2024-08-22, 20:00
Medlem
Jag tycker det här är ganska stört beteende av försvarsmakten. Har haft väldigt högt förtroende för den myndigheten och tycker de har gjort mycket bra marknadsföring under de senaste åren men nu sjönk förtroendet lite faktiskt.

Har dom inget bättre för sig? Skickar ut två spännisar i t shirt med tryck och ljusa jeans för att fråga om en flagga. Vilket skämt.
Citera
2024-08-22, 20:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Nja, det känns på gränsen till åsiktsinskränkande tycker jag.. Det är ju inte värt att värna demokratin om man sakta tänker förvandlas till sin fiende

Fast du och ingen vet ju faktiskt hela storyn bakom?
Det krävs lite tankeverksamhet här, och det indikeras faktiskt i videon på expressen att med som dom börjar säga:
Citat:
"Vi har lite frågor, till att börja med om ditt hus"

Redan här ger det iaf mig att dessa två besöker Dan med ett hyfsat bagage som framkallats genom en tids koll på denne Dan.
Samt att då bli föremål för försvarsmakten att överblickas, kräver en del indikationer på att något inte står rätt till och även kan vara hotande för rikets säkerhet.

Det är inte lättvindigt och bara pga en flagga av viss form, som framkallar att must-officerare knackar på informellt.
Räkna med att mer finns bakom.
Citera
2024-08-22, 20:04
Medlem
Extremeflys avatar
Här är ocensurerad bild på dom eftersom Aftonbladet och Expressen pixlar.

Verkar som att husägaren misstrott dom och även försvarsmakten inte erkänt initialt att det var deras gubbar som knackade på.

https://imgur.com/a/W9LQiPa
Citera
2024-08-22, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VoldemortZelenskyj
Nej, vi har inte politiska husförhör i Sverige. Regeringsformen:

Det är inte olagligt att knacka dörr och fråga folk vad de sysslar med. Att tycka de idioter och är psykiskt sjuka osv.

Snoka och luska. Glo som fan och vända sig om när de går förbi. Får de att känna sig väldigt obekväma är inte heller olagligt. Få de att känna sig rädda.

Om flera olika personer gör det varje dag i flera år, så plockar de nog med flaggan ska du se…
Citera
2024-08-22, 20:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Försvaret kan ta sig en liten tur i norra Bohuslän och titta på flaggor.
Inte bara många av båtarna är norskflaggade, och i värsta fall ligger det en flygmaskin förtöjd vid den norskflaggade bryggan, eller står en helikopter på den norskflaggade tomten.
Är inte det ett större hot mot rikets säkerhet än nån idiot som stänker falu rödfärg på en ukrainsk flagga?

Det är skillnad på båtar ditt fån. Det är snarare en fördel, för så ser man vart fartyget kommer ifrån. Det är standard.

Norge är dessutom inte ett hot.

Vad är det som är oklart?
Citera
2024-08-22, 20:09
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Svar på din första rad: ..och hur vet du och herr träd att så inte var fallet?
Nu var det inte bara en flagga det gällde som ni låter påskina.
Det var också därför jag anser att ni dumförklarar situationen vilket i sig är väldigt intressant.

Därutöver har FM säkerligen sett hans intresse för att bla fota fartyg/båtar, kameraövervakning som omfattar mer än tillåtet, med mera (!) -läs tråden.

Mina frågor till dig förblev i övrigt, av dig, obesvarade.

Ställ i så fall frågor om fotografering av båtar och kameraövervakning om det finns misstanke om brott mot rikets säkerhet och ge fan i att undersöka om Dan sympatiserar med Ukraina eller Ryssland.
Citera
Medlem
KoyaanisQatsiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extremefly

Verkar som att husägaren misstrott dom och även försvarsmakten inte erkänt initialt att det var deras gubbar som knackade på.

Det här blir spännande att följa.
Citera
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:

Men det är ju en liten pojk. Inte använder väl försvaret pojkspolingar till att knacka på hos folk?
Citera
Medlem
Slaskmedias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Det kanske jag är, men det är nog du också i så fall...

Jag ser inte Ukraina som någon självklar del av "Europa". Sedan tycker jag visserligen att Ryssland skall ge fan i att bråka med dem, men exakt var gränsen mellan Ukraina och Ryssland går tycker jag är ungefär lika viktigt som exakt var gränsen mellan USA och Mexico går, dvs. jag skiter i det.
Fast detta handlar väl om säkerhetsläget i Sverige, semantik om vad som är Europa eller blir rätt meningslöst. Är Ryssland det största (och enda) hotet mot Sveriges säkerhet idag? Troligen.
Citera
2024-08-22, 20:10
Medlem
Grenkomp GRKs avatar
Citat:

Tror knappast FM skulle lalla runt i en hyrbil :S
Citera
2024-08-22, 20:10
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barfotalasse
Det är skillnad på båtar ditt fån. Det är snarare en fördel, för så ser man vart fartyget kommer ifrån. Det är standard.

Norge är dessutom inte ett hot.

Vad är det som är oklart?
Jag menar ju så klart tomter som har norsk flagga.
Citera
2024-08-22, 20:11
Avstängd
Tanachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absolut221
Jag tycker det här är ganska stört beteende av försvarsmakten. Har haft väldigt högt förtroende för den myndigheten och tycker de har gjort mycket bra marknadsföring under de senaste åren men nu sjönk förtroendet lite faktiskt.

Har dom inget bättre för sig? Skickar ut två spännisar i t shirt med tryck och ljusa jeans för att fråga om en flagga. Vilket skämt.

Fittan Therese Fagerstedt, presschef på Försvarsmakten, bekräftar att det var en åsikts kontroll men säger emot sig själv när hon vägrar erkänna det.

Citat:
– Det är Försvarsmakten som har varit vid det här huset och knackat på, säger hon.

Citat:
– När vi knackar på eller tar kontakt med privatpersoner handlar det i 99 fall av 100 om att vi vill veta mer. Det behöver inte vara någon stor sak eller att vi upplever att det finns ett hot.

Citat:
– Vid vissa operativa uppgifter som Försvarsmakten har kan vår personal uppträda civilt. Det handlar om att man vill maskera sig. Man vill inte utmärka sig, utan smälta in. Ibland innebär det också att vi tar kontakt med personer som bor i ett område. Ofta handlar det om att vi vill ha mer information om något.

Citat:
– Vi har nya tillvägagångssätt och nya metoder. Vi kanske syns och verkar på lite andra sätt än vi har gjort tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in