2024-08-22, 16:09
Medlem
Awkwardmans avatar
60 miljarder ska det satsas. Är inte det mycket?
Citera
2024-08-22, 19:37
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Awkwardman
60 miljarder ska det satsas. Är inte det mycket?

Hurra, regeringen satsar 6 000 kronor per medborgare och år. Det kommer stärka hushållens ekonomi oerhört.
Det blir 500 kronor per månad om jag inte var för snabb när jag räknade i huvudet.

Är det mycket om man ska bygga vägar, järnväg, elnät och ny kärnkraft (ja, vi lär få betala stora delar av det).
Citera
2024-08-22, 21:06
Medlem
blobben!!!s avatar
Kunde vara lite mer med tanke på att pengarna får en fördröjning innan de är ute i samhället och ger effekt. Samtidigt vill de väl av politiska skäl spara på krutet till valåret.
Citera
2024-08-22, 21:09
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antex
Hurra, regeringen satsar 6 000 kronor per medborgare och år. Det kommer stärka hushållens ekonomi oerhört.
Det blir 500 kronor per månad om jag inte var för snabb när jag räknade i huvudet.

Är det mycket om man ska bygga vägar, järnväg, elnät och ny kärnkraft (ja, vi lär få betala stora delar av det).

Men detta är den ofinansierade delen av budgeten inte hela budgeten.
Det är ett ovanligt stort budgetutrymme
Citera
2024-08-22, 21:24
Medlem
Antexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Men detta är den ofinansierade delen av budgeten inte hela budgeten.
Det är ett ovanligt stort budgetutrymme

Det vore mycket om det satt på mitt bankkonto.

Men för att få lite proportion måste man se det som att Sextio miljarder är också ungefär hälften av vad staten redan har sparat mellan 2021 och 2023 genom att inte räkna upp utgifterna i budgeten i takt med inflationen.
60 miljarder är också mindre än en procent av BNP. Sedan början av 2021, på bara tre år, har Sveriges offentliga skuld minskat med nästan tio procent av BNP eller över 600 miljarder.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in