diskutera tekniken och jag använder namnet Leg and arm skulle det bara bli löjligt för jag skulle exkludera alla läsare som inte vet vilken teknik det handlar om. Visst pratar vi judo-tekniker så är det förståeligt för majoriteten av teknikerna har enbart japanska namn men samtidigt blir det då löjligt när de japanska termerna ska användas på andra stilar så vidare vi inte är i Japan och pratar japanska.
Sen är det lite så som jag upplever det när jag har tränat eller testat på olika Budosporter att man håller väldigt hårt på traditioner vad det kommer till tex namn på tekniker och annat då exempelvis på korrekt japanska.
Det är lite samma sak inom WTF Taekwondo där det enbart var koreanska namn som användes på tekniker på träning och andra koreanska termer men självklart lärde vi oss de engelska namnen på samma teknik också.
Inom tex Thaiboxning så är det ju inte en jävel utanför Thailand mer eller mindre och som inte prata thailändska som använder thailändska namn på teknikerna inom sporten undantaget möjligtvis Teep.
Pratar vi boxning så är språket försvenskat och jabb har vi visserligen adopterat och blivit en del av det svenska språket nu likt uppercut men annars så rak höger och krokar istället för cross och hooks.
Inom Grek romersk brottning så är jag övertygad om att alla tekniker har utländska namn också men när man hade polare som tränade det så användes bara svenska namn på alla tekniker.
Sanda engelska termer trots att det räknas som Kung fu / Wushu men inte ett ord kinesiska på träning.
MMA i stort sett enbart engelska termer så att alla som tittar på det och följer det ska fatta vad fan de pratar om.
Savate har franska namn på alla tekniker och tränar man det så lär man sig det också iallafall i Frankrike men här är det lite överkurs utan man kör med engelska mest.
Krav Maga inte en enda teknik med namn på tex jiddisch här och ingen pratar jiddisch på träning även om det säkert används i Israel men knappast i resten av världen.
BJJ / SW i stort sett bara engelska termer minus typ Omoplata, Gogoplata vad jag kan komma på nu samt Kimura men det låset är ju uppkallat efter japanen och judokan Kimura.