2024-08-24, 00:40
Medlem
Alla dessa youtubes är rätt roliga att titta på när det "LOVAR" att ingen annan var hemma när saker händer precis när de filmar. Vissa saker är så uppenbart fejkade att det är nästan blir kul om det inte vore så tragiskt.
Alla på youtube med en kanal som handlar om paranormala fenomen fejkar det till 100% eftersom de lever på det och vrider och vänder slumpmässiga ljud/händelser till att det är spöken men oftast är det deras kollegor som fixar spökeriet.
Att alla dessutom "lovar" att det är ensamma gör inte det hela mer trovärdigt.

Sen har vi den där väldigt lilla skaran där vanligt folk lyckas filma något oförklarligt, notera oförklarligt inte paranormalt. Dessa är intressanta men men väldigt ovanligt att snubbla på, kan också vara fejk för att höja sin alldagliga kanal då alla kanaler som visar dessa klipp kommer lägga upp det och nämna kanalen där videon tog ifrån.

Enkel underhållning som är kul att sitta och debunka.
Citera
2024-08-24, 01:17
Medlem
En spirit box kostar mellan 1000 till 2000 kronor. I länken nedan kan man få veta hur den fungerar. Jag har funderat på att köpa en sådan, men jag tror att jag skulle skita på mig om en ande svarade på mina frågor. Bäst att avstå.

https://www.erienewsnow.com/story/48494450/what-is-the-spirit-box-the-basics?clienttype=mobile
Citera
2024-08-24, 03:00
Medlem
Hur fejkar folk magi?
Citera
2024-08-24, 03:02
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Hur fejkar folk magi?

Dom gör det hela vägen till en stängd kista förhoppningsvis.
Citera
2024-08-24, 07:54
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapsylen1
Alla dessa youtubes är rätt roliga att titta på när det "LOVAR" att ingen annan var hemma när saker händer precis när de filmar. Vissa saker är så uppenbart fejkade att det är nästan blir kul om det inte vore så tragiskt.
Alla på youtube med en kanal som handlar om paranormala fenomen fejkar det till 100% eftersom de lever på det och vrider och vänder slumpmässiga ljud/händelser till att det är spöken men oftast är det deras kollegor som fixar spökeriet.
Att alla dessutom "lovar" att det är ensamma gör inte det hela mer trovärdigt.

Sen har vi den där väldigt lilla skaran där vanligt folk lyckas filma något oförklarligt, notera oförklarligt inte paranormalt. Dessa är intressanta men men väldigt ovanligt att snubbla på, kan också vara fejk för att höja sin alldagliga kanal då alla kanaler som visar dessa klipp kommer lägga upp det och nämna kanalen där videon tog ifrån.

Enkel underhållning som är kul att sitta och debunka.
Så på vilket sätt skall dessa människor kunna dela sina erfarenheter och tas oå allvar om alla bevis de presenterar möts som fejk?
Vore det inte på sin pmars att förnekarna för en gångs skull bevisar att det är fejk?
Tar inte själv ställning för eller emot men har svårt för åsikter som saknar substans innan de underbygger ett vettigt motargument
Citera
2024-08-24, 08:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Hur fejkar folk magi?
Det finns flertalet exempel. Här har du ett svenskt.
Han har varit medium på heltid i elva år och jobbar i egna företaget Spiritual life development i Edsbergs gamla prästgård nära Fjugesta. Men Anders Åkesson har fuskat i fysiska seanser genom att smeta in handen med självlysande lera.
https://www.na.se/artikel/mediet-som-fuskade-i-seansen

Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
Så på vilket sätt skall dessa människor kunna dela sina erfarenheter och tas oå allvar om alla bevis de presenterar möts som fejk?
Vore det inte på sin pmars att förnekarna för en gångs skull bevisar att det är fejk?
Tar inte själv ställning för eller emot men har svårt för åsikter som saknar substans innan de underbygger ett vettigt motargument
Det är inte tvivlarnas uppgift att bevisa att de som påstår sig kunna prata med andar verkligen kan göra det. Och att bevisa att man inte kan tala med andar går helt enkelt inte. Det är lika omöjligt att göra det som att bevisa att det inte ligger ett osynligt monster under din säng.
Citera
2024-08-24, 11:05
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Det finns flertalet exempel. Här har du ett svenskt.
Han har varit medium på heltid i elva år och jobbar i egna företaget Spiritual life development i Edsbergs gamla prästgård nära Fjugesta. Men Anders Åkesson har fuskat i fysiska seanser genom att smeta in handen med självlysande lera.
https://www.na.se/artikel/mediet-som-fuskade-i-seansen

Det är inte tvivlarnas uppgift att bevisa att de som påstår sig kunna prata med andar verkligen kan göra det. Och att bevisa att man inte kan tala med andar går helt enkelt inte. Det är lika omöjligt att göra det som att bevisa att det inte ligger ett osynligt monster under din säng.
Så hur förväntar du dig att det ska bevisas om inte genom bandupptagningar och film?
Det är sedan upp till var och en att värdera bevisningen. Då är det ju din sak att bevisa att deras bevis är falska. Eller hur?
Citera
2024-08-24, 11:27
Medlem
Citat:
Det är ju uppenbart att det är fler i huset när de hela tiden ibland flera gånger LOVAR att dom var ensamma. Ofta rör de och filmar på ett sätt som gör att eventuella personer hinner flytta sig. Titta lite noga får du se vad jag menar. Det är underhållning
Jag kan tro på det om jag upplever det själv men jag har varit på otaliga urban exploring trippar själv runtom i sverige och i vissa andra länder, ibland helt själv och det enda jag mött som varit läskigt är andra människor eller något djur. En gång i en "hemsökt skog" jag var i blev jag upprymd när jag hörde något som lät som någon gnydde, istället för att fly som de alltid gör i alla videos så undersökte jag noga och det visade sig tråkigt nog bara vara 2 träd dom gneds motvarandra när viden låg rätt.
Det kryllar av dessa videos på nätet och händer det så frekvent borde jag ha upplevt eller sett något. Jag vill gärna se något så jag har besökt "hemsökta platser" men aldrig märkt eller sett något. Så jag börjar ge upp hoppet helt på det.

Så helt utan substans är det inte jag säger detta.
Citera
2024-08-24, 11:50
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vi kan börja med Laxton som är i Sallie House. Dom har någon typ av intelligent samtal under EVP. https://www.youtube.com/watch?v=K2UIU0XnyHA

Så dom ställer frågor och sen får dom läskiga svar. Är det förinspelat svaren som dom har förvrängt från en vanlig röst?
Har inte tittat på den där - men Laxton har ju tidigare till exempel använt Xbox Kinect-kamera för att hitta spöken… (ca 42 minuter in i klippet https://m.youtube.com/watch?v=A5e-xcC_YEk )

Att en tv-spelskamera gör precis vad den ska göra -dvs försöka identifiera mänskliga rörelser även om man filmar grenar och löv - är ju ett minst sagt löjligt ”bevis” för spöken - men det ser ju kul ut och i alla fall Jocke blev (spelade) så upphetsad att han nästan trilla omkull…

Senare har de själva gått ut och erkänt att de använt just en Kinect, men det var först långt efter att de blivit avslöjade…
Citera
2024-08-24, 19:46
Medlem
Citat:
Så hur förväntar du dig att det ska bevisas om inte genom bandupptagningar och film?
De får väl göra som alla andra som vetenskapligt vill visa att det de påstår stämmer. Väl kontrollerade studier i mängder.
Citat:
Det är sedan upp till var och en att värdera bevisningen. Då är det ju din sak att bevisa att deras bevis är falska. Eller hur?
Om det bara är mig och inte hela den vetenskapliga värden som ska övertygas så kan man se det så.
Citera
2024-08-24, 22:43
Medlem
Dimpens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
De får väl göra som alla andra som vetenskapligt vill visa att det de påstår stämmer. Väl kontrollerade studier i mängder.
Om det bara är mig och inte hela den vetenskapliga värden som ska övertygas så kan man se det så.
Så du menar att om någon upplever nåt som de själva och inte heller vetenskapen kan förklara men som defacto hänt - hur ska de kunna bevisa det?
Det är även lika svårt att avfärda det utan att kunna bevisa att det inte hänt vilket du eller vetenskapen inte heller kan.
Citera
2024-08-25, 07:42
Medlem
Citat:
Så du menar att om någon upplever nåt som de själva och inte heller vetenskapen kan förklara men som defacto hänt - hur ska de kunna bevisa det?
Man behöver inte förklara hur något fungerar, men man måste kunna visa att det fungerar.

Det finns mängder med saker vi inte kan förklara, men som bevisligen fungerar. Inte helt ovanligt med läkemedel till exempel.
Citat:
Det är även lika svårt att avfärda det utan att kunna bevisa att det inte hänt vilket du eller vetenskapen inte heller kan.
Man avfärdar normalt inte, man bara säger att det saknas belägg för att det förekommer.

Det finns ingen anledning till att det paranormala ska ha en gräddfil in till det som accepteras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in