Citat:
Ursprungligen postat av
Pripps3.5
Det som är outtalat är inte uppenbart för fler än dig. Och om det nu vore så att de var där av annan anledning än flaggan, som de uppgav, så är det av yttersta vikt att det kommer fram. Annars ger de signaler få svenskar kan godta som acceptabla.
Jag vill inte leva med de ideal vi har nu och ser inte Ryssland som ett lika stort hot som du verkar göra.
Vi har visserligen fått Rysslands ögon på oss iom. Nato och DCA-avtalet, samt våra bidrag till Ukraina, men något akut hot utgör fortfarande inte Ryssland för Sverige. Det gör däremot vår egen regering och EU, som blivit överstatliga och tappat kontakten med folket.
Vi lever i en tid där Den heliga värdegrunden skall vördas och följas till varje pris, problemet är bara att ingen egentligen vet vad den innebär. Lite som Dan, som tyckte att hans lilla konstinstallation med en blodig flagga ledde till oanade konsekvenser. Och jag håller med.
Är det diktatur och övervakning av folket vi ska ha, så får de vara tydliga med spelreglerna. Det är det minsta man kan begära!
Uppenbart att mer ingredienser finns kring Dan, men ”bara” antagbart att must faktiskt har dessa ingredienser på sitt bord.
Antagbart i avsevärt högre grad än att vi har hållit på att forma fram en diktatur med övervakning.
Då, eftersom uttal ej finns och inte på något vis verkar vara i faggorna att formuleras av försvarsmakten i frågan om huruvida man är ute på kväsnings-operationer, kan man då inte dra slutsatsen att det ju inte är sådana spelregler man avser?
Schack matt på det.
Min utgångspunkt är att försvarsmakten vet betydligt mer än allmänheten om hotnivån och flera typer av sekundära hot, eftersom vissa grenar ju faktiskt har sådant som uppdrag utsett av Sveriges befolkning.
Samt jag är otroligt nöjd över att inte veta allt, och ändå lite mer nöjd att alla inte vet allt.
Jag personligen har mkt svårt att pricka nivån på hot som ryssland utgör för oss, men jag kan pricka att det blivit dimmigt, kraftfullt och oberäkneligt/oförutsägbart.