2010-06-20, 14:00
Medlem
jocke1100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datja
Det enda man bör göra på sig själv är suturera. Jag har sytt mig själv hemma utan bedövning efter en mindre olycka. Jag är dock läkare så jag vet vad jag gör. Tycker inte att amatörer bör sy, eftersom de inte kan bedöma distalstatus eller senfunktioner, eller vet var kärl, nerver och senor löper någonstans.

En som inte vet vad han talar om. Xylocain-injektion är ett utmärkt bedövningsmedel. Det tar inte en timme att få effekt. Det är en idiotisk idé att ha lokalbedövningsmedel hemma, av vilket slag det än är. Jag skulle själv aldrig våga injicera lokalbedövning på mig själv. Vid injektion av lokalanestesi finns alltid en risk att man av misstag sprutar in medlet i ett litet blodkärl, varvid hjärtat kan stanna om man har otur. Citat från FASS.se (Xylocain):

"Ofrivilliga intravaskulära injektioner av lokalanestetika kan orsaka omedelbara systemtoxiska reaktioner (inom sekunder till ett par minuter). Tecken på systemtoxicitet vid överdosering inträffar senare (15-60 minuter efter injektion) beroende på en långsammare ökning av koncentrationen av lokalanestetika i blodet (se Biverkningar)."

Systemtoxiska reaktioner kan här vara t.ex. epileptiska anfall, förvirring och hjärtstillestånd.

Risken för intravasal injektion blir dessutom större om man injicerar intramuskulärt som Psychopathic sa att man skulle göra. I synnerhet om man inte kan anatomi. Och, för övrigt, när man skär i ett nageltrång görs en enkel ledningsanestesi (dvs. man bedövar den nerv som innerverar nagelhörnet) inte lokalanestesi som sväller upp operationsområdet (som Psychopathic hade gjort). En annan självklar grej när man skär i tån är att man snörper av blodflödet för att få blodtomhet så man ser vad man gör under tiden man opererar.

Om man förfryser en tå bör man låta den sitta kvar i flera månader innan man amputerar (om den inte hunnit ramla av självmant). Ingen brådska att klippa av det med sekatören i garaget. Som läkare har jag svårt att förstå varför man skulle få ett plötsligt behov att ta bort en testikel på sig själv i ensamhet.

Har man problem som kräver bedövning bör man besöka läkare.

Fallet som nämndes ovan med läkaren som fick bröstcancer på Antarktis var intressant. Men hon var också läkare. Hon visste vad hon gjorde. En biopsi skulle man klara av att göra på själv, återigen om man vet vad man gör.

Men hörrududu... Jag snackade inte om Xylocain som injektionslösning, utan den salvan man kan köpa på Apoteket...!
Man kan nog knappast köpa injektionslösning på t.ex. Apoteket som privatpersson...
Citera
2010-06-20, 15:47
Medlem
Jag skulle bara vilja tillägga att det finns ett antal beskrivna fall där personer har opererat bort blindtarmen på sig själva. Här finns en fallrapport från BMJ.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/339/dec15_1/b4965

Den som utförde operationen var en skicklig kirurg. Som lekman har man nog större chans att bara låta en eventuell blindtarm vara, och eventuellt ge sig själv injektioner med antibiotika, som har visat sig ha god effekt vid blindtarmsinflammation.
Citera
2010-06-20, 18:30
Medlem
datjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdratik
Jag skulle bara vilja tillägga att det finns ett antal beskrivna fall där personer har opererat bort blindtarmen på sig själva. Här finns en fallrapport från BMJ.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/339/dec15_1/b4965

Den som utförde operationen var en skicklig kirurg. Som lekman har man nog större chans att bara låta en eventuell blindtarm vara, och eventuellt ge sig själv injektioner med antibiotika, som har visat sig ha god effekt vid blindtarmsinflammation.

Håller med.
Citera
2010-06-20, 20:09
Medlem
Som det är idag kan det vara en fördel att göra saker själv. Man ska ju ta eget ansvar, eh?
Citera
2015-10-28, 10:42
Medlem
Isnatts avatar
Tja!

Jag ska skära bort några hudflikar idag. Sitter under ena armen och ett par på halsen. Har lite läkarskräck så jag gör det själv.

Tänkte ha på xylocain, sen badda med klorhexidin, skära bort med skalpell från Clas Ohlson, sen badda med klorohexidin igen och sätta ett plåster över. Den är ju bara några 3-4 mm som fliken sitter med mod själva huden. Nåt annat jag bör tänka på?
Citera
2015-10-28, 10:43
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Tja!

Jag ska skära bort några hudflikar idag. Sitter under ena armen och ett par på halsen. Har lite läkarskräck så jag gör det själv.

Tänkte ha på xylocain, sen badda med klorhexidin, skära bort med skalpell från Clas Ohlson, sen badda med klorohexidin igen och sätta ett plåster över. Den är ju bara några 3-4 mm som fliken sitter med mod själva huden. Nåt annat jag bör tänka på?
Sterilisera skalpellen.
Citera
2015-10-28, 10:53
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Tja!

1. Bedövningsstrategin suger.
2. Alkohol i öppet sår gör ont. Så rengör man inte.
3. Halsen innehåller en del känsliga strukturer. Skalpell och hals är typiskt obra kombination.
4. Ta nån stark tråd, typ björntråd och dra åt kring basen istället. Stryper blodtillförseln och flikarna ramlar av.
Citera
2015-10-28, 12:06
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
1. Bedövningsstrategin suger.
2. Alkohol i öppet sår gör ont. Så rengör man inte.
3. Halsen innehåller en del känsliga strukturer. Skalpell och hals är typiskt obra kombination.
4. Ta nån stark tråd, typ björntråd och dra åt kring basen istället. Stryper blodtillförseln och flikarna ramlar av.
Det sista jag behövde var osäkerhet. Är extremt rädd för ingrepp, och att göra det själv kommer kräva rejält med is i magen. Dom på halsen sitter ju så jag tar ju bara ute på kroppen så att säga. Är det nån fara med det?
Testade med tråd en gång men det hände inget.
Citera
2015-10-28, 12:16
Medlem
Livingmyownlifes avatar
Citat:
Tja!

Vet flera ink mig själv som klippt med nagelsax. En sånt som man trycker ihop. Snabbt och smärtfritt faktiskt.
Citera
2015-10-28, 13:02
Medlem
Isnatts avatar
Fy fan nu är det gjort. Klarade bara dom två under armen, men dom var i en helt egen liga, som fästingar och jag har skämts över det länge och inte velat varit intim med tjejer pga dom. Så glad att jag gjorde det! Dom på halsen är så små så dom kan jag nästan nypa bort med naglarna och det hade varit svårt att komma åt på fel sida halsen liksom.
Men dom under armen var gamla och jag var till läkare för typ 4 år sedan och då ville han ta bort dom men jag klarade det inte, är extremt nålrädd och har läkarskräck.

Jag började med att sätta på hög punkmusik för att komma i stämmning
Sen gjorde jag rent, satte på salva och knöt en bit tråd runt för att kunna dra ut och skära av vid roten. Satte skalpellen mot roten, andades in blinkade och ett snabbt snitt. Blödde såklart men jag tog en padd och duttade bort blodet och sen ett plåster över. Svider lite nu.

Använde den här skalpellen från Clas Ohlson. På bilden ser den sågtandad ut men det är den inte.
http://www.clasohlson.com/se/Skalpell/20-3129

Tog några bilder i sann fb-anda, känsliga tittare varnas, givetvis
http://imgur.com/a/NvQxj
Citera
2024-08-23, 02:58
Medlem
Tröttnade på en hudflik som jag stör mig på. Tog en relativt vass morakniv och skar bort fliken. Blev lite illamående, annars inga komplikationer.

För att få en bra snittyta så drog jag ut fliken med pincett. Sedan skar jag bort den. Gjorde rent såret och på med ett större plåster. Blöder lite. Ingen smärta överhuvudtaget.

Tidigare erfarenheter:
Plockat ut tandfraktur
Fixat till nageltrång med pincett
Tagit bort mängder med stygn
Injektion på mig själv, typ 40 gånger
Opererat ut diverse metallskrot i fingrar
Citera
2024-08-23, 03:02
Medlem
ThExanors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Nu tänker du i lite fel banor. .Betänk att du är fastklämd under något och måste amputera armen eller benet, då har man kanske inget val, och då är det bra att ha lite kunskaper i hur det ska göras, uppbindning av artärer osv.

Binda artärer??? Nej, tror du man är klumpig eller? Betänk
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in