Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Rekommenderas starkt för alla MOP intresserade.
Utöver Jordås finns även den tidigare medlemmen av granskningskommissionen mordet på Olof Palme,och tillika författaren av den utmärkta boken "Statsministermordet"..Hans Gunnar Axberger i studion.
Det är högkvalitativa cirka 30 minuter som väntar den som ännu inte lyssnat.
Intressant litet samtal, och jag tycker väl ungefär som Axberger att dramatiseringen i boken inte tillför något. Det blir snarare något som gör mig som läsare lite mer vaksam och tvekande.
På tal om det tog det faktiskt bara en sida innan ett faktafel i boken dök upp.
Annie Lööf var inte näringsminister i 2022. Det var många år sedan Annie var minister.
Detaljer, visst. Men när det direkt dyker fram sådana enkla faktafel så får man en aning av det kanske slarvats med annat i hastigheten.
Men det återstår att se.
Citat:
Ursprungligen postat av
Lookalike
Jag vill nämna en sak som Jon Jordås säger i podden Svd ledarredaktionen,där han intervjuas.
Programmet är publicerat den 12 Augusti.
Jordås har undersökt om han kan hitta andra tillfällen då en person har skjutit sin TV.
Några andra inhemskt svenska fall bortsett CAs dokumenterade och oomtvistade skott i TV har han inte funnit.
Däremot finns det ett fåtal fall ifrån USA där skott emot TV har avfyrats.
Skälen till dessa amerikanska skott emot TV synes närmast enhetligt ha varit att skytten varit förbannad på det som visats i rutan.
En intressant liten sak att ha i minne när hypotes CA utvecklar sig framgent.
När Jordås säger att ingen annan skjutit sönder en teve så känns tyvärr även sådana påståenden som komna från en säljare av en story. Jag har nu inte lyssnat på podden du nämnt utan kommenterar bara din beskrivning av vad som sades.
Klart det skjutits sönder teveapparater förr i allehanda sammanhang och en snabb googling bekräftar ju detta. Varför ska han ens utveckla ett sådant mycket luddigt spår istället för att bara konstatera det lilla man man faktiskt vet - Teven sköts sönder, med ett av två relativt nyinköpta vapen, under en borgerlig regeringsperiod (Fälldin var statsminister), många år innan Palme mördades.
Men den harangen säljer nog inte lika bra.😏
Trots min lätta skepsis inför Jordås framställning så betyder det inte att jag tror att CA är helt fel tråd nysta i.