2024-08-23, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brottargalning
Skulle vi diskutera tekniken och jag använder namnet Leg and arm skulle det bara bli löjligt för jag skulle exkludera alla läsare som inte vet vilken teknik det handlar om. Visst pratar vi judo-tekniker så är det förståeligt för majoriteten av teknikerna har enbart japanska namn men samtidigt blir det då löjligt när de japanska termerna ska användas på andra stilar så vidare vi inte är i Japan och pratar japanska.

Nu är det till 99% judotekniker vi pratar om, då BJJn är ett derivat av Judo. Även fånarna på CJI använde de japanska termerna.
Citera
2024-08-23, 12:13
Medlem
Citat:
Tycker det blir rätt så roligt när någon försöker hävda att ett utländskt språk är mer legitimt att använda än det andra.

Som mest har jag tekniknamn på fyra olika språk, t.ex. Väderkvarnen, på japanska Kata guruma, Firemans carry(USA) och Leg and arm(England).

Skulle vi diskutera tekniken och jag använder namnet Leg and arm skulle det bara bli löjligt för jag skulle exkludera alla läsare som inte vet vilken teknik det handlar om. Visst pratar vi judo-tekniker så är det förståeligt för majoriteten av teknikerna har enbart japanska namn men samtidigt blir det då löjligt när de japanska termerna ska användas på andra stilar så vidare vi inte är i Japan och pratar japanska.
Sen är det lite så som jag upplever det när jag har tränat eller testat på olika Budosporter att man håller väldigt hårt på traditioner vad det kommer till tex namn på tekniker och annat då exempelvis på korrekt japanska.

Det är lite samma sak inom WTF Taekwondo där det enbart var koreanska namn som användes på tekniker på träning och andra koreanska termer men självklart lärde vi oss de engelska namnen på samma teknik också.

Inom tex Thaiboxning så är det ju inte en jävel utanför Thailand mer eller mindre och som inte prata thailändska som använder thailändska namn på teknikerna inom sporten undantaget möjligtvis Teep.

Pratar vi boxning så är språket försvenskat och jabb har vi visserligen adopterat och blivit en del av det svenska språket nu likt uppercut men annars så rak höger och krokar istället för cross och hooks.

Inom Grek romersk brottning så är jag övertygad om att alla tekniker har utländska namn också men när man hade polare som tränade det så användes bara svenska namn på alla tekniker.

Sanda engelska termer trots att det räknas som Kung fu / Wushu men inte ett ord kinesiska på träning.

MMA i stort sett enbart engelska termer så att alla som tittar på det och följer det ska fatta vad fan de pratar om.

Savate har franska namn på alla tekniker och tränar man det så lär man sig det också iallafall i Frankrike men här är det lite överkurs utan man kör med engelska mest.

Krav Maga inte en enda teknik med namn på tex jiddisch här och ingen pratar jiddisch på träning även om det säkert används i Israel men knappast i resten av världen.

BJJ / SW i stort sett bara engelska termer minus typ Omoplata, Gogoplata vad jag kan komma på nu samt Kimura men det låset är ju uppkallat efter japanen och judokan Kimura.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-23 kl. 12:16.
Citera
2024-08-23, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Nu är det till 99% judotekniker vi pratar om, då BJJn är ett derivat av Judo. Även fånarna på CJI använde de japanska termerna.
Ja det började ju så det är helt korrekt men idag är det ju en helt egen sport, andra regler, mycket tekniker som inte förekommer inom Judo och sporten utvecklas så det tillkommer nya tekniker typ lås och annat hela tiden som man inte trodde var möjliga för 10 - 15 år sedan.

Mina två nya personliga favoritsubmissions som inte fanns förr är tex banana split (tror jag den kallas då jag bara har sett den en gång) samt armbar enbart utförd med benen dvs isolera och lås upp en arm ifrån side eller ja crucifix med dina egna ben och vrid den i väldigt fel vinkel med benen enbart.

Mycket kreativt då du kan kontrollera armen på motsatt sida med dina egna armar och "låtsas" att du jobbar på lås där eller dra lite ground and pound och sedan slår fällan igen.

Schweizaren som gick till final i TUF nu lyckades dra en sådan i semifinalen efter att ha vunnit kvartsfinalen på knock.

Rubberguard används ju inte så mycket längre men jag minns när den tekniken dök upp och alla snackade om den även om det är ruskigt länge sedan nu.

Twister som sätter press på hela ryggraden och är en extremt svår submission att få till tror jag inte förekommer inom någon Budosport eller annan grapplingbaserad stil heller utan är nog rätt så unik för just BJJ.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-23 kl. 12:33.
Citera
2024-08-23, 12:27
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:

Nä, vi har redan haft den här diskussionen tidigare i flera olika trådar. BJJ skapades när judo mötte västerländsk fribrottning i Brasilien. Det är mer än bara judo. De har inte ens dräkter i evenemanget som diskuteras.

Japanska termer används nästan uteslutande när det handlar om benlås och det är ett relativt nytt fenomen som kan härledas till John Danaher som valde att använda japanska namn i benlåssystemet han använde. Och då är det enbart hans system, sedan har du benlåsen som utgår från 50/50 systemet som inte använder japanska namn.
Citera
2024-08-23, 13:34
Medlem
Citat:
Nä, vi har redan haft den här diskussionen tidigare i flera olika trådar. BJJ skapades när judo mötte västerländsk fribrottning i Brasilien. Det är mer än bara judo. De har inte ens dräkter i evenemanget som diskuteras.

Japanska termer används nästan uteslutande när det handlar om benlås och det är ett relativt nytt fenomen som kan härledas till John Danaher som valde att använda japanska namn i benlåssystemet han använde. Och då är det enbart hans system, sedan har du benlåsen som utgår från 50/50 systemet som inte använder japanska namn.

Du hör upprepade gånger att kommentatorerna använder termen Uchi-Mata, vilket är ett japanskt namn för ett kast.
Så, uppenbart används de japanska namnen.
Citera
2024-08-23, 15:23
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Du hör upprepade gånger att kommentatorerna använder termen Uchi-Mata, vilket är ett japanskt namn för ett kast.
Så, uppenbart används de japanska namnen.

Ja, när någon använde den tekniken. Hur många andra namn på engelska hörde du? Använde de engelska eller japanska när någon dök på benen?

Återigen det är relativt få tekniker där det användes japanska namn. Jag satt och såg hela skiten på nästan 15 timmar och jag tvekar på att du gjorde det.
Citera
2024-08-23, 16:01
Medlem
Citat:
Ja, när någon använde den tekniken. Hur många andra namn på engelska hörde du? Använde de engelska eller japanska när någon dök på benen?

Återigen det är relativt få tekniker där det användes japanska namn. Jag satt och såg hela skiten på nästan 15 timmar och jag tvekar på att du gjorde det.

Jag tröttnade efter 2 timmars inaktivitet.
Citera
2024-08-23, 17:39
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Jag tröttnade efter 2 timmars inaktivitet.

Ja, och då är du inte rätt person att kommentera en sport eller hur? Det är ju inte konstigt att du ignorerar alla motfrågor jag ställt i tråden.

Det är för övrigt okej att inte gilla BJJ, du kan hålla dig till judo. Jag gillar båda + en jävla massa annat.
Citera
2024-08-23, 23:26
Medlem
Citat:

Det där är lite kul faktiskt speciellt Waldo när han levde och kommenterade MMA och UFC kunde briljera med japanska termer på tekniker lite då och då typ om han kommenterade någon med Karatebakgrund tex så kunde han för ovanlighetens skull dra till med det japanska namnet på ett slag eller spark som skiljer sig ifrån hur MMA utövare traditionellt slår och sparkar samt även dra japanska namn på lite Judokast och jag tror att Jycken har gjort det också men det var ju mycket överkurs rent kommentarorsmässigt och hände relativt sällan, om det inte dök upp någon med gedigen karatebakgrund som drog rena karatetekniker i MMA eller någon före detta väldigt skicklig Judoka eller någon som gillade Judokast rent allmänt.

Inte vanligt men det hände.
Citera
2024-08-23, 23:32
Medlem
Citat:
Ja, och då är du inte rätt person att kommentera en sport eller hur? Det är ju inte konstigt att du ignorerar alla motfrågor jag ställt i tråden.

Det är för övrigt okej att inte gilla BJJ, du kan hålla dig till judo. Jag gillar båda + en jävla massa annat.
Jag gillar också både BJJ / SW, Judo men även Sambo är en jävligt intressant sport med mycket kul nedtagningar och grappling på det. Andra kul sporter är Fristilsbrottning och amerikansk collegebrottning (folkstil) samt Sport Jutsu om vi bortser ifrån MMA och håller oss till sporter som är nedtagnings och grapplingbaserade även om slag och sparkar förekommer i både sport Jutsu och Combat Sambo också.

Det enda tråkiga med Judo var väl när de plockade bort nedtagningar under midjan samt benlås på tävling om jag inte minns fel nu.
Citera
2024-08-24, 00:47
Medlem
Kul gammalt avsnitt av Fight Quest när de tränar BJJ i Bradilien för er som inte känner till BJJ så är det en kul introduktionsvideo till en jävligt kul sport.

https://m.youtube.com/watch?v=Qk4IS5...dex=11&pp=iAQB

Rallarsving Andreas och Musse tränar SW i Finland

https://m.youtube.com/watch?v=kzcisz...ndex=8&pp=iAQB

Rsllarsving Glima brottning och Judo

https://m.youtube.com/watch?v=tgtuKr...ndex=4&pp=iAQB

Rallarsving Brottning i Kazakstan

https://m.youtube.com/watch?v=1atcvg...ndex=1&pp=iAQB

Rallarsving BJJ I Brasilien

https://m.youtube.com/watch?v=Sd1tjf...ndex=3&pp=iAQB

Human Weapon Sambo

https://m.youtube.com/watch?v=qBMg8Q...c3Qgc2FtYm8%3D

Det blev lite roliga gamla grapplingfilmer ifrån förr som alltid kan inspirera någon att börja köra.

Sambo finns mig veterligen inte i Sverige dock längre tyvärr.
Senast redigerad av WhiskeyTango84 2024-08-24 kl. 01:01.
Citera
2024-08-24, 15:05
Medlem
Brottargalnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Det där är lite kul faktiskt speciellt Waldo när han levde och kommenterade MMA och UFC kunde briljera med japanska termer på tekniker lite då och då typ om han kommenterade någon med Karatebakgrund tex så kunde han för ovanlighetens skull dra till med det japanska namnet på ett slag eller spark som skiljer sig ifrån hur MMA utövare traditionellt slår och sparkar samt även dra japanska namn på lite Judokast och jag tror att Jycken har gjort det också men det var ju mycket överkurs rent kommentarorsmässigt och hände relativt sällan, om det inte dök upp någon med gedigen karatebakgrund som drog rena karatetekniker i MMA eller någon före detta väldigt skicklig Judoka eller någon som gillade Judokast rent allmänt.

Inte vanligt men det hände.

Nästan egentligen enda fördelen med att tränat (sport) ju jutsu är att man får lära sig de japanska namnen som använts i både karate och judo. Ingen aning om vad Waldo eller Jycken haft för bakgrund före MMA.

Stora nackdelen är dock att man blir aldrig lika bra på judokast som en judoka. Fördelen är dock att när man också tränat lite brottning kan man "fuska" och få ned dom med brottningstekniker. Samma blir det också för brottare, kan överraska dom med judokast.

Citat:
Jag gillar också både BJJ / SW, Judo men även Sambo är en jävligt intressant sport med mycket kul nedtagningar och grappling på det. Andra kul sporter är Fristilsbrottning och amerikansk collegebrottning (folkstil) samt Sport Jutsu om vi bortser ifrån MMA och håller oss till sporter som är nedtagnings och grapplingbaserade även om slag och sparkar förekommer i både sport Jutsu och Combat Sambo också.

Gillar nästintill all grappling och försöker följa det mesta. Brukar dock inte vara det lättaste att följa. OS sände både brottningen och judon under arbetstid och då fick man lyssna på radion. Lite har gått att leta upp i efterhand.

Brukar vara med mycket med den lokala brottningsklubben på brottningstävlingar också, även på någon bjj-tävling som åskådare/coach då och då.

Citat:
Det enda tråkiga med Judo var väl när de plockade bort nedtagningar under midjan samt benlås på tävling om jag inte minns fel nu.

Också en fördel med ju jutsun att den har mindre begränsningar än judon, både på marken och med kast. Egentligen nedtagningsmässigt gjorde det aldrig någon skillnad när jag tränade judo, trots förbuden var judokorna vana vid teknikerna och kunde utföra sina egna.

Fanns en lite fördel mot BJJ och det var att på den tiden var det lite mer accepterat med benlås i sport ju jutsun + att det var en sambokille från Stockholm/Pancrase som hade flyttat ner och lärde ut en massa benlås. När BJJ då började dyka upp så var de mycket vassare på marken men det gick att köra över dom med benlås, då var de helt vilsna. Nuförtiden har dock benlås blivit så vanligt inom BJJ så den fördelen är nog också borta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in