2024-08-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau

Försvarsmakten gjorde besök ytterst diskret, tom användande av hyrbil.

Det här gör hela situationen ännu mer obehaglig. Tänk om de börjar följa efter dig på bussen eller från affären nästa gång "för att smälta in"?.
Citera
2024-08-23, 13:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det här gör hela situationen ännu mer obehaglig. Tänk om de börjar följa efter dig på bussen eller från affären nästa gång "för att smälta in"?.

Spännande hade jag tyckt
Hellre dom än ett gäng dressade fsb-gubbar.
Citera
2024-08-23, 13:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Nä, med mitt inlägg menar jag att FlaggKamera-Dan verkar tro att man måste välja sida.

Hur ska man kunna tycka att detta besök är fel, utan att ha alla faktorer framför sig på plats.
Det är ju helt uppenbart mer/annat än en flagga som framkallar besök.

Försvarsmakten gjorde besök ytterst diskret, tom användande av hyrbil.
Hade dom vetat att gubben skulle gå till Expressen så hade dom förmodligen aldrig besökt, utan närmat sig infoinhämtning på annat vis.

En viktig del, faktiskt det enda syftet med åsiktskontroll är just att folk/allmänhet vet att det sker, då syftet är att få folk att hålla en önskad åsikt.
Det är då med buller o bång som sådant utförs, inte så här superdiskret som det nu här skett.
Då kan det omöjligt vara en åsiktskontroll av det slag som du är rädd för.

Dom flesta jag avläser här, tycker som du.
Jag registrerar det.
Ihop med att jag konstaterar att det är feluppfattat och överdrivet spårigt i resonemang om ett slags demokratiskt förfall iom detta.
Förfallet består mer verkligen i att ryssland utgör ett konkret/faktiskt hot mot dom ideal vi (tom du) lever med och vill leva med, och det är en uppgift vår försvarsmakt ska och önskas hantera på alla sätt som står tillbuds.
Det som är outtalat är inte uppenbart för fler än dig. Och om det nu vore så att de var där av annan anledning än flaggan, som de uppgav, så är det av yttersta vikt att det kommer fram. Annars ger de signaler få svenskar kan godta som acceptabla.

Jag vill inte leva med de ideal vi har nu och ser inte Ryssland som ett lika stort hot som du verkar göra.
Vi har visserligen fått Rysslands ögon på oss iom. Nato och DCA-avtalet, samt våra bidrag till Ukraina, men något akut hot utgör fortfarande inte Ryssland för Sverige. Det gör däremot vår egen regering och EU, som blivit överstatliga och tappat kontakten med folket.

Vi lever i en tid där Den heliga värdegrunden skall vördas och följas till varje pris, problemet är bara att ingen egentligen vet vad den innebär. Lite som Dan, som tyckte att hans lilla konstinstallation med en blodig flagga ledde till oanade konsekvenser. Och jag håller med.

Är det diktatur och övervakning av folket vi ska ha, så får de vara tydliga med spelreglerna. Det är det minsta man kan begära!
Citera
2024-08-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Undrar om man ligger i riskzonen för att få sånt span på sig. Jag semestrade i Ryssland för några år sen. Det kanske räcker?

Räcker nog med att du ätit en soljanka på en restaurang så är du misstänkt som pro-rysk spion och en fara för Sverige.. lite på den nivån verkar det ju vara eftersom en liten lättkränkt Ukrainaflagga kan skapa dessa misstankar kan säkert fler saker ligga till grund för att dom kommer spionera och förhöra dig.
Citera
2024-08-23, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Dan hissade en något luggsliten urkainsk flagga på tomten. Tydligen var försvarsmaktens personal och snokade i området. Civilklädda gick de in på Dans tomt, ringde på och började fråga om han är "pro Ukraina eller pro Ryssland" med mera.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/dan-hissade-flagga-fick-besok-av-forsvarsmakten/

Kommentarer på detta beteende från Försvarsmakten. Är det OK? Andra aspekter? Juridiska? Förenligt med yttrande och åsiktsfrihet?

Hoppas detta hamnade i rätt forum. Moderator får gärna flytta om jag valde fel.

Det är bra att de tittar in. De borde ha koll på Rysslandsympatisörer. Nu visade det sig att han var ukraina sympatisör men det är bra att de kollar saker.
Snart kanske vi kan se till att husen vid känsliga områden inte får ägas av Ryssar längre.
Citera
2024-08-23, 13:32
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Det som är outtalat är inte uppenbart för fler än dig. Och om det nu vore så att de var där av annan anledning än flaggan, som de uppgav, så är det av yttersta vikt att det kommer fram. Annars ger de signaler få svenskar kan godta som acceptabla.

Jag vill inte leva med de ideal vi har nu och ser inte Ryssland som ett lika stort hot som du verkar göra.
Vi har visserligen fått Rysslands ögon på oss iom. Nato och DCA-avtalet, samt våra bidrag till Ukraina, men något akut hot utgör fortfarande inte Ryssland för Sverige. Det gör däremot vår egen regering och EU, som blivit överstatliga och tappat kontakten med folket.

Vi lever i en tid där Den heliga värdegrunden skall vördas och följas till varje pris, problemet är bara att ingen egentligen vet vad den innebär. Lite som Dan, som tyckte att hans lilla konstinstallation med en blodig flagga ledde till oanade konsekvenser. Och jag håller med.

Är det diktatur och övervakning av folket vi ska ha, så får de vara tydliga med spelreglerna. Det är det minsta man kan begära!

Uppenbart att mer ingredienser finns kring Dan, men ”bara” antagbart att must faktiskt har dessa ingredienser på sitt bord.
Antagbart i avsevärt högre grad än att vi har hållit på att forma fram en diktatur med övervakning.

Då, eftersom uttal ej finns och inte på något vis verkar vara i faggorna att formuleras av försvarsmakten i frågan om huruvida man är ute på kväsnings-operationer, kan man då inte dra slutsatsen att det ju inte är sådana spelregler man avser?
Schack matt på det.

Min utgångspunkt är att försvarsmakten vet betydligt mer än allmänheten om hotnivån och flera typer av sekundära hot, eftersom vissa grenar ju faktiskt har sådant som uppdrag utsett av Sveriges befolkning.
Samt jag är otroligt nöjd över att inte veta allt, och ändå lite mer nöjd att alla inte vet allt.

Jag personligen har mkt svårt att pricka nivån på hot som ryssland utgör för oss, men jag kan pricka att det blivit dimmigt, kraftfullt och oberäkneligt/oförutsägbart.
Citera
2024-08-23, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är bra att de tittar in. De borde ha koll på Rysslandsympatisörer. Nu visade det sig att han var ukraina sympatisör men det är bra att de kollar saker.
Snart kanske vi kan se till att husen vid känsliga områden inte får ägas av Ryssar längre.

Lär nog inte enbart gälla hus utan bostadsrätter ,hyresrätter också i hela Sverige..
Citera
2024-08-23, 13:40
Medlem
Citat:
Varför är det plötsligt okej att trakassera någon för att de har en ukrainsk flagga som symboliserar något eller Rysk eller palestinsk flagga? Är man automatiskt en Hamas-supporter bara för att man visar stöd för palestina tex? Den här dubbelmoralen är både skrämmande och orättvis. Det är tydligt att vissa åsikter är mer välkomna än andra i dagens Sverige.

Att vårt land, som traditionellt har stått för yttrandefrihet, nu tycks vilja begränsa vad vi får tänka och säga är djupt oroande. Det är dags att vi alla tar ett steg tillbaka och ifrågasätter den här utvecklingen. Vi måste kunna uttrycka våra åsikter, även om de är kontroversiella, utan att bli utsatta för hot och trakasserier.

Hissar han nu en Rysk flagga lär han troligen bli gripen helt klart.

Gripen för vadå? Nej han kommer inte bli gripen för att han hissar en rysk flagga men han kommer nog få svårt att utföra skadlig verksamhet i landet utan att upptäckas efter ett sådant tilltag.

Är du rädd nu eftersom du är en av de mer extrema pro-ryssarna i Ukraina forumet?
Senast redigerad av Kratatch 2024-08-23 kl. 14:17.
Citera
2024-08-23, 13:43
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch

Vid eftertanke kan det vara av godo att det här besöket får uppmärksamhet.
Det kanske ger att vissa individer passar sig lite med skeva/farliga utsvävningar, nu när man verkar kunna skönja att resursstark gren inom försvarsmakten faktiskt florerar i helt vanliga villaområden - eyes on.

Tänk bara om alla visste att detta faktiskt pågått i mer än 35år Folk hade fått fundera fan på sina liv…
O dom som funderar är ju faktiskt dom som tagit en ställning som dom i slutändan kanske inte ens backar upp, utan tagit den pga samhällstryck, opinion, rädsla att inte passa in eller annan anledning som ej riktigt går att försvara.
Svettnödigt värre, att nu sitta och fundera på om man ”lever rätt” , samtidigt som must-officerare gluttar bakom gardinen i huset snett mittemot
Citera
2024-08-23, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Men grejen är ju att DCA-avtalet och NATO kanske har denna möjlighet att kontrollera befolkningen..
Det kanske inte behövs mycket misstankar för att kunna gripa korsförhöra osv.
Citera
2024-08-23, 13:50
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:

Du förbiser att dom ringde på och presenterade sig, så nu vill du få det till att dom skulle ha spionerat?

Det är väl jätte bra att försvarsmakten bryr sig i vad olika knäppskallar, som möjligen kan vara ett hot mot landets säkerhet, håller på med?

Att dom dessutom visar hänsyn och är diskreta så grannar m fl inte uppmärksammas mer än nödvändigt är ju bra.
Citera
2024-08-23, 13:56
Medlem
Det finns väl ändå regler om hur flaggning ska gå till, man hissar inte trasiga/spraymåalde flaggor.
dessutom ska det hissas en Svensk flagga också om det ska vara en utländsk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in