2024-08-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Du förbiser att dom ringde på och presenterade sig, så nu vill du få det till att dom skulle ha spionerat?

Det är väl jätte bra att försvarsmakten bryr sig i vad olika knäppskallar, som möjligen kan vara ett hot mot landets säkerhet, håller på med?

Att dom dessutom visar hänsyn och är diskreta så grannar m fl inte uppmärksammas mer än nödvändigt är ju bra.

Nja, fast du vet ju inte vad dom gjort innan detta... och hur visste dom ens att han hade en flagga? Ringer grannar så är det ju polisen som åker dit inte FM. Hela grejen är bara så weird så jag tror inte det gått rätt till.
Citera
2024-08-23, 13:59
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dismisswall
Hur ska man ha koll på det?

Finns det en lista på vad man måste svara på och inte?

Har väl lätt autism då men blir så sjukt irriterad på detta i Sverige.
"jaaa men detta får du själv ha koll på, det är ditt ansvar "
"ok, hur är det tänkt att jag ska göra det"
"Det får du lösa själv "

Men i saker som BankID ska det hållas hand för gamlingarna. Men det dom lärde sig det ska "alla kunna".

Grundregeln är att man aldrig behöver svara på frågor.

Sedan kan det ofta vara så att det är i det egna intresset att svara.
Citera
2024-08-23, 14:04
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Jag ska inte upp i rätten, så jag har råd att svamla lite.
Men det skadar inte att läsa förbi svamlet, för den som bryr sig lite.

Hur ska man annars dra egna slutsatser?
Du gör ju precis detsamma, tolkar och spekulerar - ingen skillnad på oss.
Jag jobbar med det vi har på bordet, du med "uppenbara orsaker som är outtalade". Viss skillnad.
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Men grejen är ju att DCA-avtalet och NATO kanske har denna möjlighet att kontrollera befolkningen..
Det kanske inte behövs mycket misstankar för att kunna gripa korsförhöra osv.
Då borde vi få veta det, så att vi kan hålla oss på mattan. Blir ju jättekonstigt annars.
Citera
2024-08-23, 14:05
Medlem
Vad gnäller han om ? Sverige har ökat säkerheten enormt just nu pga Rysslands attacker.
Inte så konstigt att dom kommer och frågar om dom ska vara i närheten.
Citera
2024-08-23, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIGAFCE
Det finns väl ändå regler om hur flaggning ska gå till, man hissar inte trasiga/spraymåalde flaggor.
dessutom ska det hissas en Svensk flagga också om det ska vara en utländsk.

Ja men då är det väl nån lag som är polisens jobb... typ kränkning av flagga eller liknande.. inte åsiktskontroll av FM för att se om du är pro-ryss eller inte!
Citera
2024-08-23, 14:07
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Jag jobbar med det vi har på bordet, du med "uppenbara orsaker som är outtalade". Viss skillnad.

Då borde vi få veta det, så att vi kan hålla oss på mattan. Blir ju jättekonstigt annars.

Nja, jag jobbar nog mer med att kolla hur själva bordet är uppbyggt/ihopsatt, och vad som får det att hålla.
Citera
2024-08-23, 14:08
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nja, fast du vet ju inte vad dom gjort innan detta... och hur visste dom ens att han hade en flagga? Ringer grannar så är det ju polisen som åker dit inte FM. Hela grejen är bara så weird så jag tror inte det gått rätt till.

Tråden handlar väl inte om vad som gjorts tidigare?

Svaret på din fråga får du i Expressens artikel, om det är sant eller inte är svårt att avgöra. Men du har inte presenterat något som talar emot att det skulle vara riktigt.
Citat:
Försvarsmaktens presschef Therese Fagerstedt bekräftar att besöket ägt rum – i samband med en säkerhetsoperation i området.
Citera
2024-08-23, 14:08
Avslutad
Citat:
Du förbiser att dom ringde på och presenterade sig, så nu vill du få det till att dom skulle ha spionerat?

Det är väl jätte bra att försvarsmakten bryr sig i vad olika knäppskallar, som möjligen kan vara ett hot mot landets säkerhet, håller på med?

Att dom dessutom visar hänsyn och är diskreta så grannar m fl inte uppmärksammas mer än nödvändigt är ju bra.
Blir mycket att göra då, hela landets befolkning kan ju möjligen vara ett hot mot landets säkerhet. Det går inte att utesluta någon.

Har vi förresten någon säkerhet att värna över huvudtaget egentligen? Det är ju också en fråga man bör ställa sig.
Citera
2024-08-23, 14:11
Medlem
Citat:

Ja man tycker ju det men det kanske inte är så nu.. jag har inte orkat läsa igenom det DCA-avtalet men det lär ju stå där i så fall. NATO har jag inte heller nån koll på.
Citera
2024-08-23, 14:13
Medlem
Citat:
Tråden handlar väl inte om vad som gjorts tidigare?

Svaret på din fråga får du i Expressens artikel, om det är sant eller inte är svårt att avgöra. Men du har inte presenterat något som talar emot att det skulle vara riktigt.

Ja och säkerhetsoperationen handlade väl om hans flagga. Men dom ska väl få det låta lite bättre.
Citera
2024-08-23, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dan hissade en något luggsliten urkainsk flagga på tomten. Tydligen var försvarsmaktens personal och snokade i området. Civilklädda gick de in på Dans tomt, ringde på och började fråga om han är "pro Ukraina eller pro Ryssland" med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dan-hissade-flagga-fick-besok-av-forsvarsmakten/

Kommentarer på detta beteende från Försvarsmakten. Är det OK? Andra aspekter? Juridiska? Förenligt med yttrande och åsiktsfrihet?

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Moderator får gärna flytta om jag valde fel.

Svårt att inte tolka detta som om de ville snoka reda på om Dan var ryssextremist eller inte. En blodig ukrainsk flagga kan ju rimligtvis både betyda att man sörjer allt blod som flyter i Ukraina och en önskan om att blod ska flyta i Ukraina. Åtminstone känns det rimligt att gräva i.

Tycker försvarsmakten gjorde helt rätt här. Bra att hålla koll på närområdet.
Citera
2024-08-23, 14:15
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Blir mycket att göra då, hela landets befolkning kan ju möjligen vara ett hot mot landets säkerhet. Det går inte att utesluta någon.
Det är rimligt att börja med dom som sticker ut på något vis, det är inte svårt att förstå om man är normalbegåvad.
Citat:
Har vi förresten någon säkerhet att värna över huvudtaget egentligen? Det är ju också en fråga man bör ställa sig.
Det kanske är ett bra ämne, för någon annan tråd?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in