2024-08-24, 08:03
Medlem
Vad ligger den vanliga taxan på?
Citera
2024-08-24, 08:05
Moderator
Mappings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armyoflovers

Hur långt är ett snöre och vad är det gjort av? Kostnaden för en jurist beror på en massa faktorer som t.ex. typen av ärende, faktaområde, antalet timmar, storstad/landsbyggd osv. osv.
Citera
2024-08-24, 08:12
Avstängd
Räkna med minst 1800:- per timme + moms.
Citera
2024-08-24, 08:15
Medlem
Är det något ärende som är i närheten av vad hemförsäkringen bör täcka ??
Citera
2024-08-24, 08:34
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsyltrygg
Är det något ärende som är i närheten av vad hemförsäkringen bör täcka ??

Man ska börja med fråga sig själv vad ärendet gäller. Sen kan man gå vidare om man har exempelvis försäkringar eller fackförbind som kan "hjälpa till". Om det gäller konsumenträtt kan ARN eller kommunens konsumentvägledare vara tillämpliga.

Frågan är för allmänt ställd av TS tycker jag allt..
Citera
2024-08-24, 08:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Räkna med minst 1800:- per timme + moms.

Advokater tar väl såna summor, men är det alltid så mycket för jurister?
Citera
2024-08-24, 10:27
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10.0.1.1
Advokater tar väl såna summor, men är det alltid så mycket för jurister?

Hur menar du, "såna summor"? Jag har varit i kontakt med advokater som kostar dig femtontusen plus moms per timma, och då tillkommer t.ex. ett fastpris för sådant som avtalsskrivning/-granskning, DD, korrespondens.

Kring ett par tusen i timmen inklusive moms kan du räkna med när det handlar om en byjurist och lite rådgivning kring äktenskapsförord eller en fastighetsaffär /eller så.
Citera
2024-08-24, 10:28
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armyoflovers

Det beror på. Domstolarna betalar väl trettonhundra eller så, plus moms. Du får nog räkna med att betala lite mer, om det inte är en ren rutingrej på fastpris som man lassar över på biträdande eller sekreterare.
Citera
2024-08-24, 10:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Hur menar du, "såna summor"? Jag har varit i kontakt med advokater som kostar dig femtontusen plus moms per timma, och då tillkommer t.ex. ett fastpris för sådant som avtalsskrivning/-granskning, DD, korrespondens.

Kring ett par tusen i timmen inklusive moms kan du räkna med när det handlar om en byjurist och lite rådgivning kring äktenskapsförord eller en fastighetsaffär /eller så.

Jaså, så mycket, vad är det för stjärnor? Något känt namn som brukar ta brottmål?

Har väl mest grundat mig på de c:a par tusen timtaxan brukar ligga på när det bestäms vad en sån advokat ska få i ersättning av staten.

Att det inom näringslivet eller privat har fri prissättning förstår jag så klart.
Citera
2024-08-24, 10:36
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10.0.1.1
Jaså, så mycket, vad är det för stjärnor? Något känt namn som brukar ta brottmål?

Har väl mest grundat mig på de c:a par tusen timtaxan brukar ligga på när det bestäms vad en sån advokat ska få i ersättning av staten.

Att det inom näringslivet eller privat har fri prissättning förstår jag så klart.

Brottmål är skråets bottenskrap. Idealister som vill hjälpa utsatta mot staten, liksom. De tjänar inte speciellt bra och är aldrig lediga.

Domstolstaxan har tydligen höjts nyligen, femtonhundra plus moms, https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/for-dig-som-aktor-i-domstol/stod-for-aktorer-i-domstol/rattshjalp-och-taxor/om-timkostnadsnormen-och-taxorna/.
Citera
2024-08-24, 10:48
Medlem
Det beror helt på vilken typ av jurist du vill ha, samt vad frågan gäller.

Rent krasst kan du naturligtvis anlita en juriststudent eller någon nyexaminerad för ett par hundra kronor per timme. Handlar det om lättare saker som att upprätta ett testamente, gåvobrev, samboavtal eller annat smågöra så behöver det inte vara dyrt. Även om diverse familjerättsliga byråer tar hutlösa summor för sånt småjobb.

Handlar det dock om större summor, exempelvis större arv eller bodelning, kan det vara klokt att anlita en firma eller byrå med bra ansvarsförsäkring. Även i dessa är det dock ofta de nyexaminerade biträdande juristerna som gör det faktiska jobbet.

Vill du ha en advokat stiger naturligtvis kostnaden, men även här är det bra att poängtera att även om advokat är en titel som talar för att personen är skicklig så behöver den inte vara skicklig på det område där du behöver hjälp. Har stött på många advokater som tar flera tusen kronor timmen trots att de är glada nybörjare på området.

Men rent krasst; mellan 1500 och 5000 kronor timmen kan väl anges som en någorlunda ”normaltaxa” om man vill ha en etablerad jurist. Många gånger kan detta till viss del täckas av hemförsäkringen, men det beror på vad det gäller.

Vill du specificera något tydligare vad du behöver en jurist till så kan jag ge mer konkreta råd.
Citera
2024-08-24, 10:57
Medlem
Finns det inga ai än som kan typ hela lagboken upp, ned & baklänges och gjort jurister och advokater överflödiga?

Jobbigt, när systemet som designat att juridisk hjälp inte skulle vara för andra än riktigt rika snart nog om inte redan är gratis.

Men jag har inget exempel, bara antar att om det inte redan finns, så gör det det snart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in