2024-08-24, 09:27
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cigge3
…vet ej om man kan räkna det som en supersnabb missil.

Ryska Avangard går i hissnande mac27 eller 32200km/h
Väntar med spänning på dagen då alla wunderwaffen som är undangömda i Uralbergen ska plockas fram och avgöra kriget, måste ju verkligen bli en gamechanger.

Borde väl börja vara dags nu, när Ryssland uppnått sina mål med att nöta ner Ukraina med uttjänta vapen och lurat in dem i en fälla i Kursk oblat.
Citera
2024-08-24, 09:30
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Hur går det för Nord Korea? Var ju ett tag sedan det kriget var i en aktiv fas.

Om kriget hålls i ett fryst tillstånd även i Ukraina och mellan Nato och väst, så tror jag också att det kommer ta längre tid än 20 år innan det blir "nya tider", såvida inget annat viktigt händer i världen. Vilket mycket väl kan hända, hela min poäng är att det är svårt att gissa, och vi mycket väl kan ha omfattande handel och kulturellt utbyte igen om 20 år.
Citera
2024-08-24, 09:31
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Jag läste artikeln. Den var bra. Och talande. Av texten strax före det citat du återgav finns ett annat guldkorn. Alla de som hävdar att Putin är populär för att han fick 88% i valet kan ju läsa den här lilla godbiten:
Ukrainsk soldat: "– Om vi inte gillar vår president så kan vi rösta bort honom. Men er president, hur länge har han suttit? Sedan år 2000?"
Rysk kvinna: "– Nej han bytte med Medvedev ett tag, säger kvinnan."

Putin bytte med Medvedev. Jo, det är ju demokratiskt. Rysk demokrati...

Ändå slående att ryssar är ohederliga och mytomaner som försvarar sitt förljugna system i en situation där de får tala fritt. Artikeln är ett lysande exempel hur oärlig ryssen är ända ner till en simpel babushka. Så att det bara skulle vara regimen och ryska eliten som är vidriga avskum och skyldiga till ryssarnas förljugna och genomruttna system är en felaktig önsketänkande förklaringsmodell.
Citera
2024-08-24, 09:32
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Slogs Ukraina för frihet mot kommunismen, eller var de hjältarna som mer än några andra besegrade nazismen?
Varför skulle det ena utesluta det andra? Det rör sig om två totalitära och förtryckande samhällssystem.

Ingen kommer att titta tillbaka på Rysslands anfallskrig mot Ukraina om 20 eller 40 år, och se det på annat sätt än att despoten Putin fick storhetsvansinne och slängde hundratusentals ryssar och ukrainare i döden.

Det finns absolut inget scenario där Putin kommer att få någon form av historisk upprättelse, lika lite som Stalin eller Hitler fått det.
Citera
2024-08-24, 09:39
Medlem
Citat:
Om kriget hålls i ett fryst tillstånd även i Ukraina och mellan Nato och väst, så tror jag också att det kommer ta längre tid än 20 år innan det blir "nya tider", såvida inget annat viktigt händer i världen. Vilket mycket väl kan hända, hela min poäng är att det är svårt att gissa, och vi mycket väl kan ha omfattande handel och kulturellt utbyte igen om 20 år.

Precis, väldigt svårt förutse hur kriget utvecklar sig. Jag tror och hoppas att man inser att Europa genom att besegra Ryssland har en chans till verklig och varaktig fred. Att man inte låter detta rinna en ur händerna.

Ukraina vill nog inte bara stoppa och frysa kriget utan vidare, deras minimum är att återfå sitt eget land och stoppa ockupationen. Men sedan tror jag det är ett måste att Rysslands inflytande försvinner och det kan inte ske med annat än att ännu fler provinser frigör sig från ryska federationen och blir självständiga länder och för att det ska hända så måste Ryssland besegras fullständigt militärt och kapitulera samt att nuvarande regimer avgår. T.ex vad ska hända med Tjetjenien är också en fråga som få verkar ha tänkt på.

Sådana här saker kan dra ut på tiden i generationer om man inte tar tag i det och gör det på rätt sätt, vilket är hiskeligt svårt.

Kanske vi istället landar i att ha 15 nya små diktaturländer som alla formligen spottar ur sig terrorister.
Citera
2024-08-24, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Intressanta och väntade nyheter.
Man ska också komma ihåg att Ryssland stöds ekonomiskt av Indien och Kina.
Indien och Kina gör fortfarande gigantiska gas- och oljeaffärer med Ryssland.
Dessa två monsterländer borde ha kunnat uppväga effekterna av Västs sanktioner, men icke.
Inte ens med ekonomiskt stöd av Kina och Indien lyckas Putin besegra ett fattigt grannland, som är mycket mindre än Ryssland.

Patetiskt är bara förnamnet......

Att en före detta vinstmaskin måste hemligstämpla all relevant info säger allt om tillståndet. Analytiker behöver inte ens läsa mellan raderna här... Käpprätt åt helvete är budskapet från företagsledningen.
Citera
2024-08-24, 09:47
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inte mycket handel mellan NK och omvärlden...
Nej men det är klart att det kan hända att västvärlden återupptar ekonomiskt och kulturellt utbyte med Ryssland igen. Det förutsätter dock någon form av rysk revolution, att man avsätter Putin och hela regimen faller, att dem som griper makten efteråt genuint vill demokratisera landet.

Med andra ord ytterst osannolikt. Ryssland har lika lite demokrati i ådrorna som Afghanistan eller Nordkorea.
Citera
2024-08-24, 09:52
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmedia
Nej men det är klart att det kan hända att västvärlden återupptar ekonomiskt och kulturellt utbyte med Ryssland igen. Det förutsätter dock någon form av rysk revolution, att man avsätter Putin och hela regimen faller, att dem som griper makten efteråt genuint vill demokratisera landet.

Med andra ord ytterst osannolikt. Ryssland har lika lite demokrati i ådrorna som Afghanistan eller Nordkorea.

Där är jag enig, en politisk förändring först. En acceptans att Rysslands grannländer har sin egna utrikes/säkerhets-politik. Så att det blir slut på ryska invasioner.
Citera
2024-08-24, 09:57
Medlem
Ett tåg kommer lastat... med tanks från 1960-talet.

Ryssen skickar modifierade 60-åriga tanks till fronten.

Transfer of T-62M AFRF to Ukraine.

https://x.com/TOGAjano21/status/1827049387127717899
Citera
2024-08-24, 10:02
Medlem
Citat:
Det var därför jag nämnde Greklands-krisen. Medelgreken där hade ett värre fall i hur bra livet var, än medelryssen har upplevt nu.
Eu " räddade" Grekland i finanskrisen,,,Ingen kommer rädda ryzzland,,,,
Citera
2024-08-24, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ändå slående att ryssar är ohederliga och mytomaner som försvarar sitt förljugna system i en situation där de får tala fritt. Artikeln är ett lysande exempel hur oärlig ryssen är ända ner till en simpel babushka. Så att det bara skulle vara regimen och ryska eliten som är vidriga avskum och skyldiga till ryssarnas förljugna och genomruttna system är en felaktig önsketänkande förklaringsmodell.

Asch! Folk som blir misshandlade och rädda lyder "husse" dom vågar inget annat för dom är mentalt uppfostrade och tränade så.

Syns klart och tydligt när man tittar på nyhetsuppläsare från Nordkorea, mer robotar än människor.

Visst! Det är för j-vligt.
Citera
2024-08-24, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cigge3
Ryssland har ej förklarat krig mot ukraina, det är en militär specialoperation.
Flera av de ryska tv kommentatorerna kallar det numera för krig,,, vad är skillnaden i verkligheten egentligen? jag undrar,,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in