2024-08-23, 11:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ja tja, plan om påverkansoperation kanske inte funnits men det är ovanligt att gå ut i media efter sånt slags besök, och det barkade skevt iom det.
Nu är killarna röjda och det är ju kämpigt då.

Personligen tror jag inte FlaggKamera-Dan’s agenda är rysk, utan möjligt mer ukrainsk och även lokalpatriotisk men med inslag/tecken på viss politisk förvirring parat med då primärt hysteriskt uppmärksamhetssökande kring hur han lägger fram sin utsatthet för det han kallar åsiktskontroll.
Det är också törst på uppmärksamhet som gör att han bombat sin egen fb full med Ukraina-stöd, utan att han för den sakens skull har någon djupare reflektion på varför han ömmar för Ukraina.
Gubben står på flera ben samtidigt och ingen ordning på tankegången sin.
Hade han på riktigt ömmat för Ukraina och begripit symboliken bakom landets och omvärldens försvar mot den ryska fientligheten, så hade han bara blivit glad och seriöst mottagande om must-officerare knackar på för frågor.
Han kanske fick ett "Jimmie-moment"?

Menar du med ditt inlägg att man måste välja sida, och när man gör det så måste det dessutom vara på "rätt" sätt?. Kommer ju i princip att vara omöjligt.

Folk som tycker att Förvarsmaktens agerande här är försvarligt, har ingen aning om vilka portar de öppnar och bör inte klaga på diktaturer.

Det kan tyckas vara en liten oskyldig händelse från både FM och Danne, men sätter vi inte ner foten nu, så kan det gå illa.

Jag ser det hela som en testballong. Det skrämmande är att de flesta verkar låta det passera.

Innan ni vet ordet av är det Din dörr de knackar på.
Citera
2024-08-23, 11:47
Medlem
Betongborrens avatar
Jag förstår inte riktigt vad förvarsmakten har med det att göra, om han är pro Ukraina eller pro Ryssland.
Tänk om han var pro Ryssland då. Det är väl inte olagligt att visa sympati med Ryssland.
Lever vi i någon jävla facsiststat eller.
Citera
2024-08-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Skall dock påpekas att militära fordon och konvojer kan vara skyddsobjekt.
Då har medföljande skyddsvakterna en del polisiära befogenheter.

Om du ställer dig och försöker blockera en militärtransport med vapen så kommer medföljande MP/skyddsvakter ingripa med kraft.
Det är inte något snack om att invänta polis.

Däremot måste de som omhändertas eller grips överlämnas skyndsamt till polis så en grupp skyddsvakter skulle tvingas kvarstanna med de omhändertagna/gripna.

Tack snälla för något svar med lite koll. Vissa här gör sig ju dummare än nödvändigt, borde väl säga sig självt att militärpolis/skyddsvakt ingriper mot vem som helst, var som helst så länge det berör försvarsmakten.
Citera
2024-08-23, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Ja verkligheten är Creepy. Välkommen till verkligheten.

Och jo myndigheter begår faktiskt inget brott om de ringer på en dörr och pratar med den som öppnar.

Fast det gör dom..Olaga intrång te.x Om militären går in på tomten utan tillstånd kan det utgöra olaga intrång. Ofredande, Om militärens agerande är ägnat att kränka någon eller väcka obehag kan det utgöra ofredande. Missbruk av tjänstemannaställning finns väl också.. Om militären utger sig för att ha en viss befogenhet som hen inte har, eller missbrukar sin ställning för att skrämma eller påverka någon, kan det vara missbruk av tjänstemannaställning.
Citera
2024-08-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Försvarsmakten har polis.

Dessutom har viss personal inom FM under vissa förutsättningar och omständigheter polisiär befogenhet.

Sen samarbetar myndigheter också ibland.

Det är väl till och med så enkelt att har du skyddsvaktsutbildning och tjänstgör som skyddsvakt har du ju i någon mening polisiär befogenhet.
Citera
2024-08-23, 12:12
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Jag vet inte om du någonsin tilltalats av polis, skattemyndigheten eller liknande potentater, men det ingår inte i deras MO att först påpeka att man visst inte behöver svara på frågor och därefter inleda frågeverksamheten.

Det får man hålla reda på själv.

Vad jag varit med om är väl inte relevant?

Jag har dock aldrig fått frågan av myndighetsperson om vilket land jag sympatiserar med eller varför jag flaggar som jag gör eller varför jag bär vissa tecken och symboler.
Citera
2024-08-23, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Kreml
Jag tror att det ligger nåt mer bakom besöket hos Dan och Mats Drakenholt. Paret är de enda 2 personerna i Sverige med det efternamnet, de är i samma ålder 60-ish. Bröder eller gifta? Tagna efternamn? Vad hette de i så fall innan eventuellt namnbyte?

Mystiken tätnar....

Beträffande den skändade flaggan så är det knappast typiskt för en pro-ukrainare att agera så sett?

Nej FM svarade ju med att dom jobbar annorlunda nu… så antar att dom kan knacka dörr på vilka ryssar eller pro-ryssar som helst nu. Eller förfölja dig i vardagen.. folk får lixom vänja sig vid övervakning , kontroll och Civila FM stå i busken med kikare..
Citera
2024-08-23, 12:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GiatarrNenne
Vi befinner oss möjligen i ett begynnande skymningsläge eftersom vi, som nation, är en icke-neutral aktör i ett krig i vårt närområde.

SKYMNINGSLÄGE: https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2017/09/forsvar-i-skymningslage/

Din artikel pratar om en hemvärnsövning. Detta sk skymningsläge, medför det utökade befogenheter för FM osv?

Antingen är vi i något då får det meddelas korrekt så att alla vet om.

Eller så är vi inte det.

Det vi är nu är i Kalla Kriget 2.0 (eller det gick aldrig över) men vad som berättats för mig var det då mycket tydligare vad som förväntades.

Det ÄR Väst (NATO, USA, Europe, Israel) på ena sidan och Ryssland/Kina/Iran/Hamas/Boko Halal på andra sidan. Dags att det klargörs men svårt när SVT rapporterar direkt Hamas propaganda.

*Ja, jag håller på Ukrainas sida. Putin ska inte komma undan med detta. Jag tycker Sverige ska stödja Ukraina fullt ut med allt dem behöver, utrustning, utbildning, material osv. Ja, jag har sett uppdrag gransknings program om båtarna, internet, spionhuset och GPS störningar som Ryssarna håller på med.
Citera
2024-08-23, 12:42
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Nej FM svarade ju med att dom jobbar annorlunda nu… så antar att dom kan knacka dörr på vilka ryssar eller pro-ryssar som helst nu. Eller förfölja dig i vardagen.. folk får lixom vänja sig vid övervakning , kontroll och Civila FM stå i busken med kikare..

Undrar om man ligger i riskzonen för att få sånt span på sig. Jag semestrade i Ryssland för några år sen. Det kanske räcker?

Om jag märkte att de stod och spanade in i min lägenhet från nån buske med kikare skulle jag börja runka med bortdragen gardin och då och då kolla åt deras håll och slicka mig om munnen.
Citera
2024-08-23, 12:43
Medlem
Embas avatar
Men snälla någon. Han är klart och tydligt en MÖP. Han kontrollerades, vilket möpar har gjorts i decennier.

Somna om.
Citera
2024-08-23, 12:52
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Han kanske fick ett "Jimmie-moment"?

Menar du med ditt inlägg att man måste välja sida, och när man gör det så måste det dessutom vara på "rätt" sätt?. Kommer ju i princip att vara omöjligt.

Folk som tycker att Förvarsmaktens agerande här är försvarligt, har ingen aning om vilka portar de öppnar och bör inte klaga på diktaturer.

Det kan tyckas vara en liten oskyldig händelse från både FM och Danne, men sätter vi inte ner foten nu, så kan det gå illa.

Jag ser det hela som en testballong. Det skrämmande är att de flesta verkar låta det passera.

Innan ni vet ordet av är det Din dörr de knackar på.

Nä, med mitt inlägg menar jag att FlaggKamera-Dan verkar tro att man måste välja sida.

Hur ska man kunna tycka att detta besök är fel, utan att ha alla faktorer framför sig på plats.
Det är ju helt uppenbart mer/annat än en flagga som framkallar besök.

Försvarsmakten gjorde besök ytterst diskret, tom användande av hyrbil.
Hade dom vetat att gubben skulle gå till Expressen så hade dom förmodligen aldrig besökt, utan närmat sig infoinhämtning på annat vis.

En viktig del, faktiskt det enda syftet med åsiktskontroll är just att folk/allmänhet vet att det sker, då syftet är att få folk att hålla en önskad åsikt.
Det är då med buller o bång som sådant utförs, inte så här superdiskret som det nu här skett.
Då kan det omöjligt vara en åsiktskontroll av det slag som du är rädd för.

Dom flesta jag avläser här, tycker som du.
Jag registrerar det.
Ihop med att jag konstaterar att det är feluppfattat och överdrivet spårigt i resonemang om ett slags demokratiskt förfall iom detta.
Förfallet består mer verkligen i att ryssland utgör ett konkret/faktiskt hot mot dom ideal vi (tom du) lever med och vill leva med, och det är en uppgift vår försvarsmakt ska och önskas hantera på alla sätt som står tillbuds.
Citera
2024-08-23, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MaarekStele
Hade de behövt vara tydliga om han varit prorysk?

Varför undrar du det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in