2024-08-22, 18:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Färjan är (var) större än vad jag först trodde, ett rejält avbräck både vad beträffar förlorat bränsle och inte minst förmågan att transportera bränsle.
https://x.com/the_real_itdude/status/1826630498728456636?s=61&t=A0yG4NqpU0he5Hbg1RZBpw

Ja det är som "två flugor i en smäll". Mycket svåra attacker i Ryssland nu samtidigt som Kursk-offensiven pågår. Ukraina vill framkalla lite undergångsstämning och defaitism i Ryssland.
Citera
2024-08-22, 18:31
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av handtralala
Ja, om det handlar om värnpliktiga från västra Ryssland så borde dessa kanske vara mer värda än de från de ryskasiatiska republikerna? Även om det låter som det var en enda trupptransportlastbil denna gången.

Man kan alltid hoppas, Putin sitter ju illa till i och med att han lovade i ett svagt ögonblick att inte värnpliktiga skulle delta i kriget mot Ukraina, SMO hade blivit för besk att sälja in då till medelklassen.
Citera
2024-08-22, 18:31
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Ja, och i det avseendet delar jag inte hans teorier, men det är en längre diskussion. Men det är ändå bra påpekat, för när han säger vad han tycker borde hända (jag vet faktiskt inte vad han förordar nu policy-mässigt, gissar fredsförhandlingar), så är det ett av hans checklistekriterier, att vi ska nå en bipolär värld. Terrorbalans.
Ven fan vill ha terrorbalans?
Citera
2024-08-22, 18:38
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Har du sett mig göra det eller? Ukraina har ju bombat städer redan, Belgorod t ex.

Men det är noterat att du önskar livet ur 15 miljoner människor så jag förstår att jag hade fel. Det är precis det som är min poäng, att om "det var någon annan som började" så är allt straff viktigare än liv och framtid utifrån ditt perspektiv.

Det fetade: Hade inte hänt om ryssen hade stannat i sitt land istället för att skita i att hålla i alla sina redan accepterade och påskrivna internationella avtal om att acceptera andra länders gränser.
Citera
2024-08-22, 18:39
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Propaganda-Solovyov säger nu att Ukrainarna har tillräckligt med folk, bra utrustning och är starka. Han motsäger vad han själv sagt i 2 ½ år. Börjar statlig rysk TV förbereda de ryska medborgarna på ett nederlag?
https://x.com/NatalkaKyiv/status/1826411852408258596

Ja. när den där snubben med ryska rayban började jiddra om en rysk deep state vill att ryssland ska förlora blev det uppenbart att loppet är kört. Nu fattas det bara att clownerna i rysk stats-tv börjar diskutera om att hela kriget varit riggat och så börjar ryssen retirera ut från Ukraina.
Citera
2024-08-22, 18:42
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Civilanställda kan sköta service och underhåll etc.
En PBV302 tar inte mycket mer plats än en jävla Sprint etc.
Bra kostnad för Sverige för något som är onödigt och används bättre i Ukraina.

Fast det är klart.. Danmark kanske anfaller.
Citera
2024-08-22, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Finns väl också ett hot om att borra rejält med olja så priset per fat sjunker. Tror inte Ryssland är i en sits där de kan ignorera sånt.

USA är redan största oljeproducenten. Har inget med thrump att göra.
Citera
2024-08-22, 18:54
Medlem
Citat:
Har du sett mig göra det eller? Ukraina har ju bombat städer redan, Belgorod t ex.

Men det är noterat att du önskar livet ur 15 miljoner människor så jag förstår att jag hade fel. Det är precis det som är min poäng, att om "det var någon annan som började" så är allt straff viktigare än liv och framtid utifrån ditt perspektiv.
Du önskar ju att Ryssland förintar en hel nation då du anser att allt vapenstöd till Ukraina villkorslöst stoppas.
Du är en förbannat ond människa, lögnare och historierevisionist. Världen skulle bli en bättre plats om sådana som du inte fanns.
Citera
2024-08-22, 18:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Hmm, svår avvägning där faktiskt, operation Kursk är/var ju ett vågspel och då vill man ha erfarna och härdade frontsvin som går in, hade AFU skickat nybörjare på det uppdraget så tror jag att det gått riktigt åt helvete om jag ska vara ärlig.

Men jag håller med dig att nybakade soldater ska inte få sitt elddop i ett sådant hårt frontavsnitt som Pokrovsk.

Svårt som fan är det och man kan bara hoppas att fronten håller där i öst.

Jag tror inte att man behöver vara så orolig.
Man har flera grupper som roterar.
En av grupperna är förstås mera nybörjare än de andra.
Men i bakgrunden finns de mera erfarna, hårdhudade och mer tuffa. Men de måste få vila och de andra mera erfarenhet.
Citera
2024-08-22, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Såg ett reportage från kriget i Ukraina. Några ukrainska soldater gömmer sig i en källare i nån by längs fronten. Emellanåt springer de upp och avfyrar raketer/granatkastare mot fienden, för att sedan springa från hus till hus för att komma tillbaka till sitt källargömställe.

Sedan klagar media på att ryssarna jämnar byar och städer med marken, urskillningslöst!

Men va fan? Fronten går ju igenom tätbebyggda områden. Det är där de ukrainska soldaterna har byggt sina bunkrar, försvarsställningar och skyttegravar. Det är där de äter, skjuter, skiter och sover.

Hur ska ryssarna kunna bekämpa fienden utan att skada civil infrasktruktur om de ukrainska soldaterna grävt ner sig i städer och byar?

De gräver ner sig i städer och byar för att det var där Ryssen anföll i början av kriget.
Citera
2024-08-22, 19:01
Medlem
Citat:

Ja, Moskva borde bombas till grus, jag har inget emot att säga det eller skämmas för det. Däremot borde du skämmas för hur du förvillar, förvränger och förminskar Rysslands krigsbrott mot Ukraina.
Citera
2024-08-22, 19:06
Medlem
handtralalas avatar
Även Ukraina har börjat använda sig av s.k. ”cope cages” på sina pansarfordon. Logiskt egentligen, i och med att det verkar funka för ryssarna. Återstår att se när den första ukrainska ”sköldpaddsstridsvagnen” dyker upp?

https://abcnews.go.com/International/ukrainian-soldiers-engineers-add-metal-netting-us-tanks/story?id=112467993
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in